Nekromanti Pc- och konsollspel (OT?)

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Hej!

Några frågor troligen OT men hoppas ändå att någon vänlig själ kanske vet och vill svara ang försäljninsiffror för pc och konsollspel.

1. Vad är försäljningssiffrorna (hela världen) för ett storsäljande spel till PC/Xbox/ps2?

2. vilka försäljningssiffror skall ett PCspel nå för att ha sålt guld?

Tips om var jag kan svar på mina frågor går oxå bra.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
guld.

Spel säljer väl inte guld?
Sånt är det bara musik som gör.

däremot säger man att "half life 2 goes gold" men då syftar man på att cd-skivorna är pressade och ska bara förpackas innan de börjar skickas.

några siffror kunde inte några korta googleingar hitta.
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Gränsen för ett storsäljande spel skulle väl kunna sägas ligga på 1miljon ex, och då är det en riktig storsäljare vi snackar om! Vill man vara lite mer generös med gränsdragningen kan man kanske lägga den vid 750 000 ex, kanske ner mot 500 000 ex. Detta är inga branschsiffror utan bara min egen uppfattning, men jag skulle tippa på att de ger ett ungefärligt hum.

Låter det lite? Faktum är att spel inte säljer så mycket mer. Som exempel kan nämnas Half-Life, som sålt en sisådär 2,5 miljoner ex och får räknas som en enorm storsäljare. The Sims (1) är ju, som kanske är bekant, det spel som sålt mest genom tiderna med en bra bit över 5 miljoner ex, och då var det ett bra tag sedan jag hörde den siffran. Jag tror även att detta gäller enbart originalspelet och inte expansionerna, även om deluxe-versioner bör räknas.

När det gäller begreppet "gone gold" är det precis som Chrull säger, att spelet är färdigt, cd-skivorna tryckta, att det väntar på att paketeras och skeppas iväg samt att eventuella buggar får fixas via patchar.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,613
Location
Uppsala
Som exempel kan nämnas Half-Life, som sålt en sisådär 2,5 miljoner ex och får räknas som en enorm storsäljare.

Omöjligt. Halo 2 (Xbox) har förbokats i två miljoner exemplar - märk väl: förbokats. Half-Life: CounterStrike spelas dagligen av ungefär femton miljoner människor, och även om piratkopiering förekommer i ganska stor grad på spel till PC så tror jag ändå att åtminstone fjorton av femton miljoner köpt sina spel. Dina siffror är kort och gott lite utdaterade.

Spelmarknaden anses efter 2003 ha gått om filmbranschen i intäkter, så följande siffror är nog mer rimliga:

Combined sales of the original Sims and its numerous expansion packs, meanwhile, have topped 41 million units.

Half-Life 2 (uppåt 15 miljoner exemplar)

WarCraft 3 (uppåt 6 miljoner exemplar)

Halo 2 (endast Xbox; förbokat i 2 miljoner exemplar)

...för att nämna några.

Sedan är det också skillnad på "gone gold" och att sälja guld. Att gå guld är nästan som chrull skriver, nämligen att råskivan - den som ska användas som mall för tryckeriet - är färdig. Det innebär alltså att det börjar tryckas - inte att det är färdigtryckt.

Att sälja guld, däremot, är samma sak som i skivbranschen, att man måste sälja ett visst antal skivor för att få särskilda priser. Likadant med spel. Så spel kan också få guldpriser, platinumpriser etc.

Ett exempel på spel som sålde platinum var Planescape: Torment, faktiskt. Eller, exempel på spel som stoltserade med det i alla fall.

(Gränserna är RIAAs gränser för sålda helalbum i skivindustrin, men bör kunna fungera som i alla fall vägvisare också i spelbranschen. Däremot väger de här benämningarna tyngre i skivbranschen än i spelbranschen.)

Gold: 500,000 units
Platinum: One million units
Multi-Platinum: Two million units
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Se, där blev jag rejält uppläxad. Har dock alltid hört de låga siffror jag baserade mina antaganden på... Är dock inte riktigt säker på huruvida dina siffror faktiskt är rätt, men jag antar faktiskt att jag har fel.

Angående "gone gold"; tillräckligt nära för att en lekman ska fatta tror jag. Att sedan stoltsera med att man sålt guld eller liknande är ju enbart inofficiellt, det finns väl inga riktiga siffror? Gäller inte RIAAs siffror enbart USA förresten?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,613
Location
Uppsala
Att sedan stoltsera med att man sålt guld eller liknande är ju enbart inofficiellt, det finns väl inga riktiga siffror?

Idag förekommer det inte så mycket. Det var mer förr, eftersom det då var mer allmänt vedertaget. Men man måste faktiskt ansöka och betala en viss avgift för att få ett riktigt certifikat som talar om att man HAR sålt guld/platinum. I min mening spelar det dock ingen roll.

Såg förresten att jag skrev fel i det förra inlägget - det skulle stå Half-Life och inte Half-Life 2 eftersom det spelet inte ens finns ännu...
 
Top