Nekromanti Perfekt illusion. Hur skall den tolkas?

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
I vår spelgrupp har vi det problemet att vi inte vet hur man skall tolka besvärjlesen Perfekt illusion (från Magiboxen).

Enligt beskrivningen kan magiker göra påtagliga illusioner, men de försvinner då magikern koncentrerar sig på något annat. Det står också att illusionen inte kan göra något som magikern inte kan, som exempel står det att en drake som magikern ha skapat inte kan spruta eld.


Här kommer några saker som vi inte kunde bestämma om fungerade eller inte.
Göra en fungerande båt. Magikern kan kanske simma, men en båt simmar ju inte...
Skapa en insektsvärm. Dels kan magikern inte flyga, och dessutom är det omöjlgt att styra alla insekter.
I allmänhet ha något att sväva. Magikern kan ju inte sväva, men vi kom nog på någon logisk förklaring, som jag inte minns just nu.
Om man gör ett drakhuvud, får det då drakens naturliga skräckslagningsförmåga? Magikern kan ju inte skräcklså någon, men om han/hon vet hur en drake ser ut kan han/hon ju göra så att drakhuvudet ser skräckinjagande ut.
Kan man göra lava ovanför någon, som sedan faller ner på personen, så att denne bränns ihjäl? Magikern är ju inte lika varm som lavan skulle vara, men lava är ju egentligen bara ett ämne (ingen korrekt fysisk/kemisk beskrivning men...)
Kam man göra ett hål i något? T.ex. så att man smiter ut genom ett hål i muren.

En annan sak som man kan fundera på är hur illusionen tar skada. Om vi tar exemplet med drakhuvudet, som spelaren satte att kika fram över en mur. Vad händer om någon skjuter pilar i huvudet? Tar huvudet skada, så att det försörs efter att ha blivit besjkutet några gånger? Stannar pilarna då de träffar huvudet? Far de rakt igenom om magikern vill att de skall göra det?


Under ett äventyr med en illusionist med besvärjelsen Perfekt illusion hittade vi också på många praktiska användningar. T.ex. kan man gömma den dörr som man gömmer sig bakom genom att göra så att väggen fortsätter där dörren skulle vara. Ett annat trick vara att sätta något tungt ovanför huvudet på en person, som sedan fick detta i huvudet.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,467
Location
Helsingborg
Den ska inte tolkas, utan strykas

Tänkte först bara skriva att PERFEKT ILLUSION är inte från "Magiboxen", utan från "Magikerns Handbok".. Nu tänker jag inte spy galla över besvärjelerna i den boken och säga att de är allmänt obalanserade.. PERFEKT ILLUSION har SV 13 medan ILLUSION, som är sämre, har 16.. Dessutom kostar väl undergrupper till magiskolor bara hälften (alltså magiskolan, inte besvärjelserna)? Jag ogillar skarpt de i "Magikerns..." och man kan lika gärna använda de i "Magiboxen" för att få samma effekter som de besvärjelser i "Magikerns...". Men detta ovan tänker jag ens inte nämna.. /images/icons/wink.gif

Om man nu ska hårdtolka texten:
Det står att illusionen inte kan vara bättre i en färdighet än magikern.. Nog för att Flyga är en färdighet i DoD4, men det var den inte i DoD3.. Då var det en förmåga, liksom eldsprut (träffa med eldsprut = färdighet, ja)..
PERFEKT ILLUSION ger ju "naturtrogna ljud och lukter" men det står inget om naturtrogen känsel.. Alltså kan inte en illusion vara kall eller varm..

En illusion tycker jag själv kan spruta eld eller se ut som lava.. Däremot kan inte lavan eller elden skada.. Om magikern gör en fjärilsdrake (STO 1) och den sprutar eld, men inte ger någon skada, så borde det vara tämligen rätt lätt att genomskåda den..
Den borde också kunna flyga, eftersom den inte väger någonting.. Men vågar en magiker flyga på en illusionspegas, eftersom hoben (eller nån annan slapstick-SLP) kanske utbrister "Men hästen har ju ingen svans" och illusionen försvinner..

Ang. skräckslående.. Det är mer överraskningsmomentet att man möter en drake, än att draken har ett fruktansvärt fult anlete som gör en skräckslagen.. Du själv kan skrämmas genom att gömma dig och sedan hoppa fram och skrika bu! Om du har en utstyrsel på dig så funkar det ännu bättre..
Likadant för magikern och hans drakhuvud..

Själv bruakr jag använda illusioner för fällor.. Skapa en bro över en djup ravin.. När dina motståndare går över bron tar du bort den..

Haha.. Upptäcker när jag läser besvärjelsen ser jag "En PERFEKT ILLUSION kan göra skada och upplöses inte för att den kommer i kontakt med människor".. Men om en alv nuddar den eller en dvärg hälsar på den så upplöses den?

/[color:448800]Han</font color=448800> som undrar vad det är för muppar som eg. gjort boken (förutom namnet på dem)
 

Acce

Veteran
Joined
23 Feb 2002
Messages
7
Kan ni inte göra en egen tolkning som ni är nöjda med?

Ta en titt andra liknande besvärjelser som avbild, illusion och fata morgana och vad man kan och inte kan göra med dessa besvärjelser. Jämför sedan de skolvärden som besvärjelserna har så att besvärjelsen blir balanserad.

Glöm inte skriva ner tolkningen....
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Den ska inte alls strykas!

Den ska inte alls strykas. Stryka besvärjelser ger magiker mindre att säga till om och gör dom mindre mäktiga. Den är i stället föremål för spelledarens tolkning......som allting annat!

Caen
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Den ska inte tolkas, utan strykas

"En illusion tycker jag själv kan spruta eld eller se ut som lava.. Däremot kan inte lavan eller elden skada.. Om magikern gör en fjärilsdrake (STO 1) och den sprutar eld, men inte ger någon skada, så borde det vara tämligen rätt lätt att genomskåda den..
Den borde också kunna flyga, eftersom den inte väger någonting.. Men vågar en magiker flyga på en illusionspegas, eftersom hoben (eller nån annan slapstick-SLP) kanske utbrister "Men hästen har ju ingen svans" och illusionen försvinner..
"

Tänk på att det är skillnad på skada och skada när det gäller illusionism. Illusionerna skadar inte fysiskt, men mentalt. En illusion med en drake som sprutar eld skadar inte. Men den som drabbas och inte ser igenom illusionen tror att han blir skadad och därmed tar skada i form av "mental" skada. Han tror han skadas och därmed skadas han. Hade han sett igenom illusionen hade han inte skadats.

// Knightlord
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,467
Location
Helsingborg
Vi har tydligen olika syn på illusioner...

...och det tänker jag inte tjafsa om.. Även om det står att ILLUSION är fysisk /images/icons/wink.gif

Men du gav mig en intressant äventyrsuppslag.. RP:na kommer till en befolkad borg.. På något sätt så utsätts de för skada av människorna däri, men det ger ingen KP-skada utan den dras bort från PSY:n..
Spelarna kommer upptäcka att alla varelser i borgen är en form av kummelgastar och jag kanske slänger dit ett litet mordmysterium för hur man får bort gastarna..

/[color:448800]Han</font color=448800> som bara ska tänka ut varför spelarna ens ska engagera sig i att få bort gastarna
 

Gummimuffin

Veteran
Joined
16 Dec 2001
Messages
71
Min åsikt i varje fall

Enligt min mening är illusioner på de lägre nivåerna (tex avbild) bara svaga skuggor av verkligheten, utan riktig substans... De kan lura ett eller flera sinnen (även känsel) men försvinner när man genomskådar dem eller när de möter något de inte kan påverka (såsom en synvilla när den berörs).
Att besvärjelsen rent tekniskt sett är fysisk tolkar jag bara som att själva besvärjelsen inte behöver övervinna någons psyke, samt att den kan uppfattas utan att man är magiker.

Allt eftersom illusionerna når högre nivåer så blir de allt mer verkliga, tills de ej längre går att skilja från verkliga ting (skapa föremål).

Perfekt Illusion och Illusion (vilken jag sänkt skolvärdet på)tillhör gränslandet. Enligt vad jag kommer ihåg så låter jag Illusion vara den "overkliga" varianten (dvs den kan i sig självt inte orsaka skador men däremot dölja ting, få saker att verka vara annorlunda och kanske ge folk hjärtattacker om det är en kraftig sådan). Jag behandlar dem som verkliga i alla avseenden utom att de egentligen inte existerar... Om någon gör en illusionssköld att parerar med så kommer både fienden och han att tro han parerade yxan medans hans arm hamnar på marken. Han kommer fortsätta kämpa tills han svimmar av blodförlust; skölden kommer inte att försvinna för att den vidrörs. Om det är låg effektgrad på illusionen kanske man lägger märke till att marken blir blodig, annars kan sådant täckas det också.
Om en illusion av ett armborstlod träffar någon i bröstet så gör det ont; det ser ut som om skäktan sitter där, och som om det blöder. Personen kommer kanske att svimma av chocken, och tror att han är (dödligt?) sårad. För spelarna så kan du slå skada etc som vanligt för att luras. Däremot så kommer personen inte att dö av sin skada; möjligen försämras hans prestationsförmåga (eftersom han tror att han är sämre) och han kanske får slå ett fys-slag modifierat med graden (hur verkligt det känns) för att inte få en hjärtattack. En illusionsbro skulle resultera i ett långt fall, där den förvånade personen tror att han går över bron bara för att plötsligt krossas när han kommer fram till den andra sidan (LoL)

Perfekt illusion å andra sidan är verklig nog för att avstyra sådant... Det går att gå på en perfekt illusionsbro över en klyfta, men man ska passa sig för att kasta SKINGRA under tiden. Perfekt illusion är mer eller mindre verkligt så längre magikern koncentrerar sig. För att tex avgöra skadan på en perfekt illusion av en BLIXT så kan man slå lika många tärningar som illusionens grad.

Beträffande att en illusion inte kan ha färdigheter överskridandes magikerns egna så tror jag det bara är för att hindra att man skapar illusionssmeder att smida spelarna B957-vapen eller massa "allierade" magiker som kan kasta i princip vilken besvärjelse som man önskar... Jag menar på att en sådana färdigheter i stället begränsas till det S Illusionisten har i besvärjelsen, förutsatt att denne har någon form av kunskap i ämnet. På så vis kan mäktigare Illusionister göra mäktigare illusioner även utan att lägga trettinitton effektgrader på detta.
 
Top