Nekromanti Pengar i mundana

Durin

Veteran
Joined
15 Jul 2001
Messages
72
Location
Stockholm
En sak som jag funderat på ett tag: Hur fungerar egentligen distributionen av pengar i mundanas mer civiliserade länder? Någon form av statlig institution finns ju troligtvis som präglar mynten, men hur kommer dom ut i omlopp? Och, hur kontrolleras tillgången på mynt? Hur bestäms det att det är dags att prägla nya?

Någon som har en aning?
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Jag tror inte ens mundanaborna själva har en aning då ekonomin är uppåt väggarna... Själv har jag inte funderat så mycket över pengar eftersom jag väntar på att något skall göras åt mundanas konstiga ekonomi (och demografi!). Men som historiskt jämförelse så var det oftast kungen som hade ensamrätt på att prägla mynt och därför var falskmynteri ett allvarligt brott med hårda straff (det bör nämnas att jag inte är 100% säker utan typ 80%, jag räknar med rättelse om jag har fel). Hur pengarna kommer från mynttillverkning och ut i omlopp har jag ingen aning om.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Troligen så är kunnandet inom ekonomiska räkenskaper inte så utbrett att man tar hänsyn till inflation och liknande, så kungen låter prägla nya när han känner sig fattig. Mynten kommer ut i ekonomin när han betalar sina skulder och kostnader. Eftersom mynten ska vara gjorda av ädelmetaller så styrs penningmängden något av tillgången på dessa. Dock är det inte otroligt att silver/guld-halten i mynten varierar lite från vad som lovats när ekonomin går dåligt i riket.

Men jämt när man skriver nåt sånt här så kommer nån typ och förklarar att allt jag sagt är fel och att medeltidsmänniskor var enormt avancerade ekonomer med centralbanker och allt möjligt...
 
Joined
13 Nov 2008
Messages
162
Location
Z
Det hela varierar väl extremt mycket och vilket medeltida period det handlar om. Jag har inte särskilt stor koll på Eon (har inte spelat det på fem år), men under större delen av medeltidens Europa var det inte ovanligt att lokala furstar gjorde sina egna mynt. Många resande handelsmän kunde dessutom ha femtielva olika sorters mynt i sin ägo, vilket gör det nästan omöjligt att hålla koll på dess mynfot, och därför gick man efter vikt istället. Exempelvis vikingaskatter som funnits i Birka m.fl innehåller en blandad kompott av arabiska, bysantinska, karolingiska och andra mynt.

Undantaget i Mundana är väl Thalamur, magikratin som präglar sina mynt med hjälp av magi, vilket gör förfalskning i princip omöjligt. Deras myntprägling lär nog vara en synnerligen centraliserad och välkontrollerad industri.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Undantaget i Mundana är väl Thalamur, magikratin som präglar sina mynt med hjälp av magi, vilket gör förfalskning i princip omöjligt. Deras myntprägling lär nog vara en synnerligen centraliserad och välkontrollerad industri.
Fast en person som vet vad det är för magi (typ, 'Kopiera bild' eller vad det heter) kan ju å andra sidan göra kopior som är helt lika originalen. Förfalskning torde därför vara ganska lätt för en magikunnig person.

-Hjalle, hoppas på att få igång en intensiv och provokativ debatt om thalaskisk myntprägling*.

*nej.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Cirefaliernas välstånd är ju beroenda av pengar så jag kan tänka mig att de har ett rätt så avancerat ekonomiskt system. Det var ju de som "uppfann" bankerna i mundana.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag har iof för mig att Thalamur förde smugglade in pengar till consaber för att ska hyperinflation. Men det låter så silly så jag kan ha drömt det.
 

Durin

Veteran
Joined
15 Jul 2001
Messages
72
Location
Stockholm
Mjo, det var väll ungefär Cirefalierna som jag främst hade i åtanke. Dom är ett såpass utpräglat handelsfolk, och såpass "civiliserade" i övrigt, så där borde det ju nästan vara nån smart skäggprydd gentlemannacirefalier som vaknat upp en morgon med ett helt nytt faliskt ord, "Centralbank", i huvudet.

Nu har ju cirefalierna stora kredithus, men det är ju inte riktigt samma sak.

Vägning av mynt och värdering av metallen i mynten vet jag att man tyckte om att pyssla med "in the good ol' days", men som jag fått för mig har åtminstånde Jargien, Sabrierna och Cirefalierna bestämt sig för att "riktiga" pengar med ett fastställt värde is the shit och att det är det som gäller.

Och det känns ju som om landets regent(er) har ensamrätt på myntpräglingen... men fortfarande, hur kommer dom nypräglade mynten ut i fickorna på folk?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Såvitt jag vet i generella drag i medeltiden så präglade varje stad/biskop/kung/landägande högadel sina mynt.
Och dessa kom enkelt sett ut i distrubition genom "präglarens" anstälda och betalningsvaror.

Ekonomin i mundana är ju avanserat utvecklad då "alla" vet sig att 1.9g rent silver är värt just 1silver i peningvärde.
Så helt enkelt så får folk sin betalning i en del silver och en del kost/logi (hur stor de olika delarna ser ut varierar såklart och den ena behöver inte nödvändigtvis vara representerad heller.)

Givetvis i feodala länder(och liknande) så krävs förmodligen(läs KRÄVS) tillstånd av konung(regent) för att prägla sina mynt(och givetvis går en del av dom präglade mynten till kungen)

...
Ett annat system som används var att konungen hade myntslagverk som beskyddades kraftigt(Dessa fungerar ungefär som vår egna riksbak) där Adel/Kyrkan/Städer fick lämna in sina ädla metaller och få dessa präglade med kungens sigil och sitt eget på andra sidan för en summa av ädelmetallen ifråga.
Tror att de flesta länder i mundana använder sig av den första varianten men thalamur har en form av den andra men där kan privatpersoner lämna in andra mynt och ädla metaller för att få ut ett likvärdigt värde i thalaskiska mynt(dock utan sitt sigill utan bara "statens" på)


@HJK
"Jag har iof för mig att Thalamur förde smugglade in pengar till consaber för att ska hyperinflation. Men det låter så silly så jag kan ha drömt det."

Det är helt riktigt att thalamur smugglar(försöker?) in stora mängder med guld in i consaber för att skapa inflation i consabers ekonomi som är byggd på handel.
Hur detta skulle fungera i praktiken i ett pseudomedeltidsland vet jag inte riktigt...
Liksom i en handelsnation kan bara mer guld i praktiken betyda mer rikedommar...liksom du sprider ju ändå ut guldet över mundana med dina skepp medans du själv skövlar in riktiga rikedommar såsom kryddor tex.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Hjalle said:
Undantaget i Mundana är väl Thalamur, magikratin som präglar sina mynt med hjälp av magi, vilket gör förfalskning i princip omöjligt. Deras myntprägling lär nog vara en synnerligen centraliserad och välkontrollerad industri.
Fast en person som vet vad det är för magi (typ, 'Kopiera bild' eller vad det heter) kan ju å andra sidan göra kopior som är helt lika originalen. Förfalskning torde därför vara ganska lätt för en magikunnig person.

-Hjalle, hoppas på att få igång en intensiv och provokativ debatt om thalaskisk myntprägling*.

*nej.
Vad jag vet slås thalaskiska mynt på samma sätt som alla andra mynt. Dom ser dock lite konsitga ut och det är den ända tillåtna valutan inom riket...Utländska mynt lär lämnas in för omprägling innan dessa kan handskas med.
Liksom har svårt att tillochmed den mäktiga magikratin Thalamur skulle kunna använda magi för att slå miljontals mynt.
Detta strider med thalaskisk magisyn också då dom tycker att användandet av magi ska ske ansvarsfyllt och med ett vettigt syfte.(fast förhindra falskmyntande är ju ett syfte,,,mheeeeen.)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tror inte något rike i Mundana har mynt vars värde inte motsvarar metallvärdet; det är ett mycket avancerat koncept. Romarriket och Hanimperiet (och kanske även Kushanriket, jag måste läsa på om det) experimenterade med det i vår värld redan i antik tid, och det slutade i båda fallen i ekonomisk kalops av varierande proportioner. (Intressant nog berodde romarrikets försök i någon mån -på- Hanimperiet, eftersom kineserna hamstrade allt guld och silver som nådde dem via mellanhänder längst Sidenvägen. Romarna betalade med guld och silver för kinesiskt siden, via mellanhänder, och eftersom detta guld och silver då fastnade i Kina uppstod ingen ekonomisk ruljans, vilket bidrog till den ekonomiska kollapsen i Romarriket. När romarna lät blanda ut tenn och annat i mynten vägrade befolkningen lita på dessa mynt; de kunde inte annat än att motvilligt godta dem, men arkeologiskt fyndmaterial påvisar att man ofta grävde ned de mynt med 'korrekt' procent ädelmetall som man hade kvar, för att spara dem i väntan på sämre/bättre tider, och så handlade man med de 'falska' mynten under tiden - vilket då i förlängningen gjorde bristen på ädelmetall ännu värre. Arkeologerna har hittar -massor- av dylika nedgrävda myntsamlingar från senantiken; det formligen kryllar av dem).

Någon kinesisk kejsare som var snäppet tossigare än de flesta andra släppte myntprägling helt fritt; vem som än ville fick prägla sina egna mynt. Needless to say var detta en fundamentalt dålig idé, och extrem inflation följde. Överhuvudtaget gick kinesisk ekonomisk politik ofta stick i stäv med den ekonomiska realiteten; Mingdynastin tex präglade inte alls tillräckligt med mynt för att tillgodose behovet i den snabbt växande handelssektorn.

Detta till trots var Kina det första land som med framgång införde mynt vars metallvärde inte motsvarade myntvärdet. (De arabiska kreditbreven var dock en framgångsrik prototyp). För att detta ska vara möjligt krävs en stark, stabil och -pålitlig- centralmakt som kan garantera myntens värde; det kunde Songdynastin (åtminstone i teorin), men knappast något rike i det samtida Europa.

I Mundana finns förvisso Jargus sedlar. De är så groteskt värdefulla att de mest är en extravagant parentes, dock. Några andra exempel på dylika grejer kan jag dock inte minnas från modulerna. Myntlistan i grundboken lägger stor vikt vid myntens vikt, inkluderat de faliska mynten; vilket är ett tydligt tecken på att metallvärdet i dem är a och o.

Det finns också en del gamla diskussioner om Mundanas penningekonomi, den här till exempel.

- Ymir, skrev typ samma inlägg då
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det där är bara en av många märkliga idéer i Thalamurmodulen. Konceptet med att rebellerna har tillgång till tryckpressar är särskilt udda; inte ens kinesisk ultrasuperkonservatism kunde hindra tryckpressen från att revolutionera samhället så fort den uppfanns, och då har vi inte ens börjat tala om vad den gjorde med Europa. Idén i 'Dvärgar' att tryckpressens framgång begränsades av en brist på bra papper (plus då att dvärgarna håller på sina hemligheter) var åtminstone hyfsat trovärdig, jag hade tillochmed tänkt bygga en plott på det i Västlanden, givet att dvärgarna har tryckpressen och mûhadinerna har pappret...

Men thalaskerna verkar inte sakna någondera. Så var blir samhällsrevolutionen av?

- Ymir, stör sig
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
(sidnotis bara. Är inte det dvärgiska guldmyntet värt mer i silver än rena metalvärdet har jag för mig?
Det står åtminstonde att det är så i dävrgboken...)
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Jag vill minnas att det står någonstans att de försöker smuggla in guld för att sabba ekonomin i Consaber.
 
Joined
13 Nov 2008
Messages
162
Location
Z
Rätt säker på att det står rätt tydligt i Geographica Mundana (eller vilken bok det nu är) att det används magi i präglandet av de thalaskiska mynten. Mer ingående hur det går till sägs det inte så mycket om, men det skulle innebära magi på närmast industriell skala, ja. Kan gott tänka mig att det existerar magiker som är specialtränade enbart för detta syfte, som arbetar under tämligen hård övervakning och i största hemlighet. Skulle nu hemligheten bakom magin läcka ut ändå, eller om någon annan magiker på något sätt skulle börja prägla falska magiska mynt lär han väl ha Rakhori på halsen fortare än kvickt...
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Håller helt med på att det är befängt med magiskt präglade mynt.
Det intrycket man får av thalmur modulen är ju dock att det är vanligt "industriel" tillverkning av mynt.
Har svårt att se att magiker i thalamur skulle vara specieltränade på det, liksom utbildningen för magiker är varken något för alla eller något som alla har råd med.(Speciellt inte i thalamur)...

Jag ser dessutom ingen som helst nytta med detta, för att inte tala om dissipationsrisken när du skall prägla miljontals mynt.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Har svårt att se att magiker i thalamur skulle vara specieltränade på det, liksom utbildningen för magiker är varken något för alla eller något som alla har råd med.
Jag valde blygsamt att bortse från detta när jag skrev Thalamur. Men borde kanske ha skrivit något om att det utanför Thalamur finns massor med rykten om att mynten är magiskt präglade och att Rakhori använder dessa för att "Avlyssna" folket och medborgarna. Ungefär som Murgoernas mynt i Belgarion.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Ymir said:
Okej...det där hade jag helt missat. Det är ju snudd på helt befängt. Varför?

- Ymir, undrar seriöst
För att skydda sig mot magisk kopiering. I teorin kan varje mynt vara en artfekt med en demon i sig, vars uppgift är att motstå försök att kopiera myntet. Exempelvis.

Jag har inga problem alls med att thalaskierna blanda i magi eller alkemi när de gör sina mynt - men det vore spännande att få reda på varför. (Fast Petter nämnde "avlyssning" - det är coolt).
 
Top