Nekromanti Passande musik!

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
..Det beror lite på vilken miljö det rör sig om, huruvida man vill att musiken ska vara någorlunda tidsenlig etc..

Precisera lite, så ska jag se vad jag kan rekommendera! :gremgrin:

Musiken är högst essentiell enligt mig, brukar tom skräddarsy viss musik till vissa scenarion etc. Antar att det är vad du också är ute efter.

/Allas vår Wendigo
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: Filmmusiksrecensionsdatabasen!

Undrar om jag hinner först med den - det brukar vara sport att försöka hinna före mig.
Sorry, hade fått tag på nya PS2-spelet SSX3 och hade inte tid att foruma. Är före dig nästa gång istället.
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
Ok.. Jag har själv en Coc-kampanj som utspelar sig år 1919, så det borde väl vara ganska likartat; vet dock fortfarande inte vad det är för spel eller värld du kör.

Jag gillar personligen att blanda någorlunda autentisk 20-30 talsmusik med mer eller mindre rena skräckfilmssoundtrack.
Exempel på soundtrack:

Ninth gate
Quake (soundtracket till första quake, av NIN)
Warcraft 3 (Mycket bra och drivande spelmusik)
Jacobs ladder
Prince of darkness
The shining (att använda sparsamt, vid riktigt traumatiska scenarion :gremsmirk:)
Dark city
Diablo 2
Alien
Alien3
The thing
Halloween (för den "stressiga" skräckmusik du efterlyste)

Ovanstående är väl beprövade recept på trevligt kuslig spelmusik. Have fun..

/Ithaqua
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Passande musik behöver inte alltid vara...

...filmmusik!

Jag skulle prova dels lite dixie-jazz, eller New Orleans om det är CoC som gäller. Något annat som kan funka för att ge lite "torr och akademisk" stämning kan vara:
Lieder av Robert Schumann (lied är en enklare sång).
Stråkkvartetter av exempelvis Beethoven, Brahms och kanske Haydn?

Är det mer dramatisk musik som gäller kommer här lite annorlunda (men i allra högsta grad hörvärda) exempel:

"The High Mass" av Sven-David Sandström (CAP 22036)
"Finlandia" av Sibelis, Naxos har den billigt.
"Ishavet" av Gösta Nystroem (Otroligt bra! Ni skulle kippa efter andan, vansinnigt suggestiv musik!)
"Cantus Arcticus, op. 61" av Einojuhani Rautavaara (Naxos 8.554147)

och så förstås:

"The Planets" av Holst och
"Carmina Burana" av Carl Orff.

Ett vansinnigt vackert och märkligt vemodigt stycke är:
"Adagio" av Samuel Barber. Vad heter filmen med Jeff Brdges när han överlever en flygplanskrasch och blir knäpp? Musiken i filmen är faktiskt denne Barbers "Adagio"

Våga prova annat än filmmusik!
Lycka till!
/Basenanji
 

KaGGe

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
196
Location
Umeå
Se7en Score är ett hett tipps för akademiska skräck miljöer.
se nu till att hitta Score och inte Soundtrack,dvs. om du inte vill ha massa musik som inte är direkt stämnings fyllda, även fast det fanns med 2 låtar som smakprov på score;et
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Nick Cave & the bad Seeds

För muin del så tycker jag nog att Nick Cave & the Bad Seeds skulle passa in där.. De har ju en tendens att spela lite mörkt... Säkerligen så skulle de kunna stressa spelarna lite åxå.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Finns det tips på musik som passar till lite kusligare miljöer?
Även låtar som stressar spelarna
Diamanda Galas, framför allt Vena Cava eller SchreiX. Kör dem i bakgrunden när spelarna är inlåsta på ett mentalsjukhus. Efter ett tag kryper den under skinnet på ett mycket otäckt sätt...
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
Nog för att det här är lite "off-topic", men jag tänkte bara meddela att Diamanda Galas faktiskt har en spelning på Södra teatern om någon vecka bara..*S* Det får man inte missa!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Nog för att det här är lite "off-topic", men jag tänkte bara meddela att Diamanda Galas faktiskt har en spelning på Södra teatern om någon vecka bara..*S* Det får man inte missa!
Yikes! Det höll jag på att missa!

Jag har sett henne de senaste tre gångerna i Sverige, och hade till och med möjlighet att prata en timme med henne senast.

Tackar för upplysningen!!!
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,109
Location
Tindalos
Sagt det förut...

Nefilim - Zoon

Fields of the Nephilim - Fallen (jo jag vet) - plocka vad du behöver

Vangelis - Heaven and Hell - New Wave när New Wave var New Wave, lösrykta stycken fungerar bra.

Delerium - Morpheus

Das Ich - Morgue

Leather Strip - Serenade for the Dead

X-files - Fight the Future - klart underskattad

Ravenous - soundtrack - lite kul för er som spelar western också samt en hel del instrumentalt för oss skräckspelare

/PAX
 
Top