Nekromanti Pentagram och skyddscirklar

Moonshadow

Warrior
Joined
20 Sep 2000
Messages
202
Location
Visby/Skövde/Uppsala
I mystik och magi kan man läsa att pentagram och skyddscirklar har en radie som är lika med magnituden och att denna radie kan utökas med area effekt. Vi har tolkat det som ett absolut tal men jag skulle gärna vilja göra mindre pentagram trots att de är ganska starka, magnitud 4 innebär att det blir en diameter på 8 meter vilket jag inte känner att jag har plats med i mitt labb och dessutom så ser det inte lika tufft ut som ett mindre pentagram. Sammanfattad är min fråga om pentagramens radie är en max-storlek eller en absolut-storlek?

Inga "alla gör som dom vill" eller "använd erat förnuft" svar tack, om jag ville bestämma själv hade jag inte frågat.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Vad gör det om skyddscirkeln är för stor? Vad skulle det få för konsekvenser?

Om man använder formaliserad magi (all ritualer är formaliserade) så borde man kunna bestämma storleken. Teoretiskt sett (som effekt) en maxstorlek men praktiskt (formaliserat) en absolutstorlek.

Låter det rimligt?
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Tuff skit

Det står faktiskt uttryckligen i boken att effekterna ger sfärer med en radie på 1 meter per filament som används (inte magnitud på besvärjelsen dock, viktig skillnad (leker besserwisser :gremlaugh: ). Så formellt sett kan dom faktiskt inte bli mindre.

Däremot så är det ytterst sällan ett regelsystem aldrig modifieras av spelarna. Så jag tänker faktiskt delvis ge dig svaret som du inte ville ha. Jag säger "Bit i det sura äpplet, eller gör om det så att det blir bättre :gremsmile: " *försöker ha någon slags glimt i ögat*

Eon skiljer sig faktiskt på den punkten att den inte inkluderar Rollspelens Heliga Regel ("Spelledaren har alltid rätt"), utan de har istället vad de kallar Den enda regeln (vilken jag gillar bra mycket bättre) som lyder "Gör vad du vill".


/Naug, skulle lätt använda sig av måttet från böckerna som en maxstorlek och sedan låta radien kunna vara alla positiva reella tal däremellan
 

Moonshadow

Warrior
Joined
20 Sep 2000
Messages
202
Location
Visby/Skövde/Uppsala
Re: Tuff skit

Filament eller magnitud spelar i och för sig mindre roll för mig eftersom jag spelar en karaktär som improviserar men visst det var slarvigt av mig.
Hur som helst så har vi faktiskt tillräckligt med "Hus-regler" för att fylla en lite bok men i just denna fråga så kunde vi inte riktigt enas, och även om spelledaren inte av naturen alltid har rätt så är det ju bra om alla använder samma regler eller hur?
 

Moonshadow

Warrior
Joined
20 Sep 2000
Messages
202
Location
Visby/Skövde/Uppsala
Orsaken till att jag inte vill göra den för stor är att när jag väl har någon fångad i ett pentagram vill jag kunna fylla det med eld. Vilket blir helt hopplöst om jag måste öka areaefekten in absurdum eftersom en eld inte sväller med antalet filament på samma sätt som ett pentagram.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Tuff skit

"Filament eller magnitud spelar i och för sig mindre roll för mig eftersom jag spelar en karaktär som improviserar men visst det var slarvigt av mig.
Hur som helst så har vi faktiskt tillräckligt med "Hus-regler" för att fylla en lite bok men i just denna fråga så kunde vi inte riktigt enas, och även om spelledaren inte av naturen alltid har rätt så är det ju bra om alla använder samma regler eller hur?"



Som jag sade. Det som står i regelboken är tämligen entydigt. När effektens magnitud (skiljt från besvärjelsens magnitud. Jag kom på att magnitud var ett bra ord ändå :gremblush: ) ökar så ökar även cirkelns radie. Vill man vara bokstavstroende till reglerna så är det det som gäller. Vill man inte vara bokstavstroende till reglerna så får man göra om det på valfritt sätt (där det naturligtvis finns bättre och sämre alternativ. Det förslaget som du gav med max-radie istället för absolut-radie låter som ett mycket bra alternativ).

Så nej, varken jag eller reglerna kan egentligen berättiga din version av effektens tolkning. Den enda som kan göra det är din spelgrupp egentligen.

Däremot skulle jag som SL definitivt godkänna tolkningen, men jag misstänker att det inte hjälper dig så värst mycket :gremwink:


/Naug, ser inte en mindre bok av husregler som någonting dåligt.
 

Moonshadow

Warrior
Joined
20 Sep 2000
Messages
202
Location
Visby/Skövde/Uppsala
Tack

Det kanske hjälper i och med att orsaken till min fråga var att vi ville ha en utomståendes åsikt eftersom våra egna magiteoretiska diskusioner hade kommit till ett dödläge.
 
Top