Paris je t'aime

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,181
Location
Ereb Altor
Katakomberna fantastiskt rollspelsinspirerande.
I synnerhet om man läser lite om dess historia och hur den använts genom seklerna. Eller varför den ens finns. Men jag ska inte spoila. Det är en fantastisk historia som alla bör ta del av!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,600
Location
Helsingborg
Ok, jag erkänner. Jag längtar till Paris och den här tråden ger mig en anledning att prata om en av mina absoluta favoritstäder. Jag har haft förmånen att ha släkt där och har därför besökt stan flera gånger varje år sedan jag var barn, fått uppleva tonårsnätter, rest med mina barn, jobbresor m.m.
Ja, jag funderade på varför du kunde så mycket om staden. :D Tänkte att det var via jobbet.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,192
Jag funderar på att promenera och det här stärker det. Mycket bra att få lite saker att vara vaksam över också.
Jag hade tagit t-bana mest för att jag inte orkar gå så mkt som det annars hade krävts, om man vill utforska olika delar av staden. Minns den som en typisk t-bana, inget särskilt. Sen är väl sådana för all del sällan supermysiga.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,181
Location
Ereb Altor
Jag funderar på att promenera och det här stärker det. Mycket bra att få lite saker att vara vaksam över också.
Jag tycker inte metron är otrevlig. Den är enkel och smidig och om man nu är lite intresserad av arkitektur så är ju bara de klassiska skyltarna vid nedgångarna ikoniska (art noveau av bästa slag).

Köp ett carnet (10-pack, vet inte om de digitala versionerna är igång än) och ta dig iaf till din första destination den vägen. Annars kommer du inte hinna mycket.

Förresten, gillar man parker finns det hur mycket som helst av den varan. Själv gillar jag Jardin du Luxembourgh men det är nog mycket av nostalgiska skäl (den har dock ett slott som bla var tyskt HQ under ww2). Men det är väldigt trevliga kvarter men en god dos belgiska ölhak och restauranger i närheten.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,565
Location
Göteborg
En annan bra park är Parc des Buttes Chaumont. Den är mer klassisk 1800-tal, med ett fint litet tempel uppe på en höjd med bra utsikt.
View attachment 18135
Buttes Chaumont är en riktig parkidyll som rekommenderas varmt! Parc de la Villette är en ikon, men Parc Citroën är lika cool och mycket trevligare. Place de Vosges är ett fulländat parktorg med vackra proportioner. Det finns också flera stora loppmarknader som är värda ett besök.

En liten pärla i närheten av Louvren är Musée de l’Orangerie. Där finns Monets väggmålningar av näckrosor, som sträcker sig från golv till tak i ovala rum. En meditativ upplevelse även om man inte älskar impressionismen.

Jag gillar Metron. Den är varken bättre eller sämre än i London och Stockholm. Och en del av stationerna är väldigt stiliga. Alla tunnelbanor har sin egen speciella doft och Paris är min favorit hittills.

Om man gillar böcker så är bokhandeln Shakespeare and Company helt fantastisk. Som att kliva in i ett excentriskt litet bibliotek från sent 1800-tal.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,875
Location
Göteborg
Om man gillar böcker så är bokhandeln Shakespeare and Company helt fantastisk. Som att kliva in i ett excentriskt litet bibliotek från sent 1800-tal.
Är det en engelsk bokhandel eller har de böcker på franska (eller för den delen andra språk) också?

Jag tänkte försöka hänga lite i Paris i sommar (måste bara undvika JO) och kommer att spendera mycket tid i bokhandlar och boklådor och tar gärna emot tips på den fronten.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,565
Location
Göteborg
Är det en engelsk bokhandel eller har de böcker på franska (eller för den delen andra språk) också?

Jag tänkte försöka hänga lite i Paris i sommar (måste bara undvika JO) och kommer att spendera mycket tid i bokhandlar och boklådor och tar gärna emot tips på den fronten.
Jag är osäker. Men jag minns det som en blandning av franska och engelska. Det brukade vara ett favoritställe för amerikanska författare i Paris tror jag, så de har kanske mest engelska titlar?
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,188
Jag är osäker. Men jag minns det som en blandning av franska och engelska. Det brukade vara ett favoritställe för amerikanska författare i Paris tror jag, så de har kanske mest engelska titlar?
Nu var det nog närmare 30 år sedan jag var där senast, men som jag minns det så hade de främst engelsk-språkig litteratur, även om de säkert hade en del på andra språk också.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,283
Nu var det nog närmare 30 år sedan jag var där senast, men som jag minns det så hade de främst engelsk-språkig litteratur, även om de säkert hade en del på andra språk också.
Blandat som jag minns det. Oavsett värd ett besök om man är i närheten på ren mysfaktor.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,565
Location
Göteborg
BD NET Bastille är en trevlig liten butik med serier och rollspel. Ligger på 26 Rue de Charonne, några kvarter från Bastille. Den fick mig att inse hur mycket snygga serier det finns i Frankrike, som aldrig kommer hit. Om jag kunde franska skulle jag översätta och ge ut på engelska.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Ett tips för allt resande: https://www.atlasobscura.com

Där finns alla de udda sevärdheterna, komplett med kommentarer och praktiska tips. De har också en praktisk app, så man kan se vad som finns i närheten på en karta.

Finns allt från stora, kända saker ner till sånt som "En restaurang som är inriktad på sumobrottardiet".

För mig har den till och med gått om Lonely Planet som reseguide när det gäller sevärdheter.

Edit: Jag är inte sponsrad av dem. Den är så bra.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,181
Location
Ereb Altor
Om man gillar böcker så är bokhandeln Shakespeare and Company helt fantastisk. Som att kliva in i ett excentriskt litet bibliotek från sent 1800-tal.
Ska dock sägas att det är närmast trivialt att hitta små excentriska antikvariat i Latinkvarteren (där Shakespeare and Co ligger). Det är ju trots allt flerhundaårig tung akademisk historia här. Sorbonne o.s.v.

@Genesis De flesta har inga böcker på engelska.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,181
Location
Ereb Altor
Ljuv musik för mina öron! Det blir till att hänga här i sommar, det hör jag det! Komma hem med en läderinbunden samling av La Comédie humaine. :gremgrin:
Även om det har luckrats upp avsevärt så finns det ändå en viss avsmak för engelska. I mina tidiga tonår brukade jag drägla över alla coola BD:s som fanns i alla bokhandlar, men när jag frågade efter engelsk översättning fick jag alltid samma svar...

[Insert valfri bild som symboliserar stereotypiskt franskt förakt]
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,875
Location
Göteborg
Även om det har luckrats upp avsevärt så finns det ändå en viss avsmak för engelska. I mina tidiga tonår brukade jag drägla över alla coola BD:s som fanns i alla bokhandlar, men när jag frågade efter engelsk översättning fick jag alltid samma svar...

[Insert valfri bild som symboliserar stereotypiskt franskt förakt]
Ja, det föraktet håller ju på att luckras upp. Senast jag var i Lyon var det en fransk servitris som ”hjälpsamt” växlade till engelska när hon hörde min brytning. Jag hade god lust att skälla ut henne. Hade jag velat prata engelska så hade jag stannat i Sverige! :gremmad:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,181
Location
Ereb Altor
Ja, det föraktet håller ju på att luckras upp. Senast jag var i Lyon var det en fransk servitris som ”hjälpsamt” växlade till engelska när hon hörde min brytning. Jag hade god lust att skälla ut henne. Hade jag velat prata engelska så hade jag stannat i Sverige! :gremmad:
Haha, ja, ibland är problemet det omvända.
 
Top