Varulv Paris part trois - Le Runda 1

@Sömniga Isaac och @Hägerstrand

Har ni en förmåga? Ni behöver bara svara ja eller nej.

Har ni en hög eller låg rang? Hög rang= 9-5, låg rang=1-4.

Och jag utgår från att låg rang är bäst för då är det större chans att jag får ett område:

Asta Kask vill flytta sin soldat till det tomma området 9. Asta kask har rang 3.

Det vill också Fläsket brinner som har rang 2.

För att avgöra vem som får området avgör rang och eftersom Fläsket brinner har lägre rang än Asta Kask betraktas området som ”taget” när Asta Kasks soldat vill gå dit.

Kommentera gärna om jag fattat fel!
Hmmm, well det står ju inget i reglerna om huruvida man kan ha flera soldater i samma ruta eller ej. Om man kan det så blir ju Rang ganska meningslöst egentligen. Och om man bara kan ha en soldat per ruta så blir ju Inflytande ganska meningslöst, bortsett från eventuella ansamlingar av härolder.

De kan, ja, men det är mer sannolikt att en av dem slumpats till en ulv, än att alla tre slumpats till bybor. Så Occam säger att en av rollerna är sus, och det tåls att undersökas närmre. Sen kan ju Occam givetvis ha fel, så det är ju inte något vi ska karva sten i, men tänker att det kan hjälpa framtida VJVS.

Är det verkligen större sannolikhet att en av dem slumpats till en ulv än bara till bybor? Om vi antar 2 ulvar på 9 spelare är var 4,5 spelare ulv. Tre agnostiska förmågor... Och om det nu är så (att minst en av dem sannolikt är ulv) gäller inte samma om vi bara tar tre random spelare. Typ Isaac, Basse och Sidd? Eller om vi tar tre slumpmässiga ranger: 3, 5 och 9. Eller?

Sedan vill jag trycka på att det inte alls är dumt att trycka på placeringen som potentiell information. Feuflux HAR aktivt valt att placera folk annorlunda än i anmälningstråden mm.

Från anmälningstråden
IMG_2759.jpeg

Från det här spelet:

IMG_2760.jpeg

Ser ni?

Undrar om vi inte skulle kunna "tvinga" demagogen och smugglaren att outa med, för rent statistiskt sett borde åtminstone en av de tre vara en ulv. Och det borde kunna innebära att ulven kanske inte riktigt vågar outa (eller r3dan har outat) så om inte alla tre outar så försöker ulven gömma sig och de andra med hyfsat hög sannolikhet kan antas vara gröna.

Det är.extremt hypotetiskt och helt baserat på statistik, men i teorin borde det hjälpa.
Nackdelen är väl att siare och väktare får svårare att gömma sig, men frågan är ju hur mycket de powerrollerna gör som dolda egentligen. Att behöva hålla (minst) två områden för att få göra sin grej kan nog vara ganska svårt, och om de inte kan använda förmågan effektivt gör de sig ju bättre som outade gröningar istället.
Tror inte statistik funkar så. Vi kan ju lika gärna ta tre helt godtyckligt valda lirare och säga att en av dem rent statistiskt borde vara ulv.

Sedan vill jag trycka på att det inte alls är dumt att trycka på placeringen som potentiell information. Feuflux HAR aktivt valt att placera folk annorlunda än i anmälningstråden mm.

Från anmälningstråden
View attachment 27660

Från det här spelet:

View attachment 27661

Ser ni?
Fast nu håller du ju på att psykoanalysera SL som en aktiv part i spelet. Varför skulle SL vara en aktiv part i spelet?

Och! Analysera mig nu klokt. Ni känner mig. Det här är vanliga gamla bybo-Basse, spiller bönorna dag ett. Vill hjälpa till. Är snel. Presenterar sjukt cool plan på vilka som är ulvar (Hägerstrand och Sömniga Isaac).

Så skulle aldrig en ulv-Basse bete sig! Skärp er!
😤

Som sagt det blir psykoanalys av SL, men hade jag varit designer här hade jag slumpat just för att det inte ska gå att göra den här typen av analyser.

Som sagt det blir psykoanalys av SL, men hade jag varit designer här hade jag slumpat just för att det inte ska gå att göra den här typen av analyser.
Oavsett om det är slumpat eller ej så finns det inte många ställen att gömma sig på. Så startpositionerna kvittar ganska mycket.

Hmmm, well det står ju inget i reglerna om huruvida man kan ha flera soldater i samma ruta eller ej. Om man kan det så blir ju Rang ganska meningslöst egentligen.
1) Rang är jätteviktigt hävdar jag. Fler som tänker så?

2) Det kan bara finnas en soldat/ruta. Om det är vi väl alla överens! Eller?! Eller????!!!

Hmmm, well det står ju inget i reglerna om huruvida man kan ha flera soldater i samma ruta eller ej. Om man kan det så blir ju Rang ganska meningslöst egentligen. Och om man bara kan ha en soldat per ruta så blir ju Inflytande ganska meningslöst, bortsett från eventuella ansamlingar av härolder.
Jo, det ståe i reglerna

1) Rang är jätteviktigt hävdar jag. Fler som tänker så?
Det har väl bäring på spel då det påverkar turordning. Kan tänka att det påverkar hur förmågor slår mot varandra. Så jag kan förstå din tanke Basse, var tvungen att kika i startinlägget innan jag kommenterade för att se att jag fattat rätt.

Såg ätt du ställt fler frågor.

Men e ni helt kneppa?

Hur ska man om två spelare vill ta samma område? Med rang förstås!

@Vimes du som är brädspelsregelkung, hjälp mig förklara det här!

PLUS! Vare sig @Hägerstrand eller @Sömniga Isaac har svarst på mina frågor! Sus, som man säger…
Fast vi vill ju inte ta samma område, varför skulle vi någonsin vilja göra det? Det här är ju ur en bybosynpunkt helt feltänkt. Rang spelar ju typ bara roll för ulvarna.

Men e ni helt kneppa?

Hur ska man om två spelare vill ta samma område? Med rang förstås!

@Vimes du som är brädspelsregelkung, hjälp mig förklara det här!

Ja absolut, rang är superduperdunderviktigt när det kommer till att ta områden och använda förmågor antagligen. Däremot är jag nog inte helt säker på att vi vinner det här på att ta områden och använda förmågor. Utan lutar mer åt att vi vinner det här genom att identifiera och rösta ut varulvar.

Jag tycker det finns få indikationer (so far) på att brädspelet ens är i närheten av lika viktigt som varulvsspelet här.

På tal om varulvsspelet. Det här ser ut som skit fortfarande (trots bara 4 timmar till deadline):

1768745235477.png

Skärpning.

Alla som ligger utanför BM- och Basse-dreven behöver antingen ta ställning till dem eller börja argumentera ordentligt för sin egen linje. Det här duger inte.

Så skulle aldrig en ulv-Basse bete sig! Skärp er!
😤
Försöker inte ulv-Basse bete sig som bybo-Basse? Underbetyg till honom. Säg åt honom att spela bättre.

PLUS! Vare sig @Hägerstrand eller @Sömniga Isaac har svarst på mina frågor! Sus, som man säger…
Missade frågorna. De här nedan alltså:

Har ni en förmåga? Ni behöver bara svara ja eller nej.

Har ni en hög eller låg rang? Hög rang= 9-5, låg rang=1-4.
De är väl rätt okontroversiella att svara på, men jag känner mig lite efter i vad som är mekaniskt viktigt i det här spelet. Jag svarar om en stund ifall ingen påpekar några uppenbara risker jag missat.

Alla som ligger utanför BM- och Basse-dreven behöver antingen ta ställning till dem eller börja argumentera ordentligt för sin egen linje. Det här duger inte.
Jag tycker Basse håller på med lite vilda grejer som jag inte tycker stämmer och man borde bli utröstad på, så i R1 betyder väl det att han antagligen är bybo.

Röst: @Big Mama

Back