Nekromanti Parera oändligt...

Joined
27 Jul 2000
Messages
65
Location
Kalmar
Det står att man kan parera hur många gånger som helst under en runda... bara det att om det är en mot 5 så hinner man faan inte att parera 5 st på 4 sekunder. (eller vad en runda e) OK att jag kan ändra på det men jag vill ha förståelse i varför NeoGames tycker att det är logiskt... (och ja, jag vet att för varje gång man parerar eller unviker eller vad man ska göra, blir det 1t6 svårare...)

BaRcA!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"bara det att om det är en mot 5 så hinner man faan inte att parera 5 st på 4 sekunder. (eller vad en runda e) OK att jag kan ändra på det men jag vill ha förståelse i varför NeoGames tycker att det är logiskt... (och ja, jag vet att för varje gång man parerar eller unviker eller vad man ska göra, blir det 1t6 svårare...)"

Så att säga, det går fort i strid, bra mycket fortare än vad folk tror. På fem sekunder kan man dänga iväg åtskilliga slag och hinna parera dem (jag har försökt och lyckats). Så nej, det är inte logik bakom den möjligheten, det är empiri.

Hyr Rob Roy någon kväll (en av de mer vettiga svärdsfilmerna ur fäktsynpunkt), och sätt dig med ett stoppur i någon av de dueller som förekommer. Ticka iväg fyra sekunder och räkna antalet handlingar. När det är som mest intensivt tror jag att Tim Roth hivar iväg sex anfall (som Liam Neeson svarar på med lika många försvar) under den tiden det tar att korsa fäkthallen (två eller tre sekunder).

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jo bra måste man ju vara.....
Men när man blir så bra, då jävlar !!!!/images/icons/wink.gif

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Helio

Veteran
Joined
14 Jun 2000
Messages
85
Location
Göteborg
ähh, det är bar å..

Det är väl inget för en hyfsat tränad svärdsman. Inget slarv med styrke- och teknik träning så sitter det./images/icons/laugh.gif
( tränar själv 4 á 5 ggr veckan, dock inte svärd)


"may the blood of your enemies stain the ground"
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: ähh, det är bar å..

Ok, det stämmer nog...
Det ser iaf VÄLDANS coolt ut när svärdsmannen ger många däng samtidigt !!

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Lord Hellfeuer

Veteran
Joined
6 Dec 2000
Messages
12
Strid och tid har nog alltid varit ett problem för alla rollspelsmakare. Hur kort skall rundan vara ? Ett slag med svärd ? I så fall hur lång tid är det ? Det kommer att bli en förenkling hur man än gör och då uppstår problem. Krilles inlägg att det är fullt möjligt med multipla slag, håller jag med om. Även jag har slagits med svärd och sköld och visst fungerar det att dänga iväg flera slag på 5-6 sekunder.
En intressant fråga är ju att om det är möjligt att parera hur många slag som helst, kan man då slå hur många gånger som helst också ? Antar att svaret bör bli nej. Därmed tycker jag att du skall begränsa även paraderna, annars blir det obalans. Ett slag per runda motsvaras av en parad, två slag av två parader, osv. Realismen (som EON säger sig värna så myucket om) må vara åsidosatt en smula, men du får ett spelbart och balanserat system. Att du sedan kan gå in och modifiera lite finns det inga hinder för. Ta exempelvis en smidig Alv som haft tre tusen år på sig att träna svärdskonst, vore det inte rimligt att han fick ett par handlingar extra ? Stridsvana och smidighet bör ge någon sorts fördel annat än bättre träffchans med tärningsslaget. Men se upp ! Du kan inte gå för långt, för då har du snart ett omöjligt system där varje strid tar en hel kväll att spela.
 

Marcus_UBBT

Warrior
Joined
25 Nov 2000
Messages
361
Re: ähh, det är bar å..

appropå det här med att vara snabb, såg rumble in the bronx igår på fyran. snappspolar de då och då eller är jackie chan så otroligt snabb i verkligheten?

//marcus
äventyrsbanken - länkar till 37 eon-äventyr!
http://hem.passagen.se/pratchet/eon/
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,184
Location
Lunden, Göteborg
Väldigt OT

Tim Roth är en jäkligt hård skådis.. Han gör en bra insats i Rob Roy, men det är dock inget gentemot "Reservoir Dogs".

Ezping Orm
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: ähh, det är bar å..

appropå det här med att vara snabb, såg rumble in the bronx igår på fyran. snappspolar de då och då eller är jackie chan så otroligt snabb i verkligheten?

Visst snabbspolar de en hel del. Det är rätt vanligt i Hong Kong-action. Dock ska man inte förringa Chan och Co's skicklighet...

C
 
Joined
27 Jul 2000
Messages
65
Location
Kalmar
Mina nya regler...

Jag tänker använda mig av DOD -91:s regler för handlingar när det gäller försvarsmanövrar... att om man har 20 i RÖR så kan man göra yttligare en parering... och så vidare...

BaRcA!
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Mina nya regler...

Varför?? Tänk på att det redan finns en begränsning för antalet försvarsmanövrar:
Svårigheten ökar med ett för varje manöver. Det betyder att det blir svårare och svårare och endast om du som SL är väldigt "snäll" och tillåter extremt höga färdighetschanser så blir antalet möjliga försvarsmanövrer oändligt.

WHaLe

<A HREF="http://come.to/whale" target="_new">http://come.to/whale</A>
 
Top