Pendragon vs Ivanhoe

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Fick lite Chaosisk reklam igår om den kommande nya versionen av Pendragon. Så jag kollade på lite reviews av tidigare släppta Quickstarten för Pendragon 6 för att få lite mer kunskap om spelet. Klassiska T20 med den "unika" Pendragonregeln. Ära, blod, svett och tårar. Riddare och deras följen. Fältslag, pampiga borgar och vidsträckta landområden. "Allt du ser min son..." Ja, ni förstår.

Men så kom jag tänka på DoD Ivanhoe och DoD Gigant. Var detta en kopierad variant av dåvarande Pendragon? Hur mycket av Ivanhoe gällande innehåll och regler var direkt inspirerat/taget från Pendragon? Finns det någon koppling mellan spelen beträffande hur de skrevs? Utgivna: Pendragon 1985, Gigant 1987 och Ivanhoe 1988.

Intressant är också att DoD Expert ges ut 1985, med T20 som variant av BRP.

Antar att Anders Blixt kanske har en del av sanningen här.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Jag tror Gigant tog mer från Pendragon (vill minnas att fr a reglerna för borgar var nära inspirerade därifrån) än vad Ivanhoe gjorde, möjligen ironiskt nog.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Nu är jag OT, men jag tycker även EON med Riddarens bok har tagit en hel del inspiration från Pendragon gällande hur man hanterar sina ägor och liknande. Vill poängtera att jag inte beskyller någon för plagiat, bara att det finns en del stora likheter om minnet inte börjar svika mig.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,889
Location
Port Kad, The Rim
Fick lite Chaosisk reklam igår om den kommande nya versionen av Pendragon. Så jag kollade på lite reviews av tidigare släppta Quickstarten för Pendragon 6 för att få lite mer kunskap om spelet. Klassiska T20 med den "unika" Pendragonregeln. Ära, blod, svett och tårar. Riddare och deras följen. Fältslag, pampiga borgar och vidsträckta landområden. "Allt du ser min son..." Ja, ni förstår.

Men så kom jag tänka på DoD Ivanhoe och DoD Gigant. Var detta en kopierad variant av dåvarande Pendragon? Hur mycket av Ivanhoe gällande innehåll och regler var direkt inspirerat/taget från Pendragon? Finns det någon koppling mellan spelen beträffande hur de skrevs? Utgivna: Pendragon 1985, Gigant 1987 och Ivanhoe 1988.

Intressant är också att DoD Expert ges ut 1985, med T20 som variant av BRP.

Antar att Anders Blixt kanske har en del av sanningen här.
Tempus fugit -- det där var länge sedan, så mina minnen är inte glasklara. Hursomhelst, några lösryckta minnesbilder.
  • Pendragon: Ä-spel samarbetade nära med Chaosium och jag lusläste allt de publicerade. Men vi försökte aldrig återskapa deras unika Pendragon-anda i våra spel.
  • DoD Gigants syfte var låta folk spela inflytelserika äventyrare, såsom borgherrar. Bygga upp en förläning, tampas med rövare och rovdjur, tvista med andra riddare i grannskapet, och så vidare.
  • DoD Ivanhoes syfte var att introducera riddaräventyr och Robin-Hoodska eskapader. Vi hade bara två tevekanaler på den tiden, så våra gamers kände väl till nyårsdagens Ivanhoe-film och teveserien Robin of Sherwood.

 
Last edited:

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Jag tog och skummade igenom Ivanhoe igen igår kväll och det är en rätt underligt upplagd historia. Häftet som kallas "Medeltidsregler" innehåller inte en rad regeltext utöver stats för några SLP, utan är i övrigt bara ett - ärligt talat rätt torrt - kompendium för en historisk medeltida europeisk setting. Allt i regelväg - nya monster, alkemi, nya regler för skada och rustningar - finns i stället i häftet som kallas "Kampanj" (som i och för sig också har en del kampanjmaterial om ett par feodala länder i Ereb Altor).
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,889
Location
Port Kad, The Rim
Jag tog och skummade igenom Ivanhoe igen igår kväll och det är en rätt underligt upplagd historia. Häftet som kallas "Medeltidsregler" innehåller inte en rad regeltext utöver stats för några SLP, utan är i övrigt bara ett - ärligt talat rätt torrt - kompendium för en historisk medeltida europeisk setting. Allt i regelväg - nya monster, alkemi, nya regler för skada och rustningar - finns i stället i häftet som kallas "Kampanj" (som i och för sig också har en del kampanjmaterial om ett par feodala länder i Ereb Altor).
Jo, ibland nickar även Homeros till. Skämt åsido så stressades Ivanhoe fram under suboptimala förhållanden, samtidigt som jag brottades med en del hälsoproblem. Därför blev den som den blev.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Tack för alla svar. Jag köpte naturligtvis DoD Ivanhoe när det begav sig men vi spelade nog den varianten bara ett par gånger. Tror inte jag har kvar spelet heller.
 
Top