Nekromanti Pareringar.

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
I en verklig strid, avgör pareringar hur allvarlig en träff är?
Med andra ord, om Brutus hugger Ceasar med en dolk, och Ceasar lyckas NÄSTAN styra undan den med en sväng av sin mantel
Brutus lyckas med sin attack, Ceasar misslyckas precis med sin parad
Får han då lika mycket skada som ifall Brutus hade huggt honom och han hade gjort ett rätt taskigt pareringsförsök?
Brutus lyckas med sin attack, Ceasar misslyckas rätt mycket med sin parad


I vissa system så drar man ju av "hur bra pareringen gick" från skadan.. Är det så det funkar? Jag tycker det verkar lite konstigt.. Antingen så fick den parerande kontakt med vapnet och styr undan det, eller så missar han det och får smaka på stålet..

Jag kan tänka mig att den försvarande nätt och jämt får kontakt med den anfallandes vapen, och lyckas "stöta till det" med en rispa som följd.. Fast detta är inte riktigt samma sak som när man drar bort "hela pareringsvärdet" från skadan, eftersom det då inte är så stor skillnad på att "lyckas med pareringen" och "misslyckas med 1"



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,644
Location
Uppsala
Enligt mig, som lever i en värld av regelmässig generalisering, så går det inte att parera ett vapen om du inte har ett vapen själv - eller en sköld.

Systemet för detta är helt enkelt att den som lyckas bäst av anfallare och försvarare "vinner". Mao; lyckas anfallaren bäst så slår han sin motståndare, men om försvararen lyckas bäst pareras attacken.

För den som inte har något att parera med finns bara alternativen att ta skadan som en man eller att försöka undvika den, med flertalet nackdelar som följd.

Skadan är alltid densamma om det är en träff.
 

darker

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
119
Location
Uddevalla
Antingen så fick den parerande kontakt med vapnet och styr undan det, eller så missar han det och får smaka på stålet..

Men man kan ju faktiskt styra undan angreppet mindre bra och få mindre med däng. Precis på samma sätt som att dra sig undan ifrån ett slag, så att det inte träffar lika bra, fungerar ju pareringar på samma sätt.

Att dra av hur bra man lyckas med pareringen ifrån skadan låter ganska okej, men man måste oxå kunna lyckas helt med en parering. (fast skadan är ju inte tillfogad förrän efter uträkningen var ju klart!)


Eller har jag missuppfattat?

/darker
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
En halvlyckad parad (eller litet misslyckad, beroende på hur man ser det) borde definitivt minska skadan. Det kan motsvara att man lyckas blockera, men lite för sent, lyckas avvärja men inte fullständigt o.s.v.

I vissa system så drar man ju av "hur bra pareringen gick" från skadan.. Är det så det funkar? Jag tycker det verkar lite konstigt.. Antingen så fick den parerande kontakt med vapnet och styr undan det, eller så missar han det och får smaka på stålet..

Litet konstigt är det... Missar man paraden totalt bör inte skadan påverkas. Missar man bara litet däremot kan man ju ha lyckats få sitt svärd ivägen (eller motsvarande) men med för dålig kraft/kontroll för att _helt_ avvärja anfallet. En blockad kanske bromsar anfallet utan att hindra det helt. En parad kanske avvärjer ett hugg så att den träffar snett och kasst. Ett undvikande kanske nästan lyckas så att man bara får en skråma av svärdsspetsen... o.s.v..

Ett sätt att lösa det på vore kanske att ha någon regel om "halv skada vid parad som misslyckas med mindre än x" eller något liknade. Det kan i.a.f. vara kul om det finns _någon_ hantering av mellanläget mellan "helt avvärjt" och "klockren träff" men om skadan är slumpad så är det ju inte helt nödvändigt :)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Vill ni se..

..resultatet? Anledningen till att jag frågar är att jag tycker att hur bra man parerar/undviker/blockerar borde spela roll, men att det sväller upp mitt redan något otympliga skadesystem.. Men nu tror jag vet!

Jag har testat att låta några provrollpersoner hacka på varandra med detta systemet, och det verkar lovande..
Färdighetssystemet funkar som i DoD, dvs slå under ditt färdighetsvärde med 1T20. Ju lägre desto bättre alltså..


Okej.
Alla har ett skadevärde för sina vapen
(Sammansatt av Hur hemskt vapnet är, Hur skicklig man är med det, och kanske ens styrka/smidighet..)
och ett skadetålighetsvärde.
(Som påverkas av ens muskelmassa/fysik samt hur van man är vid smärta. Det påverkas även av rustning och hur skicklig man är på att parera/undvika.)

När två personer ska börja fajtas så jämför man deras värden. Om Gustav Vasa har t. ex 8 i skadevärde och Kristian Tyrann har 6 i skadetålighet så får Vasa +2 på alla skadeslag han gör mot Kristian. Kristian får -2. (Skillnaden mellan 6 och 8 är ju 2.)

Fördelen med att ha detta redo är att man inte behöver gå igenom dom faktorerna vid varje slag.

Och sedan blir det fajt..
Om den attackerande får in en träff, och den försvarande misslyckas att parera denna, så slår man 1T20 och lägger på det som den försvarande slog för sin parad, minus det som anfallaren slog för sin attack. Om den försvarande slog bättre, (oftast inte, eftersom den anfallande ska lyckas och den försvarande ska misslyckas för att skadan ska räknas ut.) så avrundar man modifikationen till 0 helt enkelt.. Dessutom så kan den attackerande välja att attackera extra kraftfullt, och då lägger man på den modifikationen.

Om resultatet är lika med eller under 10 så bryr sig inte han som tog skadan. Om det är 11 eller 12 tar han 1 i skada, och får -1 på alla handlingar han utför, 13 eller 14 så får han -2 osv..

Det hela går snabbt och lätt, snabbare än det verkar här faktiskt.. Ett exempel:

Gustav Vasa slår till Kristian, och använder 5 poäng på att "slå hårdare". Han får du -5 på sitt färdighetsvärde, 14. Kristian har färdighetsvärde 16. Vasa skriker "Danskjävel!" och slår en 4! Jipeee! Kristian däremot slår en mesig 18..

Vasa fick ju +2 varje gång han skulle göra skada på Kristian, och nu använde han 5 poäng på att slå hårdare. +7 alltså. Skillnaden mellan deras tärningsresultat är 14. 14+7=21. T20:an rullar för att avgöra skadan, och landar på 11. 11+14=25=8 i skada! Kristian får smaka hur det svenska stålet biter!


Från början hade jag tänkt att man ska få extra svårt att använda dom kroppsdelar som träffas.. Vet inte om jag ska ha med det nu, det kanske slöar ner för mycket att kolla upp enskilda kroppsdelars rustning och slå ett extra slag för kroppsdelen.. Jag får se hur snabbt det går. Annars så ska skadan bara testspelas mera och balanseras, så har jag ÄNTLIGEN ett skadesystem som jag är helt NÖJD med! Wheee!



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Enligt mig, som lever i en värld av regelmässig generalisering, så går det inte att parera ett vapen om du inte har ett vapen själv - eller en sköld.

Det låter som om du måste vakna upp ifrån din drömvärld av regelmässiga generaliseringar. Jag har tränat kung fu ett tag och har lärt mig flera parader mot beväpnade attacker. Svärd är mycket svåra att parera, medges, men en dolk, en stav eller ett spjut är fullt möjliga att parera och t.o.m. rycka ur motståndarens grepp.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,644
Location
Uppsala
Självklart går det att undvika ett vapen även om man inte har ett vapen själv ! Jag tror säkert att det inte bara är Kung Fu som erbjuder denna färdighet utan också tusen andra kampsporter. Men personligen ger jag tusan i om det går eller inte - för det finns inte inskrivet i reglerna. Se det som en av många förenklingar.

Få och konsekventa regler = snabba regler.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Få och konsekventa regler = snabba regler.
= stor frustration för spelarna. Jag föredrar få och inkonsekventa regler = frihet för SL = realistiskt och snabbt.

SL: Du står helt obeväpnad framför den onde orchledaren och känner vibrationerna i marken när han går mot dig. Med ett onskefullt vrål som isar blodet i dina ådror kastar han sig mot dig med yxan höjd. Han anfaller.
Den supersnabbe och smidige alvens spelare: Jag dyker undan och hoppar upp i lampkronan, föraktfullt skrattande åt hans klumpiga manöver.

Om du är SL: Lessen, det går inte. Du får ett hugg i axeln och (slår tärningar...) Ojojoj! Din arm slits av vid fästet, hehe. Du svimmar av smärtan och orchen hugger dig i småbitar.
Om jag är SL: (yxar till en chans och slår en tärning...) Okej, du hoppar upp i lampkronan. Med ett ilsket vrål vänder sig orchen om... Och slungar yxan mot dig! (forsättning följer på begäran... /images/icons/smile.gif )
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Herregud vad intressant! Inte många som tänkerpåde

Så, nu får vi se om några fler läser den här tråden och kommenterar på mitt stridssystem... /images/icons/wink.gif hehe

Tillbaka till ämnet:
Tja, man kan ju fortfarande UNDVIKA attackerna, så resultatet blir ju detsamma. Det är bara det att det heter undvika istället för parera.. /images/icons/smile.gif




/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Om någon bryr sig om mitt skadesystem..

..så har jag balanserat det hela lite nu. När man tagit skillnaden mellan skadevärdet och skadetålighetsvärdet så blir det oftast runt -10, -9, -8. Man lägger på skillnaden mellan färdighetsslagen (Som jag beskrev i det förra inlägget) och slår en 1T20. När man lagt ihop allt det här så kollar man skadan:


<pre>Resultatet Skadan
Under 0 Ingen, en skråma..
1-3 1
4-6 2
7-9 3
10-12 4
13-15 5
16 6
17 7
18 8
19 9
20 10</pre>


Skadan är vad man får i försämring på alla fysiska aktiviter (På en 1-20 skala) och vid 10 så kan man inte kämpa vidare.


/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
<I>Ett sätt att lösa det på vore kanske att ha någon regel om "halv skada vid parad som misslyckas med mindre än x" eller något liknade.</I>

Eon utnyttjar ju ett liknande system, fast man måste ändå lyckas. Om man lyckas parera men motståndaren lyckas anfalla bättre så ger man bara halv skada...

Ex Allan hugger med ett lyckat anfall (diff 9) och olle parerar med en lyckad parad (diff 2)
skilnaden är 7 och ger därmed bara halv skada (eftrsom man faktiskt lyckades parera, fast inte tillräckligt bra).

Är lite osäker på ifall det jag är säker verkligen är sant, men något liknande finns tror jag.

En misslyckad parad är ju faktiskt MISSLYCKAD och bör därmed inte ge några fördelar. En mindre lyckad kan dock ge mindre fördelar än en fullt lyckad...
Ett anfall träffar ju inte "lite grann" om man misslyckas...

Dock bör väl kanske ett anfall också påverkas av graden av framgång.

// Jan
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Re: Herregud vad intressant! Inte många som tänkerpåde

stridssystemet...ja.
Jag vill ha ett enkelt system...

"det är roligt att slå tärningar"
 
Top