Nekromanti Partisan!

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,878
Location
Port Kad, The Rim
Måns;n166891 said:
Jag tror att det är väldigt svårt att skriva spelet, men tror faktiskt att det hade behövts för att ta itu med vår historia. Vi stod väldigt, väldigt nära Sovjet, och jag känner att det är något som jag, trots att jag har massor av poäng historia och är allmänt intresserad, har väldigt dålig koll på.
Lyckligtvis stod Sverige långt från Sovjetunionen på den tiden, så långt att (har det visat sig efter 1989) regeringen förberedde en krigstida exilstab i London under ledning av Chefen för Marinen, medan svenska och finska höga officerare överlade i hemlighet i norrbottniska vildmarksstugor om hur en sovjetisk invasion på nordkalotten skulle hanteras. Sverige stod också redo att skicka förrådsställda Draken till Finland i ett krigsläge; finnarna hade skaffat sig ett överskott på Drakenpiloter av just den anledningen.

De svenska grupper som hade goda förbindelser österut fanns främst i vpk. Detta parti var utfruset i riksdagsarbetet, där blocköverskridande försvarsöverenskommelser gjordes av "de fyra demokratiska partierna". Jepp, vpk pekades uttryckligen ut som en fiende till demokratin.

Sovjetkramarna motarbetades vänsterifrån av maoisterna inom kfml som hatade "högerrevisionisterna" och som satsade aktivt på att uppmuntra motstånd, värnplikt och folkförsvar mot sin store fiende.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Kan nämna att jag såg åtskilliga VPK-politiker brown noosa DDR-politiker och andra WP-höjdare i Rostock på 60-70-80-talet. De bodde på Interhotel Warnow och senare Interhotel Neptun (byggt av Skanska, för övrigt) under exempelvis Ost See Woche där man ironiskt nog firade fredens hav.

VPK var givna Quislingar. De sprang ryssens ärenden hela tiden. Vilket de naturligtvis förnekade. Men ingen litade på dem.

Å andra sidan förnekade S att Sverige samarbetade med Nato, men det var inte så underligt. Hade Sverige samarbetat öppet med Nato eller blivit medlemmar så hade det varit kört för Finlands frihet.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Precis - Arfert's och Blixts poster ovan stämmer med hur jag uppfattat det historiska läget!

För Partisan - jag tror att det räcker att man skruvar upp Kalla Kriget i Europa några grader. Stater som Finland och Jugoslavien tvingas in i warsawapakten (politiskt eller militärt). Något händer kanske i Berlin.

Mot det hårdnande säkerhetsläget väljer Sverige att öppet alliera sig med eller gå med i NATO. En stormig inrikespolitisk diskussion ger Sovjet en mycket tunn pretext för att gå in i en fientlig ockupation.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
PAX;n166886 said:
Troligen via Norge också. Baser i Tyskland, Danmark och Frankrike skulle möjligtvis kunna slå ut ryssen i Skåne/Blekinge.
Nato skulle inte dra på sig ett storkrig för Sverige, i det skedet. Tidigare hade Erlander bilateralt försäkrat sig om att Sverige stod under beskydd av USAs kärnvapen. Men Palme bröt med den linjen. Exakt hur och när vet vi inte riktigt (inte fullständigt, eftersom vi vet att han genom andra hade underhandskontakter med USA trots sin skarpa kritik mot USAs deltagande i Vietnamkriget) men vi vet att den till stor del var bruten vid den borgerliga regeringen 1976 (Fälldin fick ingen vetskap). Stig Synnergren och Lennart Ljung som överbefälhavare upprätthöll iaf delar av de olika militära överenskommelserna och samarbetena, men förmodligen inte särskilt aktiva - iaf enligt det jag läst.

Min tanke är att de förbindelserna förfaller snabbt när USA tappar inflytande i Europa (och det var anledningen till att det nämndes i bakgrunden). Därför intervenerar de bara "säkert" dvs utan att söka aktiv strid.

PAX;n166886 said:
Sen tycker jag att det är felskrivet i bakgrunden att Sverige inte skulle kunna mobilisera. Vi hade trots allt en hög beredskap under 70-80 talet. Försvaret var inte förminskat som idag. Så med den bakgrunden skulle troligen de Svenska förbanden utgöra grunden för Partisan.

Vill man ha en annan ingång på ett spel så är bakgrunden i T2000 (orginalet) en bra grund. Den är dock mer apokalyptisk än vad som speglas ovan.
Hemvärnet hade kunnat bjuda visst motstånd, men med tanke på det politiska kaos som jag skissade på i bakgrunden, så tvivlar jag på att en riktig mobilisering hade kunnat äga rum. Dels hade medvetenheten om och planeringen för "kuppartade anfall" ännu inte nått särskilt lång i Sverige (det startade först efter Sovjets invasion i Afghanistan 1979) och om den inneliggande åldersklassen strejkade och protesterade, skulle huvuddelen av officerskåren vara fullt upptaget med detta - så som värnpliktsförsvaret var organiserat arbetade ju 90% av officerskåren i fredstid som utbildningsbefäl.

Krigsplaneringen mot slutet av 1960-talet förutsatte att mobiliseringen av de huvudsakliga fältförbanden skulle ta närmare en vecka. Och rörligheten var ännu låg. Även om förband skulle ha mobiliserat lokalt, skulle ingen kraftsamling ha kunnat ske utan ganska omfattande logistik.

Så jag valde att bortse från det helt och hållet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Arfert;n166919 said:
Kan nämna att jag såg åtskilliga VPK-politiker brown noosa DDR-politiker och andra WP-höjdare i Rostock på 60-70-80-talet. De bodde på Interhotel Warnow och senare Interhotel Neptun (byggt av Skanska, för övrigt) under exempelvis Ost See Woche där man ironiskt nog firade fredens hav.

VPK var givna Quislingar. De sprang ryssens ärenden hela tiden. Vilket de naturligtvis förnekade. Men ingen litade på dem.
Det var den här typen av grejer jag tänkte på, som kan skänka en spionaspekt åt en tänkt spelsetting. Vem kan man lita på? Vem rapporterar vad till vem? O.s.v.

Arfert;n166919 said:
Å andra sidan förnekade S att Sverige samarbetade med Nato, men det var inte så underligt. Hade Sverige samarbetat öppet med Nato eller blivit medlemmar så hade det varit kört för Finlands frihet.
Det kan ju vara en sån grej som är startskottet för Partisan?

Edit: Såg att Peter redan skrivit det:

"För Partisan - jag tror att det räcker att man skruvar upp Kalla Kriget i Europa några grader. Stater som Finland och Jugoslavien tvingas in i warsawapakten (politiskt eller militärt). Något händer kanske i Berlin.

Mot det hårdnande säkerhetsläget väljer Sverige att öppet alliera sig med eller gå med i NATO. En stormig inrikespolitisk diskussion ger Sovjet en mycket tunn pretext för att gå in i en fientlig ockupation."
 
Top