Nekromanti Partisan

AEGIS PRIME

Swordsman
Joined
1 Jan 2004
Messages
407
Location
Halmstad
Satt och bläddra igenom mina gamla och urgamla Sinkadus. Kom på mig att läsa om Äventyrsspels nya spel; Partisan. Här med undrar jag om det finns någon här på forumet som kan berätta lite mer än vad Äventyrsspel förklarade i Sinkadus. Var det någon som gjorde material till det? Tankar? Allt är intressant för den här nostaligikern av rollspel
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Här med undrar jag om det finns någon här på forumet som kan berätta lite mer än vad Äventyrsspel förklarade i Sinkadus."

Jag har haft förmånen att titta på en speltestversion av spelet, och jag tyckte inte att det var en höjdare rent regeltekniskt. Det fanns till exempel en multiplikation av färdighetsvärde gånger svårighet för att få ett procentvärde som man skulle slå under. Visserligen fanns det en lathund för det, men det gjorde inte saken så mycket bättre.

Miljömässigt så finns det vissa problem med ockupations- och krigsscenarier. De blir väldigt fort enformiga.

Hur som helst, det lades ner. Jag vet fortfarande inte om det berodde på att speltestarna sågade spelet så hårt att det ansågs för jobbigt att skriva om allting från början, eller om det var den sjunkande rollspelsförsäljningen, eller om det var insikten om miljöns begränsningar, eller om det var laghoten från Barnmiljörådet som tvingade fram nerläggningen. Men en del av det lyckades leta sig in i Wastelands, om jag inte har helt fel. Maquisarden kändes väldigt partisan fast med fransk stavning, texempel, och ett av scenarierna i Partisan skulle ju vara att utomjordingarna (byrr?) ockuperade Jorden.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Här med undrar jag om det finns någon här på forumet som kan berätta lite mer än vad Äventyrsspel förklarade i Sinkadus. Var det någon som gjorde material till det?
Eftersom spelet inte kom längre än till beskrivande texter i Sinkadus tror jag inte att det finns någon som har något att berätta*, såvida inte Anders Blixt eller någon annan som var med på den tiden har lite insider-information.

Jag tyckte aldrig att det lät speciellt spännande, ens då när jag var ung och skulle spelat precis vad som helst. Ett till större del historiskt krigsspel var inte min grej.

/tobias

*och där blev jag ju motbevisad innan jag ens hunnit skicka mitt inlägg! :gremwink:
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Mina minnen av Partisan

Det som jag minns med Partisan var ju det att när Ä-spel snackade om det i Sinkadus, satt vi redan och lirade liknande scenarion i spelet Twilight 2000. Partisan lät då som en svensk version som vi inte ansåg oss behöva.

Ett annat spel i genren var väl Aftermath, kännt för att ha en av de värsta rollpersonsgenereringssystemen någonsin. :gremgrin:
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Wastelands

Men en del av det lyckades leta sig in i Wastelands, om jag inte har helt fel. Maquisarden kändes väldigt partisan fast med fransk stavning, texempel, och ett av scenarierna i Partisan skulle ju vara att utomjordingarna (byrr?) ockuperade Jorden.

De var inte byrr i originalet, men jo. Och maquisaderna är samma partisaner som var påtänkta i det scenariot.
Wastelands som sådant är lite av hälften Partisan, hälften ett renodlat Road Warrior-spel (också kallat Wastelands) som Hasse Sundqvist och Håkan Jonsson satt hemma och pulade med åratal före Lancelot Games dagar.

--
Åke
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Eftersom spelet inte kom längre än till beskrivande texter i Sinkadus tror jag inte att det finns någon som har något att berätta*, såvida inte Anders Blixt eller någon annan som var med på den tiden har lite insider-information.

Det kom faktiskt till, typ, 90% färdigt innan Anders slutade på Big Ä. Sen skulle nån annan - Strandberg, Anglemark, någon - ta över och fortsätta jobbet, men det hamnade på is istället.

--
Åke
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Mer historier?

Om det var 90% klart måste det väl finnas en del att berätta om spelet? Vilka bakgrundsscenarion hade man tänkt sig och vilka var inspirationskällorna? Fanns det konkreta idéer på äventyr? Hur var stämningen tänkt, blytung ockupationsdramatik eller romantiserad frihetskamp?

Jag minns att jag tyckte Partisan lät väldigt coolt när det började annonseras (det mesta som var nutid och strid var ballt på den tiden), och jag blev besviken när det lades ner. Idag tror jag nog att ett sådant spel hade blivit väldigt begränsat. Men idén var som sagt klatschig, och det fanns ju på 80-talet flera amerikanska spel på liknande teman.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: Mina minnen av Partisan

Värre än Freedom Fighters? Det går inte. Går inte. Får inte finnas. Får inte!

(jag hyser en rejäl skopa hatkärlek till Freedom Fighters regelbas - imponans och äckel på en gång. Det är spännande att FF har ett stridssystem som får Phoenix Command att te sig amfetaminsnabbt)
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
FF kontra AM [OT]

De två systemen ligger nog ganska nära varandra i komplexitet. Vill minnas att jag ett Lincon skulle ta mig för att generera en karaktär till Aftermath och spenderade 4 timmar med att ta mig fram till vad jag gjorde för karriärval FÖRE katastrofen.

Freedom Fighters var väl inte heller världens mest lättnavigerade system. Rätta mig om jag har fel, men hade man inte fyrsidiga karaktärsblad HELT UTAN LULL-LULL, dvs fyra hela A4-ark fyllda med små rutor som alla skulle fyllas i från diverse olika tabeller?

Tur att saker och ting tycks gå mot mer förenklande av karaktärsgenereringsprocessen nuförtiden. Vet inte om man orkar fyra timmars räknande och skrivande nuförtiden. Gammal som man är. :gremlaugh:
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Freedom fighters [OT]

Så här säger blurben på FF, enligt drivethru RPG:

This game is a complex one, and makes no pretense to the contrary. The rules are intricate and thorough, and are intended to provide the maximum of realism. The Gamemaster should become thoroughly familiar with them early on; players need not be as familiar, but will still benefit from knowing what is, or is not, possible within the framework of the game system.

På 80-talet kunde dylikt som bekant betyda att man ska vänta sig det värsta... vilken härligt mästrande text, förresten! Det var bättre förr! :gremgrin:
 

AEGIS PRIME

Swordsman
Joined
1 Jan 2004
Messages
407
Location
Halmstad
Re: Wastelands + Barnrådet

Då har man alltså spelat en tanke med Partisan under många år.. Wastelands kan som Rosen skrev vara mycket likt den grundtanken som fanns i Partisan. Var det så stora problem med det där Barnrådet när det gällde rollspelen som Krille säger. Jag vet att många företag drog bort rollspel efter KULTs rabalder.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: Freedom fighters [OT]

FF har ett fantastiskt system för RP-skapande. Man kör "terms" per ÅR. En slutålder bestäms först och sedan början man vid 12 år och kör ett år i taget. Mecket är att man ca en kvadrilijon färdigheter, man får minst ett par hundra "benefit points" (typ erfarenhetspoäng) per term och det kostar typ ett fåtal poäng att öka färdigheter. Och alla sabla skill pools, career pools, hazards, slumpslag för att bli vad man vill, femton grundegenskaper som man slår fram och sedan höjer med poäng... Hjälp! Vårt rekord var en RP som var 35 år - det tog 18 timmar att skapa honom, och då kunde både spelare och spelledare spelet bra...
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Jag läste igenom en speltestversion, och var inte imponerad. Vill minnas att t.ex. vapendata var väldigt förenklade, vilket är en dödssynd när det gäller spel som har en kundkrets bland vapenfetischister. Sämst var karaktärsgenereringssystemet, där man hade en poängsumma att lägga på färdigheter. Man fick fler poäng om man tog på sig en nackdel eller två, och fick mindre poäng om man skaffade sig en fördel. Jag illustrerade det hela med exemplet med trillingarna Adam, Bertil och Caesar. Adam var närsynt, och fick fler poäng att köpa färdigheter för. Närsyntheten gjorde att han blev malaj, men trots detta kunde han köpa på sig fler/bättre militära färdigheter. Bertil var "normal", medan Caesar, som hade fördelen "orienteringsförmåga" (eller något liknande), blev uttagen till kustjägartjänstgöring, men som genom sin fördel fick färre poäng än Adam att spendera på militära färdigheter... Så som spelet såg ut i versionen jag läste, så missade vi inte något.

Apropå sunkiga regelutkast... i en nästan färdig version av Viking kunde en normal person inte röra sig ur fläcken om han bar en packning på ca 16 kilo. En RP med de högsta värdena i rörlighet och uthållighet kunde däremot (olastad) springa sisådär 30 mil på ett dygn utan att vila...
 
Top