Nekromanti (Pathfinder) Disarm

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Snabb fråga: Får man göra lika många disarm-försök per runda som man har attacker? Såsom reglerna är skrivna tolkar jag det som att det är så, men jag tycker det då känns lite väl enkelt att avväpna någon, speciellt vid lite högre levlar då man utan problem, om jag nu läser reglerna rätt, då kan ha både tre, fyra och fem försök på sig.

Hur tolkar ni det hela?

/Anders
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Som det är skrivet så får du göra lika många försök som du har attacker. Så man kan tom göra det på en AoO.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
lasergreger said:
Som det är skrivet så får du göra lika många försök som du har attacker. Så man kan tom göra det på en AoO.
Vilket skulle kunna betyda att två personer med flera attacker och Combat Reflexes kan göra massor av disarm-attempts:

A försöker disarma B, B får en AoO som används till en disarm, som i sin tur ger en AoO som kan användas till ett försök att göra en AoO... repetera tills folk får slut på AoOs. Sen försöker A med sin andra attack göra en Disarm... :gremlaugh:

Eller jag kanske missar något?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
chrull said:
lasergreger said:
Som det är skrivet så får du göra lika många försök som du har attacker. Så man kan tom göra det på en AoO.
Vilket skulle kunna betyda att två personer med flera attacker och Combat Reflexes kan göra massor av disarm-attempts:

A försöker disarma B, B får en AoO som används till en disarm, som i sin tur ger en AoO som kan användas till ett försök att göra en AoO... repetera tills folk får slut på AoOs. Sen försöker A med sin andra attack göra en Disarm... :gremlaugh:

Eller jag kanske missar något?
Rätta mig om jag har fel, men en Opportunity Attack kan väl inte orsaka en till opportunity attack? :gremshocked:

Sedan ser jag inte problemet att man får flera disarm, man får väl minus to hit på de senare attackerrna, så chansen att lyckas är väl inte så stor att dessa lyckas?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
anth said:
Rätta mig om jag har fel, men en Opportunity Attack kan väl inte orsaka en till opportunity attack? :gremshocked:
Mcyket möjligt och rimligt, jag hittade det bara inte när jag letade lite snabbt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
chrull said:
anth said:
Rätta mig om jag har fel, men en Opportunity Attack kan väl inte orsaka en till opportunity attack? :gremshocked:
Mcyket möjligt och rimligt, jag hittade det bara inte när jag letade lite snabbt.
Har för mig att jag läst att en reaction inte kan orsaka en annan reaction, men termen "Reaction" kommer från DnD4, så det kanske är en DnD4-regel.
 

Kräkla

Veteran
Joined
23 Dec 2009
Messages
137
Eller jag kanske missar något?
Detsom jag tror du missar framförallt är att, manfår bara gör en Attack of Opportunity mot en person ivarje rundan. Så sommest såblir det disarm -> AoO: disarm -> AoO: disarm. Två extaförsök ärju redan det genomtokigt dock :gremlaugh:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Kräkla said:
Eller jag kanske missar något?
Detsom jag tror du missar framförallt är att, manfår bara gör en Attack of Opportunity mot en person ivarje rundan. Så sommest såblir det disarm -> AoO: disarm -> AoO: disarm. Två extaförsök ärju redan det genomtokigt dock :gremlaugh:
Får man bara? Vart står det?
Jag hittar bara att man aldrig får göra fler AoO per "provoke", men har man combat reflexes så är det inget som hindrar att man bränner av alla sina AoO mot samma mål, så länge målet provokar fler gånger...
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Kräkla said:
Det som jag tror du missar framförallt är att, man får bara gör en Attack of Opportunity mot en person ivarje rundan. Så sommest såblir det disarm -> AoO: disarm -> AoO: disarm. Två extaförsök ärju redan det genomtokigt dock :gremlaugh:
Är inte detta en DnD4-regel?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
chrull said:
Kräkla said:
Eller jag kanske missar något?
Detsom jag tror du missar framförallt är att, manfår bara gör en Attack of Opportunity mot en person ivarje rundan. Så sommest såblir det disarm -> AoO: disarm -> AoO: disarm. Två extaförsök ärju redan det genomtokigt dock :gremlaugh:
Får man bara? Vart står det?
Jag hittar bara att man aldrig får göra fler AoO per "provoke", men har man combat reflexes så är det inget som hindrar att man bränner av alla sina AoO mot samma mål, så länge målet provokar fler gånger...
Ser ut som att chrull har rätt här

Pathfinder SRD said:
If you have the Combat Reflexes feat, you can add your Dexterity modifier to the number of attacks of opportunity you can make in a round. This feat does not let you make more than one attack for a given opportunity, but if the same opponent provokes two attacks of opportunity from you, you could make two separate attacks of opportunity (since each one represents a different opportunity). Moving out of more than one square threatened by the same opponent in the same round doesn't count as more than one opportunity for that opponent. All these attacks are at your full normal attack bonus.
Källa: http://www.d20pfsrd.com/gamemastering/combat#TOC-Attacks-of-Opportunity
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Att det är lätt att disarma någon känns inte mer orimligt än att det är lätt att slå ihjäl en fullt rustad person med vapen i hand utan att överhuvudtaget behöva avväpna, brotta ner eller på annat sätt få ett övertag mot denna först. DVS jag har inga problem alls med ifall det skulle bli "lätt". Faktum är ju att det nästan alltid är bättre att bara slå sin motståndare för skada i alla fall.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Det verkar som om jag trots allt tolkade disarm-reglerna rätt.
Stort tack alla som svarat. :gremsmile:

/Anders
 

Kräkla

Veteran
Joined
23 Dec 2009
Messages
137
Äsch sådumt, jaghar inte läst Pathfinder sånoga, bara 3.5 och tänkte detvar lika :gremblush: Ellerockså så är inte 3E heller utan som lasergreger sa, 4E. Där så blev det lite dåligt :gremcrazy:
 
Top