Nekromanti Penetationsvärde fär närstridsvapen?

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Vad har man för penetationsvärde fär olika när stridsvapen?
ex Stridskniv?
Skyddar mjuka och steltskydd olika mot stickvapen?

Hört att dagens skyddsvästar ofta har dåligt skydd mot knivar.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Såvitt jag minns skyddar skottvästarna genom att dra av sitt SKY från närstridsskadan. Tror också det var skillnad på stela och flexibla skydd. Men, bättre du letar upp en regelbok :gremwink:

/RD
 

jacobsson

Veteran
Joined
5 Aug 2003
Messages
67
Location
Kalmar/smedby
så vitt jag har förstått det så dubblas SKY värdet på vesten innan det dras ifrån på skadan som man har orsakat med närstridsvapnet
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Jag citerar grundboken till Neotech 2, sidan 123:

"För vapen utan PEN, exempelvis alla närstridsvapen, subtraheras vanligtvis SKY från den slagna skadeverkan direkt. Skadeverkan kan i vissa fall reduceras till noll (0). För krossvapen räknas dock SKY × 0,5 mot halvstela och flexibla pansar (avrundat nedåt)."
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Tack för hjälpen. Har nu hittat det bland alla lös sidor till min bok. :gremcrazy:

Tycker man kan test att köra SKY x 05 mot stick också för mjuka skydd.
 

Surukai

Warrior
Joined
3 Dec 2002
Messages
300
Location
Göteborg
Mjuka pansar är ju ändå till för att skydda mot "stickande" kulor så att stoppa en kniv eller liknande torde inte vara det minsta svårt.
 
G

Guest

Guest
Vad jag har hört ska kevlar och liknande vara riktigt dåligt på skärande och stickande skada, det är inte för inte det är ringbrynjedelar i så kallat knivsäkra handskar och västar.

/Zorbeltuss som också måste påpeka att i höga hastigheter ändras dynamik ganska kraftigt, du skulle inte vilja köra en Lamborghini i 600 precis även om den är gjord för höga hastigheter.
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Dyneema och aramidskydd är en väv och är väldigt starka i fibrernas förlängning. Däremot kan vassa föremål skära av fibrerna och tränga igenom. Jämför en stilett med en 9 mm-kula så ser du även skillnaden i träffyta. Kanyler är så smala att de kan tränga sig emellan fibrerna och/eller att träffytan är så pass liten att en kontinuerlig tryckkraft kommer igenom.

Vidare, så finns det olika skyddsklasser, med skiljande antal lager väv och även olika typer av väv; Dyneema är exempelvis tätare än Kevlar (och andra aramidskydd).

Sedan, det finns mig veterligen inga västar som med enbart väv stoppar höghastighetskulor, vilkas smala, spetsiga form skulle vara bättre på att penetrera. Stoppa i en skyddsplatta av någon typ (eller tryck in skärbräda bakom västen :gremwink:) om du vill vara säkrare.

Till sist, du vet aldrig vem det är du möter (som i stor eller liten person) eller vilken /kvalitet på/ vapnet som skickas mot dig, även sådana faktorer spelar in om skyddet blir penetrerat eller ej.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Sedan, det finns mig veterligen inga västar som med enbart väv stoppar höghastighetskulor, vilkas smala, spetsiga form skulle vara bättre på att penetrera.
Jodå, Dragon Skin finns. Den är flexibel och pallar 5.56 och 7.62 (!). Börjar bli populärt i Irak - även om jag hört lite kritik om att testerna skulle vara felaktigt genomförda eller ngt sådant.

Dessutom är ju liquid armor på gång.

/RD
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Jodå, Dragon Skin finns. Den är flexibel och pallar 5.56 och 7.62 (!). Börjar bli populärt i Irak - även om jag hört lite kritik om att testerna skulle vara felaktigt genomförda eller ngt sådant.
Jäpp, jag följer Dragon Skin-debatten. Den är dock inte av väv, utan keramiska plattor satta i ett fiskskinsmönster, vilket ger flexibilitet.

Det har varit en del fram och tillbaka huruvida den är bättre än US Armys Interceptor eller inte. Dragon Skin SOV-2000 har nyligen fått skyddsklass NIJ Level III, vilket antagligen är det första officiella erkännandet av dess kapacitet. Dessutom finns åtskilliga resultat som visar på dess förmåga att skydda mot multipla träffar. Wikipedia-artikeln om Dragon Skin tar upp en sammanfattning om debatten och kapaciteten, Defense Review följer utvecklingen av "farsen", till exempel.

Vad gäller användandet i Irak, så bör det väl tilläggas att det inte är amerikanska marinen eller armén som använder den, för så vitt jag känner till är inte förbudet av nyttjande av privat införskaffade skyddsvästar, hävt. Länk.
 
Top