Varulv Paris - Aftermath...

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
- Äntligen, sa drottningen. Jag har längtar hit ända sedan Feuflux vid starten av runda 3 kom på att han funderade på att ha en röstningsmekanik över vilket arrondissement musketörer skulle placeras i för att försöka boosta tråddiskussioner men glömde bort det helt när han färdigställde hela det här spelexperimentet lite för snabbt.
- Vem är Feuflux? undrade kungen som inte hajjat det här med meta riktigt.

- Vi kollar på uppdragen istället, sa drottningen. Ooooh, ni klarade allihop! Tjänare, hämta bakelser åt alla!

1) Tysta agitator! Minst 1 antal enheter behövs i arrondissement 2.
2) Tysta agitator! Minst 1 antal enheter behövs i arrondissement 5.
3) Tysta agitator! Minst 2 antal enheter behövs i arrondissement 3.
4) Skydda adelsperson! Alla till arrondissement 19 angränsade arrondissement måste ha minst en enhet utplacerad i sig.

1674508316970.png

1674508338658.png
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Grattis Octagonal! Tack alla för ert deltagande och tålamod.

Jag är inte särskilt nöjd, men intressant att ha fått prova det här med er och ska bli spännande att se om vi kan lära oss någonting av det här experimentet. Någonting alls.

Octagonal var Rödkappan och hade följande undantag:
L Liturg Upp till 2 steg Bidrar med 2 inflytande. +2 i kyrka-arrondissement, samt då även +1 i angränsande arrondissement.
F Förkunnare Upp till 2 steg Bidrar med 1 inflytande. Alla spelare som har minst en enhet i samma arrondissement tappar 1 i Makt.

Nerva var Folkkämpen och hade:
L Lönnmördare Upp till 2 steg Bidrar med 1 inflytande. Om ensam med EN annan spelares enheter (spelar ingen roll hur många) så tappar den spelaren 2 Makt.
K Kommendant Upp till 3 steg Bidrar med 2 inflytande. Om placerad i ett folk-arrondissement får alla andra enheter (inte dina egna) där -1 inflytande.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Bonjour vos galoches.
Sidd de Magent sliter sina sista hårtestar i frustration över de inkompetenta slashasarna som kallar sig befälhavare och luftar sitt raseri till kung och drottning. Okvädesorden haglar från Sidds vassa tunga och visdomsorden till de hugade åhörarna visar inga gränser när de släpar honom till giljotinen.
Det sista som hörs innan bilan faller äro “Se la vie, il y a d'autres mondes”
77C99D1A-C5A6-42A9-B896-410B316B9D5A.jpeg
Bra fix med allt @Feuflux och grattis till segern @Octagonal

Jag tror nog att Varulvsspel här på forumet behöver det här med utröstningsmekanik för att det ska bli mer fart på diskussionerna.
Jag gillar mycket i upplägget såsom karta och olika enheter och olika fraktioner som har olika mål.
Gissar att det här med by och laganda kanske blir nått som kommer upp till fundering.

Fridens och på återseende allihopa👍

Longue vie à la France
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Jag tror nog att Varulvsspel här på forumet behöver det här med utröstningsmekanik för att det ska bli mer fart på diskussionerna.
Det här såg jag som det stora testet för spelet innan det drog igång. Jag väntade mig väldigt tomma trådar, men trodde kanske på lite mer innehåll än vad det blev.

Hade jag haft bättre mekanik för att motverka slumpfest och någon röstning (om än inte utröstning) hade det kanske blivit annorlunda, men det är fullt möjligt att det är som du säger. Endast utröstningar motiverar på riktigt.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Tack Feuflux för snabbt anordnat spel med kort planeringstid!!

Tror verkligen det finns att lära från detta. Med vissa modifikationer hade det nog blivit bra drag i tråden. Musketörerna låter intressant! Det i kombination med att det går att slå ut spelare genom utröstning eller liknande. Borde gå att kombinera kontroll över områden med röstande. Typ att ju fler områden du har, ju större inflytande borde du ha och därmed få fler röster eller något sånt. Eller nån immunitet eller liknande?

Sist men inte minst "Vive le Cardinal"
 

Nerva

Veteran
Joined
12 Sep 2022
Messages
21
Grattis Octagonal
Tack till övriga, särskilt Feuflux.

Lite tankar från mig. För det första skulle jag ha gjort spelet mindre komplext, risken är att SL räknar fel och tjafs uppstår.
1 makt ackumuleras inte från runda till runda utan utgör den mängdröster man har för att rösta ut någon.
2 Varje runda kan någon röstas ut. Man kan bara rösta på de som inte deltagit i ett uppdrag.
3 Fler fraktioner: drottningens män, frimurarna, kungens makthungriga farbror.
4 Fler special områden, vissa områden innehåller mer än en special markör.
5 Man kan vinna genom att kontrollera de 3 special områden som beror på fraktions tillhörighet.

Visserligen ett helt annat spel.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Grattis Octa: en värdig vinnare! Och tack Feuflux för att vi får testa dina experiment!

Jag hade ingen riktig koll men är ändå nöjd med att jag inte kom sist. Det var ganska svårt tyckte jag som är notoriskt usel brädspelare.

Fin start på det nya varulvsspelsåret!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,712
Location
Göteborg
Jag vet inte om det är ett självändamål att det ska skrivas mycket i tråden. Kan ju vara ett kul spel ändå.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
Grattis @Octagonal . Snyggt spelat i mitten och du drog oss alla vid näsan som rödkappa. Antar att vi alla andra får bikta oss rejält nu...

@Feuflux kul spel! Tyvärr var det inte så mycket som gjorde att man ville prata med varandra. Det blev lite som en tyst omgång av Diplomacy. Att göra det mer intressant kanske vore att alla skulle vara tvungna att skriva sina drag i huvudtråden? Då skulle alla behöva argumentera för sina rörelser och man kan börja koordinera och så vidare. Alternativt att tillåta att alla smög bakom varandras ryggar ala Diplomacy och vi inte hade några restriktioner att prata med varandra alls och kunde göra upp ondskefulla planer osv. Dock är risken stor för nesliga rygghugg på ett tråkigt sätt uppstår, och skälet till varför man aldrig spelar Diplomacy med vänner och bekanta...

Hur som helst en kul omgång, jag hade väldigt goda startförutsättningar och var priviligierad men lyckades inte slå rödkappan så hatten av och avlatsbrev fram helt enkelt.

Surt Octagonal och Impetigo och Basenanji att ni inte gick med på min plan med att låta alla förlora. Vart var ert folkförakt någonstans? 🤪
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Tack @Feuflux för en rolig omgång som vore intressant att prova igen någon gång.

Jag har precis som fjodor lite fått känslan av ett Diplomacy utan diplomati, vilket var lite synd för det gjorde det mer till ett solitärspel. Tror också att det kan finnas en poäng med att ha någon form av röstning per omgång och att kanske att man då som Nerva säger låter makten utgöra antalet röster.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Tror också att det kan finnas en poäng med att ha någon form av röstning per omgång och att kanske att man då som Nerva säger låter makten utgöra antalet röster.
Det här låter spännande och jag skulle gärna testa! Paris 2.0 let's do it!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Många kul idéer! Det här med att samla makt på kartan och sedan använda den i röstning är ju ett toppenkoncept. Skulle också kunna kombineras med hyfsat traditionellt varulvsspel också tror jag.

Jag har två grejer jag tror funkande mindre bra i detta spel:
1. Det blev för trångt på kartan, vilket ledde till att a) det inte kändes så meningsfullt att försöka koordinera uppdragen, b) och att kartan och dragen på den blev svåröverskådliga och kändes slumpmässiga istället för luriga och smarta. Jag tror det här hade varit något helt annat med antingen en större karta eller färre deltagare.
2. Det fanns inget att prata om i tråden. Jag gissar att vi var förbjudna från att prata privat för att vi skulle använda den öppna tråden istället, men nu blev det inte så mycket drag där heller. Hade privata konversationer tillåtits hade det här också blivit ett annat spel.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
det inte kändes så meningsfullt att försöka koordinera uppdragen, b) och att kartan och dragen på den blev svåröverskådliga och kändes slumpmässiga
Samarbete!
Kanske var läge att samarbete (lite som en by brukar försöka sig på)?
Det var ju jätte rörigt med många befäl på Paris gator och alla hade många enheter med samma styrka så det var ju jättesvårt att ensam försvara ett område.
Detta borde lett till slutsatsen att några borde försökt samarbeta.
Jag försökte fråga lite om detta.
Nu blev det istället väldigt slumpartat.
@Vimes du postade tom att vi som låg efter poängmässigt behövde samarbeta mot de som ledde men inget av det realiserades.
Det blev fortsatt huggsexa så Octa och Fjodde kunde segla ifrån ostört.

Spelet var faktiskt upplagt för mer samarbete.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Tack Feuflux för snabbt anordnat spel med kort planeringstid!!

Tror verkligen det finns att lära från detta. Med vissa modifikationer hade det nog blivit bra drag i tråden. Musketörerna låter intressant! Det i kombination med att det går att slå ut spelare genom utröstning eller liknande. Borde gå att kombinera kontroll över områden med röstande. Typ att ju fler områden du har, ju större inflytande borde du ha och därmed få fler röster eller något sånt. Eller nån immunitet eller liknande?

Sist men inte minst "Vive le Cardinal"
Jag hade ju en tanke med att det inte skulle finnas ren utröstning men att man skulle kunna styra utslagande (dvs <=0 makt) tydligare än vad det blev nu. Om nu makt skulle vara kvar i spelet kunde man ju ha nåt i stil med att spelareA kontrollerar 3 arrondissement och röstar på spelareB som då tappar 3 makt.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Jag vet inte om det är ett självändamål att det ska skrivas mycket i tråden. Kan ju vara ett kul spel ändå.
För mig var det lite av ett självändamål men du har förstås en poäng. :)

Vilket också var anledningen till att jag inte ville ha PM. Dels för att försöka få till prat i tråden och se om folk tänkte försöka samordna drag, men också för att undvika PM-fest som huvudsakliga kommunikationssätt.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Grattis Octagonal
Tack till övriga, särskilt Feuflux.

Lite tankar från mig. För det första skulle jag ha gjort spelet mindre komplext, risken är att SL räknar fel och tjafs uppstår.
1 makt ackumuleras inte från runda till runda utan utgör den mängdröster man har för att rösta ut någon.
2 Varje runda kan någon röstas ut. Man kan bara rösta på de som inte deltagit i ett uppdrag.
3 Fler fraktioner: drottningens män, frimurarna, kungens makthungriga farbror.
4 Fler special områden, vissa områden innehåller mer än en special markör.
5 Man kan vinna genom att kontrollera de 3 special områden som beror på fraktions tillhörighet.

Visserligen ett helt annat spel.
Intressanta tankar, och blir det ett Paris 2.0 någon gång så lär det vara ett rätt annorlunda spel. :)
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Och till @fjodorsenuba och @Andersson vad gäller Diplomacy utan diplomati så skulle kanske enheterna fått gå typ ett steg per runda som det är där. Då hade ju uppdragen behövt se annorlunda ut, men uppdragen var ju typ det sämsta med hela spelet (kanske?). "Åh ett uppdrag på andra sidan kartan dit jag inte nåt, spännande..."
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,712
Location
Göteborg
Och till @fjodorsenuba och @Andersson vad gäller Diplomacy utan diplomati så skulle kanske enheterna fått gå typ ett steg per runda som det är där. Då hade ju uppdragen behövt se annorlunda ut, men uppdragen var ju typ det sämsta med hela spelet (kanske?). "Åh ett uppdrag på andra sidan kartan dit jag inte nåt, spännande..."
Sån't kan ju eventuellt fixas genom att man får reda på uppdragen längre tid i förväg, så att man kan planera för dem.
 
Top