Nekromanti Perfekt på Ob2T6

Frank_UBBT

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
97
Location
Kallhäll, Järfälla
Sannolikheten att slå perfekt på Ob1T6 är 50 %

Men på Ob2T6 är det svårare att få perfekt än på Ob3T6 vilket inte känns helt rätt, då det gäller att slå minst två ettor.

Går det att ändra regeln så att sannolikhetsformeln för perfektion på Ob2T6 ligger någonstans mitt emellan Ob1T6 respektive Ob3T6?
 

Boboliwsy

Warrior
Joined
6 Nov 2000
Messages
308
Location
Gävle
Att slå perfekt med Ob2T6 är väl inte så svårt?
En etta räcker ju... alla tärningar med undantag för högst en.

Nu orkar jag inte räkna på en massa sannolikhet och grejjer här, men vill du ha det ännu lättare kan du väl säga att ett perfekt slag på Ob2T6 = en tärning utfaller på 1 eller 2, samt att slaget i övrigt är lyckat, men som sagt, det är ju redan ganska enkelt att lyckas få en av två tärningar att hamna på ett.

//Boboliwsy - återvänder till sitt php-kodande.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Perfekt på Ob2T6 är 11/36 om summan av slaget inte går över färdighetsvärdet. Det är mellan 1/3 och 1/4 vilket är rätt högt (30,555...%).
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Sammanfattning: du har råkat få något om bakfoten :gremwink:

Det är större chans att du får en etta om du slår två tärningar än det är att du får två ettor om du slår tre tärningar (och dessutom är det lättare att misslyckas med slaget om du slår tre tärningar). Matten får någon annan bistå med.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Anser att man som SL inte bör ge något under Ob3t6 möjligheten till Perfekt eller fummel. Det är en så pass rutinerad manöver man utför att det är osanolikt att man ska lyckas exeptionelt bra eller dåligt.

Tro mig, 3år vid löpande bandet produktion, kan inte säga att min 200é fax har så mycket skilnad fr min 400é fax.

Där med bör man inte tillåta att spelaren får markera färdigheten för förbättrings slag, så vida inte färdigheten är väldigt låg, ungefär under 5/8?
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Jag skulle å andra sidan inte tycka att man ens ska slå när man gör rutinmässiga saker utan press, som att stå vid dylik produktion som du nämner. Jag tycker färdighetsslag ska användas när det sätts någon press på rollpersonen, t ex i ovana situationer, inte i sitt dagliga rutinarbete.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Du måste beröras mycket starkt av den här frågan om du svara på mitt inlägg fyra veckor efter att diskussionen dog ut :gremtongue: Nåväl, jag är på.

Anser att man som SL inte bör ge något under Ob3t6 möjligheten till Perfekt eller fummel. Det är en så pass rutinerad manöver man utför att det är osanolikt att man ska lyckas exeptionelt bra eller dåligt.
Själv anser jag att det är större chans att min pil träffar exceptionellt bra om jag står inom fem meter från målet, men det är kanske bara jag?

Utanför strid tycker jag att det här kan vara rimligt förutsatt att man spelar med väl kompetenta RP, men om RP har färdigheter <10 är faktiskt fummel på Ob2T6 en högst reell fara, och att inte låta dem kunna göra något perfekt känns bara småsint; skillnaden lär i vilket falla var marginell.

Tro mig, 3år vid löpande bandet produktion, kan inte säga att min 200é fax har så mycket skilnad fr min 400é fax.
Nu vet jag ju inte vad du gör med faxarna, men chansen att få ett perfekt slag ökar högst marginellt med färdighetsvärdet (lika mycket som chansen att slå över färdighetsvärdet med en sexa och i övrigt endast ettor minskar), och för övrigt skulle jag nog sätta att svårigheten på ett löpande band-arbete där alla bar gör en fånigt handgrepp är lika med gruslyftande; inte exceptionell nog för att ens kräva ett slag (Ob1T6 mot RÖR, liksom). Är det svårare än det verkar tar jag tillbaka mitt uttalande och ber om ursäkt till alla berörda.

Där med bör man inte tillåta att spelaren får markera färdigheten för förbättrings slag, så vida inte färdigheten är väldigt låg, ungefär under 5/8?
Här håller jag helt med.
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Det finns en rad olika regler som kan påverka svårighetsgraden i strid.

Exempel om man kör med fullt försvar och medföljning och med sköld allt ihop så får man 0obt6 i svårighet vilket höjs till 1obt6. Överdrivet exempel men om man har tränat in tekniker som gör en grymt skickligare så ska man ju defentivt ha lättare att göra perfekta handlingar.

En annat problem blir ju då skölden. En blockering sker ofta men om det görs på rutin svarar ju färdighetsvärdet mot men med grundsvårigheten menar du att man inte kan göra perfekt med sköld om man inte gör flera handlingar?
 

Everoth

Veteran
Joined
2 Sep 2006
Messages
18
Location
Örebro
I min grupp kör vi så här: 1t6 1-3 perfekt, 2t6 mellan 1-3 på varje tärning tex 1, 3. sedan har vi moddat fummel reglerna så att det är som med perfekt tex om man slår 4t6 ska man få 3, 6or och inte 2. annars är det ju lättare att fummla tex i strid ju bättre man är och det låter ju inte helt rätt tycker jag.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
(...) sedan har vi moddat fummel reglerna så att det är som med perfekt tex om man slår 4t6 ska man få 3, 6or och inte 2. annars är det ju lättare att fummla tex i strid ju bättre man är och det låter ju inte helt rätt tycker jag.
Jag förstår inte riktigt logiken här; har man FV 18 är väl fummelrisken mindre oavsett om man ska slå 1, 2, 3, 4 eller 22 sexor för att fumla? Det är ju inte som att svårigheterna blir högre bara för att man blir bra (annat än som en psykologisk effekt av spelares hybris eller SL:s jävelskap, då :gremwink:)
 
Top