Paranoia...Ge mig feedback, så har ni en Humblelänk ;)

Fnord

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
137
Paranoia är ett utmärkt konventsrollspel och också riktigt bra för one-shots. Det går bättre att spela kampanjer i Paranoia än vad folk verkar tro, bara spelarna inte blir för fästa vid sina karaktärer.

Varför skall man köpa Paranoia?
För att det är ett av de få rollspelen som lyckats få till PvP utan att det känns dåligt för någon av de involverade
Det är ett av de få spelen där det är helt okay att försätta spelarna i lose-lose situationer där utkomsten förmodligen är en död karaktär och där det inte känns trist för spelaren som råkade ut för det.
Det finns nog inget annat rollspel där det är så roligt att ge spelarna in-universe formulär att fylla i
Äventyren är ofta nästan lika roliga att läsa som att spela


Jag är väll lite partisk här, min avatar kommer från Paranoia, men det är ett rollspel jag tycker är fasligt kul att spela och SLa.
 

StradhLestat

Warrior
Joined
8 Sep 2020
Messages
339
Location
Fruängen
Paranoia är ett utmärkt konventsrollspel och också riktigt bra för one-shots. Det går bättre att spela kampanjer i Paranoia än vad folk verkar tro, bara spelarna inte blir för fästa vid sina karaktärer.

Varför skall man köpa Paranoia?
För att det är ett av de få rollspelen som lyckats få till PvP utan att det känns dåligt för någon av de involverade
Det är ett av de få spelen där det är helt okay att försätta spelarna i lose-lose situationer där utkomsten förmodligen är en död karaktär och där det inte känns trist för spelaren som råkade ut för det.
Det finns nog inget annat rollspel där det är så roligt att ge spelarna in-universe formulär att fylla i
Äventyren är ofta nästan lika roliga att läsa som att spela


Jag är väll lite partisk här, min avatar kommer från Paranoia, men det är ett rollspel jag tycker är fasligt kul att spela och SLa.
Noterar en stark rekomendation här då :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Definitivt passande för oneshots, men jag skulle vara riktigt sugen på att köra en riktig kampanj i det också.

Det är ju ett "humorrollspel" vilket får vissa att tveka en smula, men jag tycker inte det är något man ska vara rädd för! Man behöver inte vara nån komiker för att få sånt att funka. Om du har ett gäng spelare som regelbundet skrattar och skämtar kring spelbordet så är det allt som krävs för att få ett humorrollspel att funka.

Det enda som krävs är att alla är lite avslappnade och inte tar saker så allvarligt.

Hur ofta har inte någon runt spelbordet hävt ur sig nån absurd handling deras rollperson skulle göra som får alla att skratta, varpå de säger "okej, egentlig gör jag så här istället...". Skippa bara den där sista biten och låt det absurda hända i spelet.

 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Är man allmänt opepp på PvP så är det ett dåligt val. Vill någon i spelgruppen inte tävla mot kamraterna i soffan så välj något annat.

Det är enda invändningen jag kan komma på, så är det grönt ljus hit så är det bara att köra.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Jag tror att en bra tumstock kan vara om spelarna är okej med att spela munchkin all in, med backstabbing och allt vad det heter.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Här är en recension från vår egen Max Raven:

Annars hittar jag inget vid en snabb googling. Men vill flagga för att det släpptes ett dataspel också (baserat på rollspelet) som tokfloppade och till och med plockats bort för försäljning från steam och dylikt (synd, jag tyckte det såg kul och och ville pröva det).
 

Fnord

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
137
Annars hittar jag inget vid en snabb googling. Men vill flagga för att det släpptes ett dataspel också (baserat på rollspelet) som tokfloppade och till och med plockats bort för försäljning från steam och dylikt (synd, jag tyckte det såg kul och och ville pröva det).
Det är inte ett fantastiskt spel. För några år sedan skrev jag recensioner och lyckades få recensera Paranoia. Tror att min recension var bland de mer positiva och den var ändå inte speciellt positiv: https://saveorquit.com/2019/12/19/review-paranoia-happiness-is-mandatory/
(Trist att se att sidan jag skrev för är i så dåligt skick nuförtiden)
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
601
Location
Göborg
Paranoia går på HUmble Bundle just nu: https://www.humblebundle.com/books/...Vu12yQTaOShrmRAAsqIXfgOWuXTwdAixoCkmQQAvD_BwE

MEN: Är det värt att skaffa? Vad är den lämplig som, oneshot/kampanjer/konvent? Ge mig feedback på den ni visa orakel...ska man köpa och varför?
Jag har läst någon recension någonstans att Paranoia har kommit i ett flertal upplagar, likt alla gamla spel, men någon relativ ny var riktigt dålig. Jag vet inte vilken version det var men det kan vara bra att leta reda på innan du köper om du tänker spela. Det gör att jag inte är sugen på att köpa den här samlingen men jag tror att alla utgåvorna är bra som underhållande kvällslektyr.
 

Fnord

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
137
Jag har läst någon recension någonstans att Paranoia har kommit i ett flertal upplagar, likt alla gamla spel, men någon relativ ny var riktigt dålig. Jag vet inte vilken version det var men det kan vara bra att leta reda på innan du köper om du tänker spela. Det gör att jag inte är sugen på att köpa den här samlingen men jag tror att alla utgåvorna är bra som underhållande kvällslektyr.
Tror att det är Red Clearence Edition du tänker på. Jag skulle inte säga att den är dålig, men den har sina små egenheter, så som hur kortdriven den är, som nog inte passar alla. De inkluderade äventyren är dock inte så värst bra.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,587
Det är ett suveränt spel för att träna på lite lättare spel, med mindre regler och mer snack.

När det kom så var trenden tyngre och tyngre spel, mer regeltungt, mer episka kampanjer, mer simulationism. Då klampade Paranoia in och sade i princip "Skit i det, nu ska vi ha kul!". Ett toklätt regelsystem, en setting gjord för att vara knasig, flera kloner så att det inte gör något om någon dör, utbytbara karaktärer om alla dör, kaos, förvirring, omöjliga uppdrag (det handlar mest om "it's not whether you win or lose, it's where you place the blame", action utan realism, alla är expendable.

Ett trick jag gillade som spelledare var att ha en packe plastmuggar tillgängliga. När datorn skulle ge spelarna uppdrag/instruktioner, så var högtalaren spräckt, vilket jag simulerade genom att stoppa en plastmugg i munnen. Ingen hade en aning om vad de förväntades göra...
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,059
Location
Stockholm
Jag har läst någon recension någonstans att Paranoia har kommit i ett flertal upplagar, likt alla gamla spel, men någon relativ ny var riktigt dålig. Jag vet inte vilken version det var men det kan vara bra att leta reda på innan du köper om du tänker spela. Det gör att jag inte är sugen på att köpa den här samlingen men jag tror att alla utgåvorna är bra som underhållande kvällslektyr.
Yes, förra årets släpptes Paranoia Perfect Edition.

Tidigare versioner var givetvis felfria och perfekta produkter, men denna är alltså mer perfekt.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,115
Location
Göteborg
Jag har läst någon recension någonstans att Paranoia har kommit i ett flertal upplagar, likt alla gamla spel,

Den bundle som pratas om här innehåller grundböckerna och några supplement till Paranoia XP och 25th Anniversary, alltså upplagorna från 2004 respektive 2009. Jag har inte spelat dem.

Jag spelade lite av den allra första utgåvan på det glada 80-talet, och jag har spelat lite av den senast utgivna (Red Clearance, 2017). Spelmekaniken har förändrats under åren som gått, jag skulle säga att de var för sig är typiska för sina epoker ur den synvinkeln. Det man gör i spelet har däremot inte förändrats: man försöker ta sig ur en Kafka-novell med åtminstone en klon i livet.

Som redan sagts lutar det mest åt one-shots, det är allt jag har spelat med det. De har gjort några försök att skriva supplement för längre kampanjer (t.ex. HIL Sector Blues) - man måste då skruva lite på förutsättningarna så att PvP inte uppmuntras så starkt.
 

Mikl

Warrior
Joined
11 May 2023
Messages
200
Den bundle som pratas om här innehåller grundböckerna och några supplement till Paranoia XP och 25th Anniversary, alltså upplagorna från 2004 respektive 2009.
Ah, det vår någon av de versionerna som presenterade de tre spelstilarna ZAP! (gör det galnaste du kan komma på i varje scen), Classic (humoristisk action, antagligen den spelstil de flesta associerar med spelet) och Straight (ta bort humorn och utforska den mörka settingen).

Jag har ibland blivit lite sugen på att testa Paranoia Straight. För utan humorn blir settingen riktigt, riktigt mörk. Det är ingen som egentligen styr eftersom alla, inklusive de höga programmerarna, är helt underställda Datorns nycker. Datorn själv har pga många års motstridig programmering tappat all konsekvens och logik. Det finns ingen rättssäkerhet för någon och straffen är helt orimligt hårda. Den stora arbetarklassen hålls på plats genom att de drogas ner. Naturtillgångarna håller på att ta slut, eller kanske redan är slut. Allt är skit och de flesta avsiktligt mörka settings är inte i närheten av att vara så här hopplösa.

Sen kommer jag ihåg att det inte finns någon version av spelet som har särskilt bra regler och kampanjen blir aldrig mer än en tanke.
 
Top