Nekromanti PAX goes WWW

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Eller ja - kanske!

Hur som helst. Funderar på att bygga en wordpressplats åt mig själv och klurar på webhotell. One.com är ju "vanligt". Någon som har något bättre alternativ? Bättre som i billigare och bättre.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Om du vill kan du ju köpa billigast domänen du kan hitta och där på betala Wordpress årsavgift för att köra din blogg mot önskad domän. Minns inte vad det kostar, men du slipper skaffa ett webbhotell vilket kan vara slöseri med pengar och tid om du ändå inte behöver det. Mycket beror på önskat utrymme, trafikkrav, plånbok osv.

Själv har jag bara kört One och Manufrog. Kör Manufrog nu och tycker väl att det krånglar mycket mindre än One gjorde när jag använde det. När jag använde One hade de downtid rätt ofta tycker jag, något som jag aldrig haft med Manufrog. Däremot tycker jag att det var enklare att få exempelvis domän-eposten att fungera genom One än Manufrog. Hur som helst tycker jag att Manufrog är prisvärt och stabilt.

... Jag minns dock inte riktigt varför jag valde Manufrog eller vart jag köpte domän, men jag misstänker att jag genom erbjudanden satte ihop ett jämfört med mycket annat billigt "paket" med domän från Binero och hotell hos Manufrog.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Frågan du bör ställa dig innan är väl huruvida det är värt att köpa till domän och hotell till nuvarande blogg. Har den nog med besökare?

... Jag vet att jag gjorde detta baklänges i början, dvs slängde pengar på webbplatser få besökte. Visst kan en "seriösare" approach ge uppsving, men ändå. Många webbplatser rinner ut i sanden. Kort sagt skulle jag skaffa en vanlig, gratis wordpressblogg först, köra in den och se huruvida jag orkade vara seriös först, innan jag började pröjsa för webbplatsen. FAST, det kanske du redan gjort, and then, well go for it. =)
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Jag håller med solvebring i mycket. Fundera över vad du vill göra o varför - om inte en del i projektet handlar om du vill lära dig mer om att själv (iaf delvis) sätta upp, drifta och underhålla sajten så finns det ingen idé att betala för att ett annat webhotell att ge dig plats att installera en wordpress-sajt, eftersom (iaf de allra flesta) inte erbjuder alls mycket stöd för det. Då blir det ju du som får göra det istället.

Men det kan iofs vara något du vill, och då är det ju så klart bara att köra.

Har en kompis och fd kollega som valde det, och hon tycker att hon får lägga ned ganska mycket tid på att svära över det svåra i att klura ut vad det är som skapar problem, varje gång endera webhotellet gjort en uppdatering där wordpress inte hängt med och någon widget därför plötsligt slutar funka, eller wordpress uppdaterar och hon måste fatta vad hon ska be webhotellet installera för att få hennes programvaror att fungera som de ska igen. (De gör det vad jag förstår utan besvär eller kostnad, men de ligger i regel efter i kunskapen och har ingen framförhållning alls...)
 
Top