Nekromanti PDF-problem

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
I en diskussion på Facebook nämnde jag att PDF-en (i alla fall System-PDF:en - jag har inte testat de andra än) tar ovanligt lång tid att rendera varje sida på min padda - flera sekunder i Foxit PDF reader, och även när jag byter till Acrobat så är den ibland slöare än min bläddring.

Jag har en hypotes om varför det blir så. Varje kapitel inleds med ett uppslag med en stämningsbild på. Det verkar som om introduktionsuppslaget återupprepas på varje uppslag i hela kapitlet, bara det att den vita sidan med text läggs ovanpå den. Så istället för att min PDF-läsare bara behöver rita upp en vit sida med text och lite bilder och layoutelement på, så måste den först rita upp en helsidesbild och sedan den vita sidan osv.

Jag hade uppskattat om det gick att få PDF:er inom kickstartern som inte gör på det sättet. Det blir förvisso snyggt, men man har inte så mycket nytta av en PDF som tar för lång tid att rendera på skärmen. Om det sedan innebär att de grafiska elementen från stämningsbilderna inte kommer med på resten av sidorna så hade i alla fall jag kunnat leva med det.

Det är förvisso ingen panik, framför allt med tanke på helger och sådant, men det hade varit bra att ha i och med att PDFer är mycket smidigare att ha med sig än en hoper tunga böcker.
 

damogn

Veteran
Joined
4 Feb 2018
Messages
116
Det är för att alla objekt i pdf:en är sparade och laddas separat (vilket tar tid).

En sak du kan testa är att välja att skriva ut din pdf och välja skriv ut till fil / skriv ut till pdf (googla print to pdf). I både windows 10 och linux mint går det att göra utan att installera något speciellt program. Du kan där välja diverse inställningar för att t.ex. "flatten pdf". Den nya filen kommer att ladda mycket snabbare.

Jag hade en långsam pdf-fil och skrev ut den till fil med standardinställningarna och vips var den mycket snabbare.
 

doublehyphen

Veteran
Joined
20 Dec 2019
Messages
5
Tjena, om ni skall titta på PDF:ern så noterade jag tre problem med bokmärken/index.
  1. Alla rubriker i PRD verkar peka på sidan 6.
  2. Det står "KONTRAKT: Arbetsbefriad + Artist" istället för "Karriär: Arbetsbefriad + Artist"
  3. AN0N verkar sakna index.
Generellt så ta gärna en titt på index, det är lätt att det smyger in sig fel i dem och jag vet att det inte bara är jag som tycker om att använda dem.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Gissar att grundproblemet sett i allmänhet är att folk som skapar PDFer sitter på stationära datorer med mångdubbelt mer kraft än en platta... eller gud förbjude en eboksläsare.

Att skapa en separat "utskriftsvänlig" version hjälper måhända den som sitter på en halvkass laptop eller en toppmodern iPad, men för att en PDF ska bli verkligt användbar på en budgetmobil eller din mormors kinaplatta hon köpte på Konsum för 400 spänn så krävs grafikfria PDFer, dvs med regeltexten snällt löpande i max två kolumner. Inga krusiduller överhuvudtaget. Vi pratar utseendet hos en e-bok.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
CapnZapp;n347628 said:
Gissar att grundproblemet sett i allmänhet är att folk som skapar PDFer sitter på stationära datorer med mångdubbelt mer kraft än en platta... eller gud förbjude en eboksläsare.

Att skapa en separat "utskriftsvänlig" version hjälper måhända den som sitter på en halvkass laptop eller en toppmodern iPad, men för att en PDF ska bli verkligt användbar på en budgetmobil eller din mormors kinaplatta hon köpte på Konsum för 400 spänn så krävs grafikfria PDFer, dvs med regeltexten snällt löpande i max två kolumner. Inga krusiduller överhuvudtaget. Vi pratar utseendet hos en e-bok.
Det går annars rätt bra att skapa PDF:er med lager. Civiliserade PDF-läsare har stöd för lager och då kan man ju som användare välja bort grafiskt lullull. Jag brukar själv ta bort grafiska bakgrunder i rollspels-PDF:er så snart det går – inte bara för att det gör det snabbare att bläddra och rendera, utan också för att det ofta går mycket lättare att läsa.

Separata lager för dekorativ grafik, illustrationer och text/content borde vara lika självklart som att man lägger bokmärken som motsvarar en innehållsförteckning.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
CapnZapp;n347628 said:
Gissar att grundproblemet sett i allmänhet är att folk som skapar PDFer sitter på stationära datorer med mångdubbelt mer kraft än en platta... eller gud förbjude en eboksläsare.

Att skapa en separat "utskriftsvänlig" version hjälper måhända den som sitter på en halvkass laptop eller en toppmodern iPad, men för att en PDF ska bli verkligt användbar på en budgetmobil eller din mormors kinaplatta hon köpte på Konsum för 400 spänn så krävs grafikfria PDFer, dvs med regeltexten snällt löpande i max två kolumner. Inga krusiduller överhuvudtaget. Vi pratar utseendet hos en e-bok.
Jag har å ena sidan en iPad Air 2 (från 2014), och å andra sidan en stationär dator med processor som är ungefär lika gammal. Ingen av dem är skräpsaker, men de har ett par år på nacken. Jag har inget problem att läsa t ex regelboken till Pathfinder 2 som är på ca 650 sidor på någondera – OK, om jag bläddrar snabbt i den på paddan så kan den behöva några sekunder för att komma ikapp, men det är ovanligt. System-boken till NTE tar ett par sekunder per sidbläddring på min fasta dator, och är i princip oanvändbar på min padda.

Pathfinder-boken på ca 650 sidor har en filstorlek på ungefär 70 MB. Neotech Edge System är ungefär hälften så många sidor, men klockar in på runt 100 MB – alltså ungefär tre gånger så stor per sida. Det borde inte vara omöjligt att få till en PDF som använder ungefär lika mycket data/sida som Pathfinder-boken, och då hamnar på runt 30-40 MB.

Mobiler är inget man läser PDF:er på annat än i absoluta nödfall. Men surfplattor? Det är sådant de är till för, och om inte PDF:en fungerar tillfredsställande på en surfplatta är det inte en bra produkt. Sedan hade jag ännu hellre föredragit boken som en webbplats (á la D&D Beyond), men de resurserna tror jag inte Helmgast har. Men att fixa användbara PDFer? Som en del av en kickstarter som drog in en halv miljon, där just PDF:er var en av pledge-nivåerna? Jo, det känns inte orimligt.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Nu läser jag alla mina spel på min iPad Air 2019, där fungerar Neotech-filerna bra men inte helt perfekt. Bläddrar jag så snabbt jag bara kan så märks tydligt en “delay”. Men som sagt, de fungerar brukligt men efter att ha läst igenom dem alla flera gånger så hade jag önskat mig smidigare pdf-filer. De är som sagt helt brukliga men absolut de minst smidiga av alla snart 1000 pdf-filer jag har, och det är inte ett bra betyg då många rollspel i pdf-format som jag äger är betydligt mer grafiskt imponerande.

Så det borde självklart gå att göra bättre och smidigare pdf-filer samtidigt som den snygga designen ock bilderna fortfarande behålls.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Efter att ha testat ett 20-tal PDFer så märker jag att Neotech-serien (och Kult divinity lost) är tyngre att läsa in.
Det är absolut märkbart men ingenting som påverkar mig i mitt läsande på min Ipad Air 2
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
dancodan;n347675 said:
Efter att ha testat ett 20-tal PDFer så märker jag att Neotech-serien (och Kult divinity lost) är tyngre att läsa in.
Det är absolut märkbart men ingenting som påverkar mig i mitt läsande på min Ipad Air 2
Jepp, detta är väl egentligen en bra beskrivning av min upplevelse av nämnda PDFer på min iPad Air 2019 också.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
krank;n347629 said:
Det går annars rätt bra att skapa PDF:er med lager.
Det låter bra i teorin men används inte av större rollspelsförlag såvitt jag kan se.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
CapnZapp;n347713 said:
Det låter bra i teorin men används inte av större rollspelsförlag såvitt jag kan se.
Nä, jag vet att det är pinsamt sällsynt.

Jag gissar att det beror på att de som gör PDF:erna tror att alla är lika förtjusta som de själva är i det grafiska lullullet, eller att de alla sitter med hyfsat nya iPads. Eller att de helt enkelt inte lägger speciellt mycket krut på PDF:erna, eftersom lager eller inte lager inte gör speciellt mycket från eller till i försäljningen. Det är trots allt först efter köpet man upptäcker att det saknas lager, de flesta konsumenter vet inte ens att det är en möjlighet, och därmed får de inte ens någon negativ feedback på bristen på lager.

I de fall där PDF:erna som läggs till försäljning är en eftertanke så är det möjligt att det kräver en massa jobb i efterhand att fixa vettiga lager. Om man tänker på det det allra minsta redan från början så är det inte raketkirurgi direkt.


//Krank, som inte planerar att börja stödja Apple nån gång snart, men är ganska nöjd med sin ganska billiga Nvidia SHIELD K1-surfplatta när det gäller PDF:er. Så länge de som skapat PDF:erna tänkt efter lite.

EDIT: Det blir inte bättre av att jag nu läser att Adobe Reader på Android tydligen inte har stöd för lager? WTF är det här för skrot egentligen?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Vår layout-guru Rikard håller på att undersöka PDF-problemet, dessvärre verkar det inte finnas någon enkel fix, men när vi hittar något lovar vi att uppdatera. Självklart vill vi ha bästa möjliga PDF:erna, we will get there.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Tillägg: Efter att jag läst Symbaroum på PDF så måste jag säga att Helmgasts PDFer gällande Kult, Eon, Neotech flyter som en dröm.
Symbaroum (Specifikt Monterboken) ligger nu på förstaplats över långsamma PDFer. (Testat på min dator, i5, 16gb ram, geforce 1080, SSD)
 
Top