Nekromanti Perfekt magi

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Vad händer när man slår perfekt på någon av de olika magiska färdigheterna? Får man fram fler filament när man alstrar perfekt och liknande effekter för andra färdigheter eller händer inget speciellt?

C
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Nä, du får inga extra filament (skulle inte vara kul om du skapar en vanlig besvärjelse, då du inte skulle haft någonstans att placera den...). Däremot så kan man ju tänka sig att SL låter besvärjelsen få någon extra krydda, utöver det vanliga. Attackmagi kan ju till exempel göra lite mer skada (bra träff...).

Roligare blir det speciellt vid improviserad magi, då allehanda roligheter kan hända...

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.eonse.com" target="_new">http://www.eonse.com</A>
 

Radin

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
144
Location
Vintergatan - Tellus - Sverige - Skåne - Näsum.
Kan bli problem.

Om man kör med perfekt=2 mer filament så finns det nog många som skulle utnyttja detta och bara improvisera med 1 magnitud (Ob1T6=50% chans till perfekt). Det skulle inte bli riktigt rätt.
Skulle man få fler filament vid en formaliserad besvärjelse så är reglerna väldigt tydliga. Filament som framannats och inte används direkt disseperar okontrollerat. Meningen med en formaliserad besvärjelse är att den tar kort tid att lägga men den är inte det minsta öppen för förändringar.

Radin
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Kan bli problem.

Om man kör med perfekt=2 mer filament så finns det nog många som skulle utnyttja detta och bara improvisera med 1 magnitud (Ob1T6=50% chans till perfekt). Det skulle inte bli riktigt rätt.

Frågan är ju om man vill ha extra filament på detta sätt. Det innebär ju att svårighetsgraden på besvärjelseslaget sedan skjuter i höjden.

Man skulle ju kunna tänka sig att dessa extra filament inte ökade svårigheten på besvärjelse, men då framkommer ett nytt problem. Då är det möjligt och ganska troligt (50%) att en improviserad besvärjelse med Ob1T6 vid alla slag fungerar som om den innehöll fler filament "gratis"...

Skulle man få fler filament vid en formaliserad besvärjelse så är reglerna väldigt tydliga. Filament som framannats och inte används direkt disseperar okontrollerat. Meningen med en formaliserad besvärjelse är att den tar kort tid att lägga men den är inte det minsta öppen för förändringar.

Jo, i formaliserade besvärjelser kan man ju bara alstra en gång eftersom alla filament måste få plats i besvärjelsen. Och dessa platser att stoppa filament i skapas ju samtidigt som själva alstrandet börjar...

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.eonse.com" target="_new">http://www.eonse.com</A>
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"Vad händer när man slår perfekt på någon av de olika magiska färdigheterna?"

Man kan väl få ett kryss på färdigheten...

"Får man fram fler filament när man alstrar perfekt..."

Svar: Nej. Det skulle juh bli nedrans jobbigt om man skulle kasta en formaliserad besvärjelse...

"händer inget speciellt?"

Man kan kanske hjula eller slå en volt samtidigt /images/icons/wink.gif
Med formaliserad magi händer inget då den är just fomaliserad och en ändring skulle förstöra det hela. Och eftersom det inte händer ngt med formaliserad magi så ser jag inte varför det skulle hända ngt med imroviserad magi heller.

/Sir Foilan
 

Radin

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
144
Location
Vintergatan - Tellus - Sverige - Skåne - Näsum.
Re: Kan bli problem.

"Frågan är ju om man vill ha extra filament på detta sätt. Det innebär ju att svårighetsgraden på besvärjelseslaget sedan skjuter i höjden."

Från Ob1T6 till Ob3T6 är nog inte att skjuta i höjden. :)
Vid ett perfekt besvärjelseslag så skulle man kunna få längre räckvidd eller areaeffekt (om räckvidden är avstånd) eller längre varaktighet (om varaktigheten är temporär).

Även OM man skulle köra med perfekta slag i magi så skulle det endast vara vid improvisation som det skulle kunna hända nå't då - som jag sa - formaliserade besvärjelser suger gråsten eftersom de är så fasta i utförandet. Improvisation är bäst!

Det är bara rättvist att dvärgar inte får alstra fritt från olika magiskolor då de redan är bäst fysiskt, hur man än räknar. Jag tror t.o.m att de inte ens får improvisera, bara formalisera (ha,ha serves em right).

Radin
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Kan bli problem.

Frågan är ju om man vill ha extra filament på detta sätt. Det innebär ju att svårighetsgraden på besvärjelseslaget sedan skjuter i höjden.

Nej, det behöver det inte alls göra. För varje extra alstrat filament kan man istället sänka svårighetsgraden för slaget mot besvärjelse. Alltså kan de två extra filamenten lika gärna användas till att sänka svårighteten för besvärjelse med Ob2T6 eller, vilket är bättre, så kan man använda ett filament extra att väva som inte höjer svårighetsgraden då det andra filamentet används för att sänka den.

C
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Kan bli problem.

Jo, jag vet. Men då är ju de extra filamenten lite onödiga - man kan ju lika bra sänka svårighetsgraden på besvärjelseslaget direkt.

Dessutom, oavsett, så blir det problem då man har 50%-chans på perfekt vid ob1T6. Då försvinner ju hela svårighetsslaget...

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.eonse.com" target="_new">http://www.eonse.com</A>
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: Kan bli problem.

"Dessutom, oavsett, så blir det problem då man har 50%-chans på perfekt vid ob1T6. Då försvinner ju hela svårighetsslaget..."

Håller stenhårt med!
Inget perfekt mumbo jumbo med magi!!!

/Sir Foilan
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Man kan väl få ett kryss på färdigheten...

Det får man väl jämt i alla färdigheter? Kanske inte kunskapsfärdigheter. Det vore konstigt.

Man kan kanske hjula eller slå en volt samtidigt
Med formaliserad magi händer inget då den är just fomaliserad och en ändring skulle förstöra det hela. Och eftersom det inte händer ngt med formaliserad magi så ser jag inte varför det skulle hända ngt med imroviserad magi heller.


Ja, Hong Kong-magi låter lockande... /images/icons/smile.gif
Varför skulle inte improviserad magi kunna bete sig annorlunda än formaliserad. De är ju väldigt olika. Dock är idén nedan med två gratisfilament lite väl bra.

C
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Kan bli problem.

Till att börja med kan jag ju säga att två gratis filament nog är lite för mäktigt.

Jo, jag vet. Men då är ju de extra filamenten lite onödiga - man kan ju lika bra sänka svårighetsgraden på besvärjelseslaget direkt.

Det tycker jag inte. Om man nu skulle ha den regeln finns det ju ett val mellan vilket av alternativen man skulle utnyttja.

Dessutom, oavsett, så blir det problem då man har 50%-chans på perfekt vid ob1T6. Då försvinner ju hela svårighetsslaget...

Jag visste inte att det var så lätt att få perfekt vid Ob1T6. I sådana fall skulle man kunna säga att man får antal filament x1,3 avrundat nedåt till hela filament. Då måste man ha tre filament för att kraften ska kunna dra med sig ett till.

Jag antar att det även finns andra saker att använda som perfekta magislag om man ska ha sådana.

C
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Kan bli problem.

Det tycker jag inte. Om man nu skulle ha den regeln finns det ju ett val mellan vilket av alternativen man skulle utnyttja.

Jo, men det skulle bara göra den improviserade magin ännu bättre. Redan nu tycker jag att improvisation är lite för bra i jämförelse med formaliserade besvärjelser...

<I>Jag visste inte att det var så lätt att få perfekt vid Ob1T6. I sådana fall skulle man kunna säga att man får antal filament x1,3 avrundat nedåt till hela filament. Då måste man ha tre filament för att kraften ska kunna dra med sig ett till.[/i]

Jo, så kan man ju göra, men det blir satans jobbigt...

Dessutom blir 3 * 1,3 = 3,9 vilket trunkeras till 3... Medan andra ord måste du ha fyra filament för att det ska bli någon effekt. /images/icons/smile.gif Gissar att du menade 1,3334 (alltså 1 + 1/3) eller 1,4...

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.eonse.com" target="_new">http://www.eonse.com</A>
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Kan bli problem.

Jo, men det skulle bara göra den improviserade magin ännu bättre. Redan nu tycker jag att improvisation är lite för bra i jämförelse med formaliserade besvärjelser...

Kanske det. Jag tycker nästan att formaliserade besvärjelser är överflödigt. Det vore coolare att ha bara improvisation och ritualmagi. Två helt olika sätt att utöva samma magi. Det ena är snabbt och flexibelt, det andra är långsamt och kraftfullt. Men då skulle man nog vara tvungen att låta improvisatörer transformera och då blir det konstigt.

Gissar att du menade 1,3334 (alltså 1 + 1/3) eller 1,4...

Ja, det var det jag menade men jag har sovit alldeles för lite så jag är inte förvånad att det blev fel... /images/icons/smile.gif

C
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Kan bli problem.

Kanske det. Jag tycker nästan att formaliserade besvärjelser är överflödigt. Det vore coolare att ha bara improvisation och ritualmagi. Två helt olika sätt att utöva samma magi. Det ena är snabbt och flexibelt, det andra är långsamt och kraftfullt. Men då skulle man nog vara tvungen att låta improvisatörer transformera och då blir det konstigt.

Jo, det kanske är som med stridskonsterna. Från början var det tänkt att det inte skulle finnas några vanliga vapenfärdigheter utan enbart stridskonster (det var Krilles idé enligt egen utsago), men eftersom stridskonsterna inte skulle få plats i grundboken fick det bli både vapenfärdigheter och stridskonster.

Det kan ju ha varit samma sak med magin. Först var det tänkt att det bara skulle funnit improviserad och ritualer, men eftersom magin inte skulle kunna beskrivas tillfredsställande i grundboken fick det tillkomma formaliserad magi...

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.eonse.com" target="_new">http://www.eonse.com</A>
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Kan bli problem.

Jo, det kanske är som med stridskonsterna. Från början var det tänkt att det inte skulle finnas några vanliga vapenfärdigheter utan enbart stridskonster (det var Krilles idé enligt egen utsago), men eftersom stridskonsterna inte skulle få plats i grundboken fick det bli både vapenfärdigheter och stridskonster.

Det kan ju ha varit samma sak med magin. Först var det tänkt att det bara skulle funnit improviserad och ritualer, men eftersom magin inte skulle kunna beskrivas tillfredsställande i grundboken fick det tillkomma formaliserad magi...


Det kan du ha rätt i. De formaliserade besvärjelserna känns lite som en kompromiss. De har ju sina fördelar då improviserad magi inte är speciellt bra i strid och man kan transformera men det skulle vara roligare att ha ett system som endast hade improvisation och ritualmagi. Men Eons magisystem är ändå det bästa jag spelat så man kanske inte ska klaga allt för mycket...

C
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Kan bli problem.

"Det kan ju ha varit samma sak med magin. Först var det tänkt att det bara skulle funnit improviserad och ritualer, men eftersom magin inte skulle kunna beskrivas tillfredsställande i grundboken fick det tillkomma formaliserad magi..."

Nästan men inte riktigt. Den formaliserade magin tillkom först, och det första systemet för improviserad magi påminde väldigt mycket om formaliseringsprocessen. I vilket fall som helst fick improviserad magi (och formaliseringsprocessen och effekter) inte plats i regelboken och slängdes ut till Mystik&Magi (därav alla miljooooner referenser dit). På vägen till Mystik&Magi byggdes dock improviserad magi om till det nuvarande systemet.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"Man kan väl få ett kryss på färdigheten...

Det får man väl jämt i alla färdigheter? Kanske inte kunskapsfärdigheter. Det vore konstigt."


Ironi min vän.... /images/icons/smile.gif

"Dock är idén nedan med två gratisfilament lite väl bra."

Den suger jävelmycke! Men gör som ni vill så gör jag som jag vill, fast det är väl kaske onödigt att tillägga eftersom det är så självklart! :)

/Sir Foilan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Perfekt slag...

"...är väl knappast 50% på Ob1T6. Så vitt jag vet krävs en etta för att få perfekt (eller har det ändrats i Eon II?). Det ger ju en chans på 1/6 eller 16,66%."

Om svårigheten är Ob1T6 så slår man perfekt på 1, 2 och 3, även i Eon1.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top