Den här veckan har jag på känn testat PDF-Xchange (horribelt namn) och Nitro PDF Pro. Foxits integration med molntjänster visade sig vara "sådär" – den gillade inte att jag ville koppla upp mig till samma molntjänster från flera olika datorer, den tappade sin authentication mot Dropbox hela tiden, och macversionen ville helt enkelt inte veta av Onedrive.
Både PDF-Xchange och Nitro kostar pengar; skulle jag köpa dem så skulle det bli 700 får Xchange och över 3k för Nitro, men det är ju också inte bara tittar-program utan också redigerar-program. Och det är ju också nå't jag gör med Acrobat och som jag gärna skulle sluta använda Acrobat till.
Båda visar PDF:er väldigt snabbt och smidigt.
Båda har basala funktioner som "lägg till en ny sida" och sånt.
Ingen av dem klarar av preprint-grejer, framför allt saknar jag color separation. Jag har många gånger haft nytta av den funktionen i Acrobat; att kunna se ifall en bild t.ex. är riktig gråskala eller ifall den har en massa C, M och Y i sig.
Så… Tyvärr lär det inte bli nåt köp. Jag var lite sugen på XChange eftersom de också har något lags smidigt batch-verktyg och sånt gillar jag ju, men om jag ändå kommer behöva använda Acrobat för color separation så skippar jag det nog. Jag har ju skrivit ett eget batchverktyg, kanske bygger jag vidare på det nån dag istället…
Om nån skulle ha koll på ett PDF-verktyg med färgseparering som inte är Acrobat och inte är en jäkla prenumeration så tar jag gärna emot tips =)