Nekromanti Perfekta Rollspelet?

DjeVul

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
220
Det är många som bringar sin tid här på forumet genom att klaga på brister... just i Eon(duh..!). Det jag läser är främst klagomål om världens uppbyggnad som inte överenstämmer med folks visioner och det är i stort sett ingen som klagar på regelbuggar förutom de vissa som stör sig på HELA regelsystemet.

Det var någon som nämde i tråden nedanför att om man ändrade allt i Eon som var 'dåligt' så skulle man få det perfekta rollspelet. Men hur skulle det perfekta rollspelet se ut? Att man måste ändra på världen för att spelet skall bli bättre är ju ganska löjligt. Hur världen ser ut i några som helst aspekter spelar ju ingen som helst roll för själva spelandet.

Det hela handlar väl ändå om angagemang i självaste spelandet från spelarna och spelledarens sida. Materialet som Eons Grundregler och Modulerna är ju bara för att ge oss inspiration när vi ska spela. Vi spelar ju faktiskt inte Eon eller springer runt i något land i Mundana (som nu det ska vara fel på?) utan vi sitter någonstans med våra vänner och gör vad? Komponerar en historia och slår tärningar som riktmedel för hur den skall sluta.

Detta är bland det bästa jag vet, jag och min kompis (som studerar Psykologi A) har diskuterat om att denna sysselsättning sammanfaller med en psykologiskt försvarsmetod (fråga mig inte vad det heter) då man flyr verkligheten, den tråkiga vardagen genom att fantisera, skapa sig den värld som är spännande för stunden eller i längden...

Rollspel är aldrig samma sak flera gånger i rad. Vi spelar aldrig i MUNDANA, vi sitter bara i praktiken och kompilerar faktorer, antagonister och vad allt det heter, sätter ihop en historia och så vidare (Se EON2 Regelboken s. 295)!

I slutändan så har vi alla fall roligt, vi vinner, får våran adrenalinkick, löser våra problem eller är med våra vänner...

Regelbuggar, Nationerna i Mundana, Folkslagen, Dom fjolliga alverna, dom bög-gulliga misslorna eller vad nu alla stör sig på... spelar (rollspel ... he) faktiskt ingen roll, förutom det att man (folk) får förstörda visioner och rubbad inspiration... eller?

---

Det här forumets funktion borde väl vara att vi kan diskutera saker angående rollspelet Eon. Visst, några kanske vill engegera sig i spelbuggar eller konstigheter i länder (jag diskuterar gärna reglerna) men vi bör nog ha i åtanke att allt detta bara för att förbättra våran inspiration, eller som rollspelet i sig själv... fly från den tråkiga vardagen...

Jag tycker knappast att det fyller någon funktion att man konstaterar att något i Eon är skit... eller liknande... utan att ge upphov till en diskussion...

Men om man inte tänker vara konstruktiv så bör man tänka på den sorgliga faktor att Mundana inte finns, och relgerna egentligen inte fyller någon funktion än att det ger spelarna och spelledaren en sorts rättvisning för att bygga en historia... om man inte diskuterar på forumet för att det ska främja spelandet så bör man låta bli...

Men allt detta vet vi ju redan

/Martin
(Lite av det jag ville säga)
 

Roki Gorim

Veteran
Joined
28 Sep 2001
Messages
83
Location
Örebro, Sverige
Jag håller med er!!! Fan man skall inte kalga på allt, reglerna i Eon är ett hjälp medel som SL (Spelledaren) och gruppen avgör hur dom vill använda!

Eon är helt klart det bästa rollspelet anser jag!!!!

Mvh. Roki Gorim
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
"dom bög-gulliga misslorna eller vad nu alla stör sig på"

Hur ska man tolka "bög-gulliga"? Om det är menat som
negativt vill jag påminna om att detta forum faktiskt har
regler (Ja, jag låter lite gnällig men det finns de som tar illa
vid sig av sådant språk).

/Alexander Gyhlesten
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Tja, att det här forumet är fyllt av människor som inte har bättre saker att diskutera än hur mycket de stör sig på *insert "X" here* är väl ingen nyhet, direkt. Menlösa diskussioner som 'Misslor suger' eller 'Dvärgar suger' är här liksom ganska proppfullt av, och man får försöka lära sig undvika dem. Detsamma gäller folk som aldrig lär sig - hur många gånger har någon försökt mjölka ur Neogames drakarnas stats, egentligen, liksom? Mao, Eonforumet suger. Man får försöka göra det bästa av det, helt enkelt. Själv vet man ju alltid bäst :)

- Ymir, hjärtligt trött på så få tycks spela på samma nivå som honom :)
 

DjeVul

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
220
det var menat mer eller mindre som ett citat från en tidigare tråd, (inte exakt dock, och INTE min mening) då någon nämnde misslorna med ett likannde 'adjektiv' (eller är det något annat)

/Martin
-Ironi mina vänner
 

Oceanliner

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
273
Location
Jönköping
"...man flyr verkligheten, den tråkiga vardagen genom att fantisera, skapa sig den värld som är spännande för stunden eller i längden..."
---
"Hur världen ser ut i några som helst aspekter spelar ju ingen som helst roll för själva spelandet."


För att denna flykt från verkligheten ska bli så givande som möjligt försöker man i sin fantasi skapa en fantasivärld så lik våran som möjligt i vissa aspekter. Rollspelet ska vara ett hjälpmedel för spelledaren att göra denna värld levande för spelarna så att de i sin tur kan göra sina rollpersoner levande. Är det inte vad rollspel går ut på?

Ju bättre hjälpmedel jag som spelledare får ju bättre historia kan jag skapa och ju mer levande känns världen för spelarna.

//Jonas
 

Flash Back

Warrior
Joined
13 Aug 2000
Messages
364
Location
Borås
Den tråkiga vardagen

Är det verkligen så att rollspel är en flykt från den tråkiga vardagen? För alla borde det ju i alla fall inte vara det. Det är väl istället en del av vardagen för många, en del som tillsammans med andra delar formar vardagen. Det är visserligen en påverkbar del, men det finns ju andra delar som också är påverkbara.

Och bara för att en del inte är påverkbar så innebär ju inte det att den är tråkig. Rollspel skall vara en rolig företeelse, inte en flykt från vardagen.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Otrevliga formuleringar... OT

Hur ska man tolka "bög-gulliga"?

Bisarr notis: Har någon märkt att "bög" kan användas som "någon som gillar något så mycket att det är negativt"? Jmf. uttrycket "vapenbög". Och "bög" kan användas förstärkande i allmänhet också - så "bög-gulliga" kan tolkas som "för gulliga för sitt eget bästa". Det finns en negativ tendens här, så det är väl knappast "trevligt" - men frågan är varför?

Jag menar, att "bög" betraktas som förolämpande är inte så konstigt om än obehagligt. Homosexuella har väl inte stått överst på rangskalan under historien, precis. Men varför kan man använda det för att syfta på något intensivt?

Nightowl, går därifrån mumlande för sig själv.
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Otrevliga formuleringar... OT

men frågan är varför?

I alla tider har folk, i synnerhet barn, använt något förbjudet
ord i sitt ordförråd för att förstärka en mening. När jag var
mindre sa vi alltid "Cp" och "Adolf" (japp, han med mustasch)
till allt i tid och otid. När något var tråkigt blev det således
"adolftråkigt", osv.

Nu använder ju de flesta dessa på ren automatik och tänker
oftast inte på ordets egentliga mening och att folk kan bli
sårade. Det lämpar sig inte här på forumet - Men folk väljer
oftast en väg som inte lämpar sig /images/icons/smile.gif
Det ser bara tråkigt ut och av alla ord som finns i det Svenska
språket tycker jag man ska välja de som inte kan beröra
negativt för att understryka något, och därmed basta !

Förresten, visste ni att Hora är namnet på en Rumänsk
ringdans? Nehej, då vet ni det nu.

/Alexander Gyhlesten
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
det var menat mer eller mindre som ett citat från en tidigare
tråd, (inte exakt dock, och INTE min mening) då någon
nämnde misslorna med ett likannde 'adjektiv' (eller är det
något annat)


Okej. Då förstår jag. Jag har nämligen inte sett någon annan
använda sig av termen förut.

/Alexander Gyhlesten
 

Roblin

Warrior
Joined
2 Apr 2001
Messages
208
Location
uppsala, sverige
Tillmälen... [ot]


Förresten, visste ni att Hora är namnet på en Rumänsk
ringdans? Nehej, då vet ni det nu.


På tal om rumänsk ringdans och taskiga formuleringar:

Är det OK att kalla en person hora om personen är det?

Hrmmm....
 

Roblin

Warrior
Joined
2 Apr 2001
Messages
208
Location
uppsala, sverige
Uppsåt?


Om det är menat som
negativt vill jag påminna om att detta forum faktiskt har
regler


Men lilla vännen, hade det varit ok om han inte menade det elakt då?
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Uppsåt?

Men lilla vännen, hade det varit ok om han inte menade det
elakt då?


Beror på. I somliga fall hade jag sett mellan fingrarna.

/Alexander Gyhlesten - Liten vän
 

Bäver

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
71
Location
Sthlm
Kan det inte bara var så att samtalsämnena tagit slut, Eon är trots allt ett mycket stort forum och det mesta har tagits upp. Visst det är ingen ursäkt att starta en värdelöst topic men det är väl alltid ditt val om du skall läsa den eller inte....
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: Otrevliga formuleringar... OT

Förresten, visste ni att Hora är namnet på en Rumänsk
ringdans?


Nix, men det betyder timme på spanska.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Samtalsämnen om ett rollspel som Eon tar ALDRIG slut, tro mig. Folk borde bara börja använda sin fantasi en smula. Jag hade kunnat starta upp dussintals unika trådar, om jag bara pallade...

- Ymir, lat, och vet ändå hur det skulle sluta.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,512
Location
Stockholm
Ooops (OT)

Hur världen ser ut i några som helst aspekter spelar ju ingen som helst roll för själva spelandet. Försök övertyga Chronopia-kritikerna om detta. Att just världen är annorlunda i Chronopia jämfört med Ereb Altor är deras främsta argument för att Chronopia är ett helt annat spel än det de vill kalla Drakar och Demoner.;-)MVHMagnus
 
Top