Nekromanti Pdf-filer

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Hej hej. Jag undrar om det finns någon möjlighet att köpa Noir på pdf, äger redan lyxutgåvan men ipaden har blivit något av mitt vandrande rollspelsbibliotek. Är även intresserad av offensiv till neotech då min version som köptes samma år som den förs gavs ut, nu är rätt sliten. Dessa två böcker är jag redo att betala en rimlig summa för.

Jag är storkonsument på drivethrurpg men svensk rollspels-hobby är inte riktigt lika modern.

I alla fall så är jag tacksam om helmgast kan undersöka möjligheterna till detta.

Med vänlig hälsning, Minimoni
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Mjo jag vet det där med fria ligan. Har själv haft mycket nytta med deras medföljande pdfer.

Tycker dock helmgast kan svara på frågan, jag ber inte om att få något gratis, jag vill ju betala ett rimligt pris för pdferna.

Det andra alternativet är att min lyxversion av Noir inte ser så lyxig ut längre och att offensiv snarare är en samling löst hängande sidor än en bok.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Det har i alla fall inte funnits några PDFer att köpa för Noir tidigare, och min gissning är att det inte ens kommer att funderas i de banorna innan nya Kult är klart. Men Eon finns i PDF-format, så jag ser det inte som orimligt. Det handlar nog till stor del om hur mycket jobb det skulle vara att skapa lämpliga PDFer och fixa en distributionskanal.

För min egna del skulle det inte göra något om det skulle vara en PDF på en engelsk version av Noir, och då skulle nog DriveThru funka bra som både distributionskanal och PoD-tjänst.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag ska villigt medge att jag har noll koll på hur svårt det är att göra en pdf av moderna rollspel. Men dels som fanservice men också som smart affärstänk då jag misstänker att noir och neotech är spel som tråkogt nog lever med hjälp av dialys, så tror jag att göra dessa spel tillgängliga via pdf skulle skapa massa goodwill men också bra för framtida utgivning.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Distrubitionskanal, helmgast egna butik? Låter inte så svårt.

Och än en gång, jag menar inte att helmgast skall ge bort pdf-filer, snarare ta rimligt betalt för dem. De kunde göra
Pdf av neotech2 grundboken så att göra en fil av offensiv borde inte vara jätte svårt!?

Noir som pdf borde vara ännu lättare då spelet är så mycket nyare, är det fel uppfattat?
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Skall det skapas index med länkningar för PDFen är det en del jobb. Sedan kan man lägga in information på olika sätt, vilket gör att de blir olika tungladdade, samt om de t.ex. går att läsa i e-inkläsarnas programvaror. Så som jag förstår det är det en del jobb om det skall göras bra. Sedan finns risken, även om alla filer finns kvar, att de är för äldre versioner av programvaror, så det är den del konverteringsarbete. Det är trots allt nästan nio år sedan Noir släpptes.

Då det gäller distribution av PDF är det en annan sorts meck än distribution av fysisk bok. Då man säljer en PDF förväntar sig de flesta att de skall få den tillgänglig på en gång, men med en fysisk bok är det okej att det är en manuell hantering av själva ordern. Sedan om man vill "vattenstämpla" PDFen på något sätt, som t.ex. DriveThru gör, så lägger det på ett lager komplexitet.

Så tyvärr är det inte några enkla "bara att göra", men inte heller oöverstigliga problem, utan snarare att det i sådana fall behöver konkurrera med en massa annat som tar tid för dem.

Jag vet inte hur pass levande Neotech är, då det inte är ett rollspel som jag själv brukar diskutera. Men jag tror intresset för Noir är rätt hyfsat (eller så beror det på vilka kretsar jag rör mig i).

Hur som helst skulle jag själv vilja köpa Noir som PDF, för även om jag föredrar en fysisk bok så vill jag gärna ha en PDF på datorn för de tillfällen jag inte är hemma men vill kunna läsa igenom något medan jag planerar.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Ok, personligen behövs inga länkar i mina pdf-filer och vattenstämplingen känns rätt onödig. Ja jag erkänner att jag varit kriminel och vid något tillfälle laddat ned material med "vattenstämpel".

Jag har dock ett rätt imponerande bibliotek köpt på drivethrurpg och många av pdf-filernas original utgåvor är mycket äldre än Noir och jag tror att första utgåvan av L5R är äldre än offensiv och de konverteringarna tycks ju ha gått bra.

Jag har köpt allt till alla L5R versioner de har på drivethrurpg så det kan vara så att det är saker från den andra utgåvan som är de äldsta jag har. Vågar inte svära på de ena eller de andra.

Men Helmgast gör självklart vad de tycker är kul och bra.
Dock tror jag personligen att Noir skulle tjäna på att släppas som pdf, även om du tycker spelet är levande så tror jag att helmgastarna skulle uppskatta om Noir levde än mer för spelet är stendött bland de jag känner, även om jag febrilt gör allt för att hålla det vid liv.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
DriveThru har en tjänst där man kan skicka in en fysisk bok och de digitaliserar upp den. Men det ger inte ett lika bra resultat som att bygga upp en PDF från början. Min poäng är att det är inte att bara kasta upp en PDF, men det är inte några oöverstigliga hinder.

Oberoende hur dött eller levande Noir är, så är vi båda nog rätt överens om att det skulle kunna vara mer levande än vad det är idag. :)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Hejsan!

I dagsläget har vi ingen publik PDF-version av Noir tillgänglig. Vi tittar på olika lösningar för att bli bättre på PDF-sidan - eftersom året trots allt är 2015 - men vi har inget konkret svar att ge just nu, tyvärr. :-/

MVH
-Marco
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Hoppas att det till slut blir en lösning med pdf-filer för helmgast hela paraply. Personligen skulle jag köpa dem alla om de fanns tillgängliga för ett ok pris. Som det ser ut nu så får jag och en vän köpa en extra bok av en del produkter och slakta dem för att scanna in dem själva och göra pdf-filer för eget bruk, får man det?
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Jag vill bara instämma i önskemålet om en pdf av Noir! Jag skulle köpa den direkt – då kanske jag äntligen faktiskt skulle läsa spelet och inte bara bläddra i det emellanåt (och tänka att det här borde jag nog läsa). För pappersboken är för tung för mer än korta stunders läsning i soffan, men en iPad kan jag läsa ur i timtal :)
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,960
Location
Göteborg
Lupus Maximus;n122530 said:
Skall det skapas index med länkningar för PDFen är det en del jobb. Sedan kan man lägga in information på olika sätt, vilket gör att de blir olika tungladdade, samt om de t.ex. går att läsa i e-inkläsarnas programvaror. Så som jag förstår det är det en del jobb om det skall göras bra. Sedan finns risken, även om alla filer finns kvar, att de är för äldre versioner av programvaror, så det är den del konverteringsarbete. Det är trots allt nästan nio år sedan Noir släpptes.

Då det gäller distribution av PDF är det en annan sorts meck än distribution av fysisk bok. Då man säljer en PDF förväntar sig de flesta att de skall få den tillgänglig på en gång, men med en fysisk bok är det okej att det är en manuell hantering av själva ordern. Sedan om man vill "vattenstämpla" PDFen på något sätt, som t.ex. DriveThru gör, så lägger det på ett lager komplexitet.

Så tyvärr är det inte några enkla "bara att göra", men inte heller oöverstigliga problem, utan snarare att det i sådana fall behöver konkurrera med en massa annat som tar tid för dem.
Stämmer inte... Att göra en PDF nuförtiden är bara ett par knapptryckningar bort.

Dessutom: Om man gjort InDesign-dokumentet "rätt" så får man en PDF med bokmärken och innehållsförteckning (med länkar) "på köpet". Automagiskt!
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Caligo;n123727 said:
Stämmer inte... Att göra en PDF nuförtiden är bara ett par knapptryckningar bort.

Dessutom: Om man gjort InDesign-dokumentet "rätt" så får man en PDF med bokmärken och innehållsförteckning (med länkar) "på köpet". Automagiskt!
Tja, från vad jag läst i diskussioner runt rollspels-PDF:er och plattor finns det de som är riktigt tröga att ladda. Med andra ord, det finns de som skapar usla dokument. Att skapa en PDF är lätt, om inte annat så installerar man CutePDF. Men det betyder inte att den behöver vara lämplig att distribuera.

Det är väl mycket möjligt att om man skapat dokumentet rätt i InDesign så blir den både rätt formaterad (ovanstående problem) samt får bokmärken och innehållsförteckningen rätt. Men jag svårt att tänka mig att ett 9-10 år gammalt dokument, även om det skapades i den InDesign som var aktuell då, bara är att fixa med ett par knapptryckningar.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag vet inte hur svårt det är att skapa Pdf-filer, men jag har lagliga, hemmagjorda samt en och annan mer olaglig. Jag har nya pdf-filer och jag har skitgamla, de som riotminds la ut tex Chronopia grundboken är ett monster. Dock kan jag läsa alla utan lagg eller inläsningsproblem på mina tre ipads. Jag har en iPad2 en ipad3 och en ipadair2 och även den äldsta av dem fixar filerna utan större problem.

Visst min nyaste iPad är vassare och snabbare men de andra duger också.

Men en av mina frågor kvarstår, får jag slakta mina egna böcker och göra pdf-filer av dem så länge det är för eget bruk?
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,960
Location
Göteborg
Lupus Maximus;n123750 said:
Tja, från vad jag läst i diskussioner runt rollspels-PDF:er och plattor finns det de som är riktigt tröga att ladda. Med andra ord, det finns de som skapar usla dokument. Att skapa en PDF är lätt, om inte annat så installerar man CutePDF. Men det betyder inte att den behöver vara lämplig att distribuera.

Det är väl mycket möjligt att om man skapat dokumentet rätt i InDesign så blir den både rätt formaterad (ovanstående problem) samt får bokmärken och innehållsförteckningen rätt. Men jag svårt att tänka mig att ett 9-10 år gammalt dokument, även om det skapades i den InDesign som var aktuell då, bara är att fixa med ett par knapptryckningar.
Nu pratar jag om indesign som haft inbyggd pdf generering sedan de första versionerna. Jag har jobbat med indesign sedan version 1 (som iofs var löjligt buggig). Har gjort tusentals pdf:er för tryck eller skärm.
Problemet med gamla dokument är att de kan sakna länkar (högupplösta bilder) eller inte vara gjorda i indesign.

I indesign är det ett par enkla steg för att göra en pdf: klicka på exportera. Välj namn på pdf. Välj förinställning (ex minsta filstorlek). Klicka på OK. 4 knapptryck typ...
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Minimoni;n123764 said:
[- - -]

Men en av mina frågor kvarstår, får jag slakta mina egna böcker och göra pdf-filer av dem så länge det är för eget bruk?
Jag vet inte säkert, men jag kan inte tänka mig att det skulle vara förbjudet.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Minimoni;n123764 said:
Men en av mina frågor kvarstår, får jag slakta mina egna böcker och göra pdf-filer av dem så länge det är för eget bruk?
Så gott som garanterat får du göra det. Man får ju kopior av fimer och annat för eget bruk. Det är lagligt. I alla fall i Sverige.
 
Top