Nekromanti Pentagram & Skyddscirklar

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Jag har funderat lite om pentagram och skyddscirklar... De stänger in/ut varelser av rang 3 eller lägre om de är av magnitud 3, men kräver Ob3T6 mot STY för att ta sig ur. En zombie med 28 i STY (han var fetingbiffig Trukh) kan alltså inte ta sig ur om han är av rang 3, men en människa med STY 10 klarar det efter lite smärta och möda så länge han inte har några svårighetsökningar sen innan.
Min tanke är att denna regel är bra som den är, pentagrammet stänger in magiska energier men är inte lika effektiv mot levande saker. Dock så tänkte jag utifall nu en schaman vill lämna sin kropp, då borde själen vara av rang 3 och därmed inte kunna ta sig ur pentagrammet så länge det är av rang 3 eller bättre. Däremot kan han ta sig ur pentagram av rang 2 eller lägre automatiskt så länge kroppen lämnas bakom, säg att han skulle ha typ +Ob2T6 för utmattning och vara rätt klen men duktig schaman.

Påverkas magiska effekter av pentagram? Säg att man har Skärpa av andra magnituden på ett svärd och hugger mot en stackare i en skyddscirkel, försvinner fördelen för Skärpa förutom de andra effekterna om skyddscirkeln var av rang 2 eller mer? Och om man stänger in en magiker med Mörkersyn lagd på provisorisk nivå, kan han lämna pentagrammet med mörkersynen i behåll?
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Jag har funderat lite om pentagram och skyddscirklar... De stänger in/ut varelser av rang 3 eller lägre om de är av magnitud 3, men kräver Ob3T6 mot STY för att ta sig ur. En zombie med 28 i STY (han var fetingbiffig Trukh) kan alltså inte ta sig ur om han är av rang 3, men en människa med STY 10 klarar det efter lite smärta och möda så länge han inte har några svårighetsökningar sen innan.
Min tanke är att denna regel är bra som den är, pentagrammet stänger in magiska energier men är inte lika effektiv mot levande saker. Dock så tänkte jag utifall nu en schaman vill lämna sin kropp, då borde själen vara av rang 3 och därmed inte kunna ta sig ur pentagrammet så länge det är av rang 3 eller bättre. Däremot kan han ta sig ur pentagram av rang 2 eller lägre automatiskt så länge kroppen lämnas bakom, säg att han skulle ha typ +Ob2T6 för utmattning och vara rätt klen men duktig schaman.

Fast om man läser under effekterna 'Pentagram' och 'Skyddscirkel' i M&M står det att de gäller för demoner, elementarvarelser och kosmiska varelser. Det är tveksamt om effekterna gäller själar, andar och vandöda då det inte står det uttryckligen. Så antingen knallar den vandöde rätt igenom eller är kanske mer logiskt att slå ett slag mot STY för att se ifall den vandöde kommer ut. Och i så fall skulle det väl passa med ett slag mot PSY för själen/anden (för den har ju ingen STY) då de andra reglerna borde gälla då.

Påverkas magiska effekter av pentagram? Säg att man har Skärpa av andra magnituden på ett svärd och hugger mot en stackare i en skyddscirkel, försvinner fördelen för Skärpa förutom de andra effekterna om skyddscirkeln var av rang 2 eller mer? Och om man stänger in en magiker med Mörkersyn lagd på provisorisk nivå, kan han lämna pentagrammet med mörkersynen i behåll?

Då det gäller att magi och ceremonier som försöker korsa den magiska barriären blir lika många nivåer svårare att utföra som rangen på den magiska barriären skulle man kunna göra som så att redan vävda magier (t.ex. på ett föremål) reduceras med lika många magnituder som den magiska barriärens rang, i vissa fall kan det bli svårt att avgöra vad som händer med magin.

Om man resonerar så borde fördelen för Skärpa försvinna helt i detta fall. Den provisoriska Mörkersynen är inte ett lika enkelt fall men något borde hända i alla fall. Det tål att både funderas över och diskuteras.


En annan lite rolig sak man kan fundera över angående pentagram och skyddscirklar är följande:
Båda effekterna har i grunden räckvidden ’Beröring’ och då är frågan ifall mittpunkten för de sfäriska barriärerna utgår från den punkt (t.ex. på marken eller i luften) man berör eller ifall mittpunkten hamnar rang meter från beröringspunkten (inte lika troligt då mittpunkten då skulle kunna hamna varsomhelst inom rang meter från en punkt på ett koordinatsystem med tre axlar, då skulle de möjliga placeringarna för mittpunkten i den magiska barriären bilda en sfär på rang meter i det treaxlade koordinatsystemet…äh kanske ska lägga ned det här och för enkelhetens skull säga att mittpunkten hamnar rang meter vågrätt bort från beröringspunkten).
Låt oss börja med det andra alternativet. För pentagram fungerar detta utmärkt men för skyddscirklar blir det lite knepigt då magikern själv inte skulle befinna sig inuti skyddscirkeln då den skapades och själv inte erhålla skyddet från den ifall denne nu inte pressar sig in i skyddscirkeln. För det första alternativet fungerar det med skyddscirklar men magikern skulle bli fångad i sitt eget pentagram.

Enklaste sättet att lösa detta är att säga att den magiska barriärens mittpunkt hamnar vid beröringspunkten och att magikern inte påverkas av sitt eget pentagram.

Jaggernaut - tvungen att krångla till det, en så kallad tvångskrånglare
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Fast om man läser under effekterna 'Pentagram' och 'Skyddscirkel' i M&M står det att de gäller för demoner, elementarvarelser och kosmiska varelser. Det är tveksamt om effekterna gäller själar, andar och vandöda då det inte står det uttryckligen. Så antingen knallar den vandöde rätt igenom eller är kanske mer logiskt att slå ett slag mot STY för att se ifall den vandöde kommer ut. Och i så fall skulle det väl passa med ett slag mot PSY för själen/anden (för den har ju ingen STY) då de andra reglerna borde gälla då.
Aha, hade inte lusläst, låter logiskt det där med vandöda. Att slå mot PSY låter också det som ett bra förslag, eftersom den grundegenskapen används till att motstå magi ibland.

Då det gäller att magi och ceremonier som försöker korsa den magiska barriären blir lika många nivåer svårare att utföra som rangen på den magiska barriären skulle man kunna göra som så att redan vävda magier (t.ex. på ett föremål) reduceras med lika många magnituder som den magiska barriärens rang, i vissa fall kan det bli svårt att avgöra vad som händer med magin.
Eller kanske göra som med demoner och sånt, att det stängs ute totalt om det är av lägre eller samma magnitud, men kommer in utan problem om det är av högre rang?
Frågan är bara vilken magnitud en provisorisk mörkersyn har, 2 eller 1? Räknas den ataxatropiska effekten in i magnituden trots att det är en metaeffekt? Det borde väl vara så?

Din krångelbit var lite intressant, men jag skulle anse att man kan se skyddet som en stor boll och att bollen endast behöver vara i kontakt med handen någonstans, i kanten eller mitten, det spelar ingen roll, om du förstår hur jag menar? Så pentagrammet/skyddscirkeln kan innesluta magikern eller så kan den börja precis vid hans hand eller någon annan del av kroppen.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Aha, hade inte lusläst, låter logiskt det där med vandöda. Att slå mot PSY låter också det som ett bra förslag, eftersom den grundegenskapen används till att motstå magi ibland.

Sedan finns den biotropiska effekten 'Hejda vandöd' för att skydda sig mot dem. Lägger man till areaeffekt fungerar den som en skyddscirkel mot vandöda. Måste väl egentligen göra om den till 'Avstånd' (då den är börjar med avståndet 'Beröring').

Eller kanske göra som med demoner och sånt, att det stängs ute totalt om det är av lägre eller samma magnitud, men kommer in utan problem om det är av högre rang?
Frågan är bara vilken magnitud en provisorisk mörkersyn har, 2 eller 1? Räknas den ataxatropiska effekten in i magnituden trots att det är en metaeffekt? Det borde väl vara så?

Nästan enklast att göra så. Stämmer kanske inte riktigt överens med hur det är med att försöka att använda magi genom pentagrammet/skyddscirkel men man slipper allt krångel med hur besvärjelsen/ceremoni/ritualen påverkas i just det fallet.

Den har magnitud 2. Besvärjelserna i M&M har räknat med metaeffekter i magnituden.

Din krångelbit var lite intressant, men jag skulle anse att man kan se skyddet som en stor boll och att bollen endast behöver vara i kontakt med handen någonstans, i kanten eller mitten, det spelar ingen roll, om du förstår hur jag menar? Så pentagrammet/skyddscirkeln kan innesluta magikern eller så kan den börja precis vid hans hand eller någon annan del av kroppen.

Det var mest för kul att jag tog med det problemet men måste medge att din lösning var bättre än min.

/Jaggernaut - avmagiserad
 
Top