Nekromanti Parerdolken - bättre än vad man trott?

Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Håller på att läsa igenom den nyinköpta Vapenmästaren, och läste precis om Parerdolken.

Citerar Vapenmästaren, s 21:

"Parerdolken eller vänsterhandsdolken består i en tudelad klinga som spretar utåt i 'V-form'. Dolken används i vänster hand, huvudsakligen för att fånga upp och blockera motståndarens hugg. Alla blockeringar som görs med dolken blir en nivå enklare (Ob1t6) jämfört med vanliga blockeringar [egen fetskrift]. Nackdelen med dolken är att den är skrymmande."

En blockering i Eon är ett försvar med sköld, om det sker med vapen så heter det parering.

Så till frågan: Är en blockering med en parerdolk på Ob1t6, alltså mycket lätt, eller är det bara dålig korrekturläsning?

Mvh Victor Palm...

...Deprimerad.
 

Lord Renisis

Warrior
Joined
26 Jul 2003
Messages
376
Location
Linköping
Jaja skylla ifrån sig;)

det finns ju ett faktum och det är att du korrar för Neogames..
Är det mister Tarex som gjort bort si i läsningen? :gremgrin: :gremwink:
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Svar nej

Jag jobbade dubbelt under sommaren så därför hann jag inte korra hela boken. Vissa delar ur stridskonstkapitlet är korrade av mig dock.
 

Zippo

Veteran
Joined
1 Oct 2002
Messages
178
Location
Kristinehamn, Värmland
Re: Är du säker? (ANT)

Tänk logiskt helt enkelt. Ob1t6 på parera med en parerdolk och Ob2t6 med en sköld. Inte kan de vara lättare med parerdolken att parera än med att blockera med en sköld.

Så som jag läst och förstått så är det helt enkelt Ob2t6 på parera med parerdolken.

Men, om man är högerhänt och håller i den med vänstra handen så blir det vell svårare att parera. Det innebär att det blir +1t6 mer på parera, alltså då blir svårigeheten på parera 3t6 med vänsterhanden om man är högerhänt.

Annars blir svårigheten på parera med parerdolken Ob2t6 med högerhanden om man är högerhänt.

En till sak är och avvärja(en teknik från Vapenmästaren) en projektil med parerdolken. Det borde blir +Ob1t6 mer på svårigheten och +Ob2t6 om man håller i den i sin vänsterhand om man är högerhänt.

Rätta mig om jag har fel på något.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Re: Svar nej

Speciellt inte när vissa fel inte blir "godkända", se bara på nattmaran som jag korrade (det var en av många). Tar man en titt i "boxen" med all statistik så ser man hur en mening påbörjas två gånger och menar samma sak.
Under anfallsmanövrar...

Sedan kan man ta en titt i Vapenmästaren under Stridskonster och se på sidan 93, där ser man först namn på tekniken och sedan inlärningskrav... titta på 'Stå Kvar', se vad man ska rulla Obt6:or mot där :gremwink:
 
Top