Nekromanti PDF:er mot betalning

Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
På nyhetssidan på rollspel.nu så finns det en artikel om Boarderline som planerar att ge ut ett rollspel som PDF och som man får betala för att ladda ner. Är det bara jag som inte tror att detta kommer fungera? Jag kan se hur mycket problem som helst med detta. Vem fanken vill betala för något två gånger som man måste göra då (först för PDF:en sen för utskriften)? Dessutom är det ju svårt att få det till en bok (man kan ringbinda eller limma det men då kostar det mer och blir rätt taffligt). Är det något annat företag som gjort detta och lyckats med det?

Willie
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
"Är det något annat företag som gjort detta och lyckats med det?"
<A HREF=http://www.peginc.com>Pinnacle Entertainment inc.</A>, dvs. skaparna av Weird West och hela den kommande serien säljer bl.a. via .pdf.. De har väl gjort det i några år nu.. Vad jag vet så säljs det (från Amazon, tror jag) men jag vet inga siffror

Du behöver ju knappast skriva ut allting från en PDF.. Du klarar du ju med att skriva ut tabeller och tillbehör som besvärjelser, utrustning, etc (om ens det).. Annars kan du ju sitta och läsa reglerna på skärmen.. Själv ser jag inget problem med det, så länge man tar en paus då och då för att vila ögonen..

~Såg att folk pratade om pdf-försäljning när [color:448800]Han</font color=448800> var aktiv på Pinnacles ex-officiella Deadlandsforum
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
Borderline

Vem fanken vill betala för något två gånger som man måste göra då (först för PDF:en sen för utskriften)?

Väldigt bra fråga - men samtidigt en av anledningarna till att priset för online rollspel är mycket lägre. Räkna med 100-150 kronor för Borderline när det släpps, jämfört med de 300+ man får betala för en regelbok i butiken. PDF försäljning förekommer; till och med den väletablerade Monte Cook säljer saker över digitala kanaler.

En modern skrivare handskas dessutom med utskriften väldigt, väldigt billigt. Majoriteten av all online-publikation är väldigt slimmad och optimerad för enkel svart-vit utskrift.

Men samtidigt är det inte en branch man ska ge sig in i med inbillningen att man kommer göra millioner. En viss betalning blir det, men den är väldigt modest även jämförd med den betalning som sker för tryckta böcker, även om produktionskostnaden samtidigt är minimal.

Det största problemet, som jag ser det, är att digitala medium är otroligt lätta att sprida. Vem kan inte bara lägga upp sitt nyligen "köpta" Borderline på Kazaa, till exempel?

För att inte tala om vad som händer när en transaktion genomförts men en stackares dator trilskas och inte låter dig tanka hem det du betalt för.

Så, kort och gott är planen i nuläget, för Borderline, att det ska publiceras online mot en liten betalning. Men detta är egentligen framförallt en backup om det inte går att få tag på en väl fungerande Print-on-Demand.


Mvh,
Martin Annander
Borderline Project Leader
 

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Re: Borderline

Det där du sade om KaZaA är ganska sant. Det behöver ju inte just vara det programet, men principen är ju densamma. En person köper det, vill skryta, och så lägger personen upp den och delar den... dum dumt sätt att sälja rollspel...
 

Apleif

Veteran
Joined
19 Jul 2001
Messages
41
Location
Borlänge
Wizards of the Coast (D&D D20 t ex) släpper ut nya PDFer av äldre xD&D-böcker hela tiden. De tar 4.95 USD (ca 50 kr) per bok (oavsett sidantal) om jag inte minns fel. Detta är ett utmärkt sätt att få tag på dem, istället för att köpa en begagnad bok för 500:- på Ebay eller liknande. Hela systemet kallas ESD (kommer inte ihåg vad förtkortningen betyder just nu), och har numera flyttats till http://www.svgames.com.
Självklart, piratkopiering existerar, men för det första så kostar det inte Wizards någonting, förutom att anställa en människa som scannar (vilket är snabbt gjort, en bok scannas på ca 1-2 timmar), och i gengäld är det många som stödjer systemet och köper (däremot så säljer de inte till svenska kreditkortsnummer, vilket innebär att svenskar är hänvisade till utländska konton eller piratkopiering). För det andra så finns det över 5000 rollspelsböcker scannade för tillfället. Själv gillar jag inte att folk scannar böcker som fortfarande säljs, men scannade OOP-böcker (out-of-print) är guld värda, som t ex Empire of the Petal Throne.
 
Top