Nekromanti Pathfinder vs 4.0

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Efter att ha varit mer eller mindre helt frånvarande från både forumet och rollspelhobbyn i mer än ett år så känner jag att jag tappat all koll :-S

Nya Pathfinder verkar ju gå bra om man tittar på alla utmärkelser men vad är egentligen skillnaden mellan 3,5 och nya 3,75? Är den marginel eller är det några nya "ah ha" upplevelser?

De få spelmöten jag har spelat så har det varit 4.0 i år. I början gillade jag systemet riktigt mycket men desto mer jag har pysslat med det så känner jag att det inte ger så mycket variationen som det i början ger sken av. Det blir "för balanserat". Jag ska försöka vidarutveckla: när karaktärerna alltid är lika "bra" i förhållande till striden är ju själva grundtanken att spelet skall uppfattas som roligt eftersom alla spelare då kan involveras i själva stridsmomentet. Det här var ju en sak som 4.0 hyllades för och 3,5 sågades för. Däremot så har jag funnit att jag upplever det som att spelupplevelsen blir platt efter ett längre tids spelande. En flummig jämförelse skulle kunna vara att titta på tempo i berättarteknik. En bra historia behöver ju som alla vet stunder med både högt tempo med stort engagemang som varvas med stunder med lite lägre tempo (exempelviss miljöbeskrivningar etc). Det lägre tempot bryter av det intensiva och gör att man som lyssnare uppskatar själva klimax och engagemanget, medans en berättelse med enbart högt tempo snabbt blir påfrestande. Samma sak upplever jag med 4.0, i sin vision om att få alla spelare jämt delaktiga så har de tyvärr fått i mina ögon stridssystemet enformigt, fast på ett konstigt viss. I och med att strider där karaktären har en mindre betydande roll (jämför med lågt tempo) lyser med sin frånvaro så uppskatar man inte de strider där karaktären är engagerad (läs högt tempo). Under en lång kampanj bidrar det hela till att spelupplevelsen blir väldigt platt efter ett tag.

Okej nu snurrar jag till det men det jag syftar på är alltså inte att man inte har några valmöjligheter utan mer förväntan och olika följder av sina beslut. 3,5 hade lite mer av den här oförutsägbarheten än 4.0 i och med att alla powers och prestige klasser inte var balanserade. Därav inte sagt att 4.0 är sämre än 3,5 för det är det inte i mina ögon, däremot finner jag nog 3,5 lite mer intressant i det långa loppet.

Hursomhelst, vart hamnar 3,75 i den här frågan? Några vidarutvecklingar i själva grundtänket från 3,5 eller är allt sig likt?

//Mattias
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,014
Jag håller fullt och fast med.

4.0 erbjuder roliga strider. Riktigt roliga strider.

Men i princip ingenting annat. Det räcker helt enkelt inte för mina rollspelsbehov: alltför mycket "kom ivägen" för min ambition berätta en historia.

---

Pathfinder är en revidering av 3.5. Precis som 3.5 var en revidering av 3.0.

Det löser med andra ord inga av de fundamentala problemen med d20. Däremot framtvingar det nya regelstudier eftersom så många av detaljerna är ändrade.

Ogillar du 3.5 för att allt är ändrat trots att allt är samma kommer du även ogilla Pathfinder.

Att kalla det 3.75 vet jag inte om jag håller med om. Snarare då resultatet av 3 + .5 + .5.

Kalla det 3.10 eller 4.0 :); poängen är att det är ytterligare en revidering av detaljerna i d20.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,868
CapnZapp, du som har bra koll på Pathfinder - är det fortfarande så att man kan hålla på och ha en massa followers och summonade monster som slåss åt en hur som helst?
 

Jonas R.

Veteran
Joined
31 Aug 2010
Messages
18
En av klasserna i spelet heter vad jag sett "Summoner" så jag tror det nästan är garanterat.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Necross said:
CapnZapp, du som har bra koll på Pathfinder - är det fortfarande så att man kan hålla på och ha en massa followers och summonade monster som slåss åt en hur som helst?
Jag svarar även om jag inte är CapnZapp.

Jadå, Summon Nature's Ally, Summon Monster och sån't finns kvar. CnZ har helt rätt i att det här fortfarande är 3.x. Skillnaden är inte större mellan 3.5 och Pathfinder än den var mellan 3.0 och 3.5.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,868
Pom said:
Jadå, Summon Nature's Ally, Summon Monster och sån't finns kvar.
Tack. Tråkigt, för jag tycker det vore vettigt att ha en "sustain"-handling på att styra de där kreaturen, annars blir det lätt att man föser omkring en liten djurpark överallt :gremsmile:

Polymorph var helt wacko också i 3.5, men den har de tydligen styrt upp har jag hört.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,014
Skaffa Pathfinder för att du vill använda det d20-spel som lever och är supportat med extraböcker och äventyr.

Inte för dess regler. Det är samma spel som 3.0/3.5 bara med ytterligare en drös ändrat småpill.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
CapnZapp said:
Skaffa Pathfinder för att du vill använda det d20-spel som lever och är supportat med extraböcker och äventyr.

Inte för dess regler. Det är samma spel som 3.0/3.5 bara med ytterligare en drös ändrat småpill.
Agreed. Vill man ha ett levande d20-fantasy-spel som varken är 3.5 eller 4an så gäller FantasyCraft. Men Pathfinder är ett större spel. Och gillade man 3.5 så är kanske PF självklara alternativet.
 

Jonas R.

Veteran
Joined
31 Aug 2010
Messages
18
Så vad är det som "lockar" med Pathfinder då? Om det inte är dess regler eller system så måste det vara världen menar jag. Så vad är det som gör den intressant?

Det jag gillade med 4th ed var att du egentligen inte är låst till en specifik kampanjvärld utan du kan välja och vraka lite. Dark Sun, Forgotten Realms, Eberron, Ravenloft osv. Är det samma valfrihet med Pathfinder?
 

Anon

Veteran
Joined
24 Aug 2010
Messages
61
Jonas R. said:
Så vad är det som "lockar" med Pathfinder då? Om det inte är dess regler eller system så måste det vara världen menar jag. Så vad är det som gör den intressant?

Det jag gillade med 4th ed var att du egentligen inte är låst till en specifik kampanjvärld utan du kan välja och vraka lite. Dark Sun, Forgotten Realms, Eberron, Ravenloft osv. Är det samma valfrihet med Pathfinder?
Jag tycker att det är reglerna (som visst är bättre än 3,5 trots att folk påstår annorlunda. De är i varje fall mer genomarbetade och har få buggar) lockar. Världen är bra men framförallt är Paizos adventure paths fantastiska och deras sätt att sälja produkter grymt!
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,014
Jonas R. said:
Så vad är det som "lockar" med Pathfinder då? Om det inte är dess regler eller system
Mja, jag tror det som lockar är att Pathfinder rent allmänt använder d20, och att det är ett spel som supportas aktivt.

När jag skriver "köp inte det för dess regler" menade jag mer specifikt de regler som bara finns i Pathfinder, dvs dess uppdateringar av 3.5.

Med andra ord, om du
1) tycker 3rd Edition har problem
2) inte upplevde 3.5 fixade dessa problem
så är sannolikheten du kommer uppleva Pathfinder inte heller fixar dessa problem.

Det finns ett flertal säljargument för Pathfinder, men att det uppdaterar 3E anser jag vara ett av de svagaste av dem.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Jonas R. said:
Så vad är det som "lockar" med Pathfinder då? Om det inte är dess regler eller system så måste det vara världen menar jag. Så vad är det som gör den intressant?

Det jag gillade med 4th ed var att du egentligen inte är låst till en specifik kampanjvärld utan du kan välja och vraka lite. Dark Sun, Forgotten Realms, Eberron, Ravenloft osv. Är det samma valfrihet med Pathfinder?
Det finns såvitt jag vet bara en officiell kampanjvärld till Pathfinder, men reglerna som sådana är inte mer låsta till den än 3.5-reglerna var till FR eller Greyhawk.

Det som lockar mig till Pathfinder nu är att jag tröttnat på 4E - jag vill inte trådbajsa genom att gå in i några detaljer här - och vill återvända till 3.5. Pathfinder är en ny och fräsch version av 3.5 som har implementerat en del av mina husregler, putsat lite här och var och fokuserat en smula. Jag har förmånen att kunna unna mig att köpa de rollspelsregler jag vill, så det var för mig var det inget svårt val. Men har man 3.5 och behöver man hålla lite mer i slantarna eller vill slippa lära om en del detaljer i spelet ser jag ingen anledning att köpa Pathfinder.

Men som redan sagts i tråden är det definitivt fråga om 3.x. Det är samma saker som lockar eller stöter bort. Skillnaderna har bara betydelse för oss som är förtjusta i konceptet i stort.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,868
Jonas R. said:
Så vad är det som "lockar" med Pathfinder då?
För var det att det är ett D&D-spel som aktivt supportas med en mängd nya produkter, som är riktigt snygga och förefaller välgjorda över lag. Extra sugen var jag på "Kingmaker".

Men nu när jag får höra att de grejer som jag upplevde som buggigast med 3.5 inte är åtgärdat så får jag hålla mig borta.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,014
Pom said:
Det som lockar mig till Pathfinder nu är att jag tröttnat på 4E - jag vill inte trådbajsa genom att gå in i några detaljer här - och vill återvända till 3.5.
Med risk för att upplevas som tråd-pooper iallafall kan jag bara säga att jag är mycket i samma läge.

Lyckligtvis har jag en överambitiös SL som tagit på sig att dekonstruera d20 i grunden och bygga upp det som ett skills-baserat system! :gremgrin:

Om vi håller oss till 3.5, har du sett Trailblazer?
http://www.badaxegames.com/2009/12/29/trailblazer-now-available-in-print/
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
CapnZapp said:
Lyckligtvis har jag en överambitiös SL som tagit på sig att dekonstruera d20 i grunden och bygga upp det som ett skills-baserat system! :gremgrin:
Då ska jag vara tjatig och rekommendera FantasyCraft till din DM. :gremwink:
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
CapnZappOm vi håller oss till 3.5 said:
Det hade jag inte (annat än att ha sett namnet i trådar). Jag tackar för tipset, men jag ler fånigt och blir varm i hela kroppen när jag bläddrar i PF, så jag nöjer mig med det så länge.
 
Top