Nekromanti Paralleller

Grendel

Warrior
Joined
29 Mar 2003
Messages
379
Location
Göteborg.
Ni har snackat här om paralleller mellan Mundana och vår egen värld, men bara som kulturer och länder. Jag har här försökt tränga ytterligare en bit in i 'problemet' och har funnit en uppseendeväckande mängd paralleller mellan raser och vår uppfattning om kvinnligt och manligt! Bara några exempel:

Alver följer vår världs feminina ideal, med ett extremt drag av fåfänga, förkärlek för att skutta omkring i skogen i rosa tyll (tja, oftast grön kanske), krama träd och natur, strida på ett fjolligt graciöst gymnastiskt sätt med små och graciösa vapen samt total avsaknad av generande hårväxt. Dvärgar däremot är osjälvsäkra macho-män som hela tiden måste ha bekräftelse på sin egen storhet (tunga halskedjor av guld, krönikeskrivande för att åtminstone komma ihåg forna storhetsdagar, taskigt fotarbete i strid, vredesutbrott när alver kallar dem korta-breda, och inte minst, alla har skägg!). Tiraker är håriga, fula, hormonstinna anabolapåverkade machomän med dålig hygien som inte verkar bry sig om någon morgondag. Människor är väl nån sorts neutrum i det hela, förutom Kragg och Eyren som kanske är mest macho och enkelspåriga av alla, med världens mindervärdeskomplex (pumpar gigantiska steroidmuskler, springer runt med 'jag-har-störst-svärd/stång-i-hela-mundana' (som kompensation för vad tror du?), och en missriktad beskyddarinstinkt mot de 'söta, svaga misslorna'). Ja just det, Misslorna ska vi inte glömma... De är fantasyvärldens sjuka hemmafru-ideal, som lagar god mat, uppoffrande tar hand om sina husbönder, brygger överlägset öl för konsumtion av sina husbönder (som sen klår upp sem i fyllan och villan), ser söta ut och är snälla och timida och inte ber om nån lön för allt det slit de måste utföra när husbonden sitter på krogen, sitter i nån fängelsehåla eller spöar drakar. *suckar tungt*

Nä, jag tror Xjarzo har kommit på något. Vättar. De är bara opålitliga, skadeglada och elaka, som alla människor.

*ovanstående text ska på intet sätt tagas som allvarligt hållen på något minsta sätt:gremgrin:*
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Du har ju rätt iofs :gremcool:
Men pröva att släpp ett fantasyspel med feminina, hårlösa dvärgar som sminkar sig och grova, rapande spetsöringar, ständigt på jakt efter nästa ligg. Säljer det så har du sannerligen hittat en tidigare okänd målgrupp :gremgrin:

/RD
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Fast egentligen borde man väl ge sig fan...

... på att på något sätt kunna sälja annat än stereotyper...
Tänker inte så mycket på ovanstående inlägg, utan mer på försök att ge ut nyskapande spel, tänk Khelataar, Gemini, Chronopia... Därmed inte alls sagt att Eon inte är nyskapande... Eon ändrade små detaljerna medans ovanstående spel på många sätt behöll detaljerna och ändrade grundfundament/världsuppbyggnad...

Själv äger jag och spelar närmare tjugofem - trettio olika system och tackar högre makter för att de finns dem som vågar chansa på att ge ut spel med mindre säljchanser...
Omväxling förnöjer, men det blir lätt lite virrigt med alla små regler :gremfrown:
 

Xzarjo

Warrior
Joined
24 Sep 2002
Messages
204
Location
Göteborg
Men pröva att släpp ett fantasyspel med feminina, hårlösa dvärgar som sminkar sig och grova, rapande spetsöringar, ständigt på jakt efter nästa ligg.
Vet inget om skugglandet, men att beskriva det så här för de stackars spelare som ovetandes lallar in i det..... (nu har jag fått tillbaks luft i lungorna) kan onekligen göra dem galna :gremgrin:. Något jag måste testa!


Vill vi ha lite fler paraleller så har vi gurderna som är våra allas hatade skitungar. Kamorferna kan liknas våra slämmiga advokater som ingen kan spöa. Henea är våra eviga frihets-kämpar som inte längre vet vad de kämpar för men vägrar ge upp. Kvinnorörelsen har bitit sig fast i väst och där skapat ett rike enligt sinna ideal och de vandöda kan liknas arbetsnarkomaner.

Mvh Xzarjo aka Vätten...
...som slänger en tärning på Åke för att ha stavat fel på namnet.

PS. Har nu spelat vätte för första ggn, och kan meddela att de fungerar utmärkt som rollpersoner. Och efter att ha misslyckats med att kasta en och samma formel 6 ggr med svårighetsgrad 3obT6 med FV på 15 blir man lite trött på ob-systemet.DS..... Och ha kul!
 

Grendel

Warrior
Joined
29 Mar 2003
Messages
379
Location
Göteborg.
Re: Finns ju redan...

Jag tror faktiskt du slog huvudet på spiken. :gremgrin:

*Visste väl att 40 poäng Genusvetenskap skulle ge avkastning*
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Åke -> synsk

Jag tänkte svara på ditt inlägg, berätta att jag skrattade hjärtligt åt det, och dessutom passa på att fråga hur mycket genusvetenskap du läst.

Men det slipper jag ju nu.

- Lycan
 
Top