Nekromanti Parerdolk (kort fråga)

storken

Warrior
Joined
2 Mar 2003
Messages
298
Location
Fagersta
Re: Skida i bältet

Det var vad jag antog, men den speciella formen känns problematisk. Kanske tänker jag alltför bakvänt, har du lust att förklara hur det hela fungerar?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Skida i bältet

"Kanske tänker jag alltför bakvänt, har du lust att förklara hur det hela fungerar?"

Liksom, en skida är en skida är en skida. Man sätter dolken i skidan och hänger i bältet, ungefär som en helt vanlig scoutkniv. Genom att skidan inte är fastspikad på kroppen, utan har en rätt flexibel upphängningsanordning, så är det inga problem för parerdolkar ens med de krångligaste parerstänger att hänga i bältet.

Sen är det rätt vanligt att parerdolkar endast har parerstång och krusiduller på handryggssidan, emedan det oftast är endast denna sida som behöver skyddas.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Skida i bältet

Mjo... men den Mundanska parerdolken har ju ett kluvet v-format blad. Hur tusan får man ner den i en skida?

/Joel
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Re: Skida i bältet

Hallå!

Mjo... men den Mundanska parerdolken har ju ett kluvet v-format blad. Hur tusan får man ner den i en skida?
Den ser bara ut så när bladet är delat. När den sitter i skidan så ser den ut som en vanlig dolk... Tror jag.

Tzimisce
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Re: Skida i bältet

Hallå!

Du kanske har rätt gällande Mundanas parerdolk. Jag vet att i vår värld så förekomm det parerdolkar med ett blad som vid behov kunde delas i två. I mitt Mundana så kör jag nog med den versionen.

Tzimisce
 

Krike

Veteran
Joined
30 Apr 2003
Messages
28
Location
Göteborg, KBA
Re: Skida i bältet

om inte jag mins fel så ser väl den mudanska parerdolken ut som den dvärgiska..om inte annat så är det lättare.. eller det är inget parer dolk utan ett parer svärd... med ett rakt blad simpelt...
 

Lord decado

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
174
Location
Replot
Re: Skida i bältet

i KV står inget om att dolken går att fälla ihop och enligt beskrivningen (också i KV) består parerdolken i en tudelad klinga som spretar utåt i "V-form".
Vad skidan beträffar antar jag att den ser likadan ut som klingan, men till skillnad från vanliga skidor är den nog öppen "baktill" vore svårt att få ner den i skidan annars...

Varför tjata om något så uppenbart, använd huvet!!
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Skida i bältet

Om du tänker efter lite så kommer du inse att det hellr in går serru... Ska man kunna få ner bladet lär "skidan" i det närmaste få vara kvadratisk. Mer troligt är det att man fäster vapnet i någon sorts öppen hållare, vilket kan ställa till en del problem det med, beroende på har skarpslipat vapnet är (och huruvida klingorna har egg på insidan, utsidan, inget av det eller bägge två).

/Joel - knivig
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Tack!

Tack för att du orkar lägga dig i diskussionen och komma med ett så oerhört klokt inlägg. Det skulle underlätta ifall du bemödade dig med att läsa igenom resten av inläggen i tråden innan du delgav oss ditt visdomsord.

</ironi>
 

Xzarjo

Warrior
Joined
24 Sep 2002
Messages
204
Location
Göteborg
Ett blad som vid behov kunde delas i två

Måste bara fråga hur dolker i sådana fall separeras till två delar? Använder ni en liten fjäder/pytesmå kugghjul eller något annat? Vilka har tillräkligt bra mekanikkunskaper för att tillvärka dessa? Hur pass bra brytvärde har den jämfört med en vanlig dolk?

Mvh Vätten...
...som bara är intreserad hur en sådan dolk skulle kunna fungera.
 

Xzarjo

Warrior
Joined
24 Sep 2002
Messages
204
Location
Göteborg
Telläggs-historik.

Ursekta att jag sticker in mitt fula tryne i tråden, men när det började talas om parerdolkar kunde jag inte låta bli att komma med frågan : är det någon som kan lite historik om parerdolkar, vilka som använt dem och varför? När är det bätre att använda parerdolk än sköld och/eller undvika? Rent regeltekniskt i EON är det lättare (2obT6) med vissa fall av undvika än att parera (3obT6), så det här väll inte att göra med någon form av "billigaste alternativet"?

För övrigt tror jag att man bär parerdolken (som ser ut ungefär så här : >-- ) i en form av öpnings-skida. Tänk dig en liten bagbok som hänger uppochned i beltet med ryggen mot rumpan till, öppna några sidor och stoppa in en gaffel och håll sedan i hopp boken med tummochpek-fingrarna. Förvandla sedan detta med hjälp av din fantasi dagboken till något liknande av läder, och fingrarna till en öggla med knapp. Så istället för att dra dolken rakt upp, så hakar du av ögglan och drar dolken rakt fram. På så vis borde man kunna komma runt V-formen på klingan.

Mvh forumets lilla vätte
 

storken

Warrior
Joined
2 Mar 2003
Messages
298
Location
Fagersta
Re: Sorry. My bad.

Ah. Då förstår jag varför jag inte riktigt fick din förklaring att stämma :gremooo:
 

fusk

Warrior
Joined
5 May 2003
Messages
233
Location
Alingsås
Re: Skida i bältet

du skulle kunna ha en tudelad skida, så man trycker ner varje blad på dolken var för sig.
 
Top