Eon Perfekt, fummel och färdigheter

Girolamo

Veteran
Joined
27 Jun 2019
Messages
55
Hej,
Jag har lite funderingar och frågor som jag är säker på att någon här kan svara på. =)
Nu när jag äntligen ska dra igång en kampanj och börjat läsa igenom reglerna så hittar jag inget om perfekt eller fummel, jag har för mig att det hette exceptionellt lyckat/misslyckat i EON3.
Har denna regel tagits bort I EON4?

En annan fråga jag har rör spela instrument. Går dessa in under sång och musik eller är det en expertis?
Jag lutar mer åt att det ska vara en expertis men hittar inget om detta.
Om man har det som expertis hur tycker nu då att det ska vara. Varje instrument är en separat expertis eller varje grupp av instrument är en expertis?
Ex. Luta är en färdighet och fiol en annan istället för stänginstrument som jag vill minnas att det var i EON3.

Tack på förhand
G
 

Thalaski

Hjälpsam dvärgamagiker
Joined
28 Aug 2002
Messages
93
Location
Örbyhus
Jag funderade också över detta med fummel och perfekta slag i Eon IV. Men jag har kommit fram till att följande gäller:

Som jag har förstått det så har fummel tagits bort till förmån för komplikationsslag (sid 153). Om du misslyckas med något vid ett kritiskt tillfälle slår du igen med samma svårighet. Misslyckas det slaget så "fumlar" du, annars så misslyckas bara handlingen.

Varje gång som du slår många sexor så finns ju chansen till ett "perfekt" slag. Med det nya övertagssystemet så ges mer kontroll till spelarna vid exceptionellt höga slag. OB-systemet tar bort behovet av att få en extra buff vid ett specifikt tärningsutfall.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Kan bekräfta att Thalaski har rätt analys. Behovet av perfekt slag försvann iom att det nu alltid är bra att slå högt med OB och vid en viss mängd Övertag eller differens mot svårigheten är slaget "perfekt".

Vid motståndsslag gäller mer eller mindre samma sak då motståndarens perfekta slag blir ett relativt fummel för dig själv.

Om man hade velat husregla något som inte är komplikationsslag kan man köra med att fummel inträffar när alla tärningar är 1-2 eller liknande.
 

Girolamo

Veteran
Joined
27 Jun 2019
Messages
55
Tack för svaren angående fummel och perfekt.
Måste kolla hur jag kan få tag på det numret av Fenix. =)
 
Top