PDF-läsare som inte är Adobe Reader

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Så; Adobe Reader är ett riktigt skitprogram. Åtminstone på PC. Gränssnittet är fult och överladdat och ickeresponsivt, programmet är enormt slött även på en i7:a senaste generationen Intelprocessorer med massor av RAM och en SSD.

Adobe Reader har exakt en feature som håller mig fången, och det är Document Cloud. DC låter mig ladda upp PDF:er till Adobes moln – och det i sig är ju inget speciellt, det skulle jag ju kunna göra med typ Dropbox också. Men DC synkar var någonstans jag är i mina PDF:er. Automatiskt. Utan att jag behöver skriva upp sidnummer eller nånting. Det bara funkar. Jag kan läsa en rollspels-PDF på min surfplatta, och senare fortsätta på min mobiltelefon (givetvis mer obekvämt och med mer zoomande) och sedan sätta mig vid min dator och fortsätta läsa där jag var.

Den här sortens funktionalitet gillar jag. När enheten jag använder blir irrelevant och vad det nu är jag gör liksom bara funkar, och har kontinuitet.

Men. Adobe Reader till PC är ett jävla skitprogram som jag börjar tröttna på.

Finns det något alternativ? Jag skulle alltså vilja ha något som, i första hand, har denna funktionalitet: Låta mig synka var någonstans jag är i en PDF mellan enheter. I första hand Windows och Android är relevanta.


I värsta fall får jag väl stå ut med att behöva börja leta rätt på rätt sidnummer manuellt, som något slags grottmänniska. Men ska man verkligen behöva sjunka så lågt år 2020?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
Jag vet att Moon+ har den funktionen, men den är bara för android (även om det skulle gå att köra på en PC med bluestacks). Foxit kanske har funktionen, och har program för både android och windows.

Annars så vet jag inte.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Snabbt test med den tyngsta PDF jag kunde hitta på kort varsel – en 110mb stor konstbok till Mutant Chronicles 3rd edition.

Microsoft Edge: 430 mb RAM, varav ca 200 är overhead från själva läsaren, läser in några sidor i förväg, läsa in nya sidor tar en liten stund.

Acrobat Reader: ca 255 mb RAM, varav tydligen enligt aktivitetshanteraren bara 33mb är overhead från läsaren (wtf?), läser in några sidor i förväg, läsa in nya sidor går lite snabbare än för Edge.

Foxit Reader: c:a 160mb RAM, varav 63mb overhead från läsaren. Verkar inte läsa in några sidor i förväg så varje sida måste läsas in. Läser in nya sidor ungefär lika snabbt som Reader, kanske något långsammare.

Jag var… inte alls beredd på det resultatet. Alltså att Reader ändå skulle vara såpass lättviktigt. Jag försökte hitta ifall den använde mer RAM i hemlighet, men hittade inget. Så även om Readers gränssnitt känns slött och dåligt så är programmet alltså oväntat lättviktigt? Och Foxit var inte såpass mycket snabbare (på min dator) att det riktigt kändes värt att byta.

Jag hittade tyvärr inget (uppenbart) sätt att synka läsposition i Foxit, men jag kanske bara är dålig på att leta.

Jaja, jakten går vidare…
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Synkning vet jag ingen som har, men vill man ha lättviktigare och snabbare (både uppstart och bläddring) läsare så är Foxit och SumatraPDF mycket bättre. Sedan jag testade Foxit så har jag startat Adobe läsare en enda gång, för att se om den verkligen var så långsam som jag kom ihåg den. Det var den, och sedan dess har jag inte ens den installerad.

Båda går att köra portabelt, om man vill det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Synkning vet jag ingen som har, men vill man ha lättviktigare och snabbare (både uppstart och bläddring) läsare så är Foxit och SumatraPDF mycket bättre.
Utan synkning ska jag definitivt märka STOR skillnad om jag ska byta.

Foxit hade ett gräsligt bloatat ribbon-interface med tusen knappar, och var inte snabbare än Reader i varken uppstart, rendering eller något annat. På min dator, åtminstone. Båda startar på under sekunden även med den hyfsat tunga PDF jag testade med, båda hade samma lilla delay vid nya sidor. Med skillnaden att Foxit vägrade rendera sidor på förhand, vilket ledde till den störiga fördröjningen varje gång jag bläddrade, istället för bara när jag bläddrade för fort för att Reader skulle hänga med.

"Portabelt" brukar betyda dålig integrering i operativsystemet. Om jag ändå behöver göra inställningar för att få programmet att öppnas när jag dubbelklickar på en PDF så kan jag lika gärna bara installera det. Jag jobbar uteslutande på mina egna enheter, så den enda sortens portabilitet jag är intresserad av är sådan som är automatisk och inte kräver handpåläggning eller utrustningskrångel. Molnsynkning, etc.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,781
Har också kollat ibland efter bättre pdf-läsare, men det är oväntat sällan som de är direkt snabbare, speciellt när pdf:er blir lite tyngre och mer komplexa. På min dator har Acrobat Reader knappt några fördröjningar, varken i uppstart eller sidbläddring, och till skillnad mot många andra läsare renderar den text på ett bra sätt. Jag gillar inte dess gränssnitt något värst, men inte sett någon pdf-läsare till Windows som är sådär fantastiskt mycket trevligare.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jarl;n348551 said:
På min dator har Acrobat Reader knappt några fördröjningar
Jag tror att de flesta fördröjningar, förutom de som finns i typ alla moderna adobeprogram för att de tydligen inte kan skriva gränssnitt längre (eller ja, för att de inte använder native widgets utan något slags hemmabygge), för min del är i kommunikationen med Document Cloud. Och det är nog så irriterande. Ganska ofta låser sig hela programmet – att UI:t låser sig är liksom så dålig programmering att jag inte riktigt vet vad jag ska göra med mig – och jag får vänta tills det hostar till och blir klart.

Men ja, förutom kommunikationen med Document Cloud är det rätt få fördröjningar. Och i själva läsandet är det ju i princip inga alls.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
gorillotaur;n348553 said:
Jag läser i princip alla pdfer av rollspel etc i Apple Books.
Synkar Apple Books böcker mellan enheter, inklusive var någonstans i boken man är?

Inte för att jag lär använda programmet själv, då jag inte använder några äppelenheter, men jag är nyfiken.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,781
krank;n348554 said:
Synkar Apple Books böcker mellan enheter, inklusive var någonstans i boken man är?

Inte för att jag lär använda programmet själv, då jag inte använder några äppelenheter, men jag är nyfiken.
Ja, det synkar position och bibliotek mellan alla enheter där man aktiverat iCloud sync.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Själv använder jag PDF Xchange Editor både privat och i jobbet.
Fungerar bra och ha de features som jag behöver i mitt dagliga arbete.
 

illuzive

Veteran
Joined
8 Aug 2018
Messages
155
Du kan ladda upp PDF-filer på upp till 100mb till Google Play Books. Jag tror de synkas korrekt där. Samma tjänst fungerar även utmärkt med böcker i .epub-format, vilket är rackarns trevligt.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
dancodan;n348561 said:
Själv använder jag PDF Xchange Editor både privat och i jobbet.
Fungerar bra och ha de features som jag behöver i mitt dagliga arbete.
Hur bra är detta program när det gäller OCR?
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Mekanurg;n348622 said:
Hur bra är detta program när det gäller OCR?
Inte använt funktionen så om det är bättre eller sämre än andra program vet jag tyvärr inte.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
krank;n348548 said:
Foxit hade ett gräsligt bloatat ribbon-interface med tusen knappar, och var inte snabbare än Reader i varken uppstart, rendering eller något annat. På min dator, åtminstone. Båda startar på under sekunden även med den hyfsat tunga PDF jag testade med, båda hade samma lilla delay vid nya sidor. Med skillnaden att Foxit vägrade rendera sidor på förhand, vilket ledde till den störiga fördröjningen varje gång jag bläddrade, istället för bara när jag bläddrade för fort för att Reader skulle hänga med.
GUI kan du ställa om till standard Windows, med vanliga menyer, i inställningarna. Har du mycket bilder i dokumentet (scannad bok...) så märker du en stor skillnad i hastighet. Uppstarten är snudd på ögonblicklig, speciellt om man går bak ett par versioner (och där har den alla funktioner jag behöver...).

"Portabelt" brukar betyda dålig integrering i operativsystemet. Om jag ändå behöver göra inställningar för att få programmet att öppnas när jag dubbelklickar på en PDF så kan jag lika gärna bara installera det. Jag jobbar uteslutande på mina egna enheter, så den enda sortens portabilitet jag är intresserad av är sådan som är automatisk och inte kräver handpåläggning eller utrustningskrångel. Molnsynkning, etc.
Det finns andra fördelar med portabilitiet. Ingen installation, bara kopiera in programmet. Ingen avinstallation, bara radera det. Ingen risk för att det fuckar upp något annat program. Stabilitet. Säkerhet (lämnar inga spår). Inga inställningar i registry, så när du lägger in det på en ny maskin så får du med dig dina inställningar. Det och Chocolatey har tagit tiden för att installera en ny Windowsmaskin för mig från 2-3 veckor till 2-3 timmar, varav cirka 10-15 minuter av min tid, resten är bara vänta. Det handlar alltså om cirka 250 program för att jag ska ha vad jag behöver.

Visst, dubbelklick måste man lägga upp om man vill ha det, men högerklick eller drag-drop funkar.

Men, vi har väl olika användningsfall, olika behov.
 
Top