Den pretentiösa titeln till trots har jag inga djupare insikter att dela med mig av. Lite falsk marknadsföring, hade man nog nästan kunnat kalla det.
Hur som helst, jag satt och funderade lite på Kuhn och rollspel och sådär, och tänkte på om vi har haft några paradigmskiften. Nu är väl inte direkt rollspel en vetenskap (inte akademiskt erkänd ivf), men jag tänkte såhär:
I rollspelens gryning låg de första fantasyspelen som grund för alla iakttagelser av rollspel. Begrepp och mekanismer var enkla, och rollspelet ännu inte självmedvetet - det saknade metanivå.
Men rollspelet utvecklades i takt med att fler engagerade sig i hobbyn, och den första krisen var de traditionella rollspelens svårigheter att definiera skillnaden mellan rollspel som traditionellt spel och rollspel som drama.
Den första krisen, även kallad Friformkontroversen, skapade ett nytt sett att se på rollspel och dess möjligheter. Uppdelningen mellan "regelspel" och "friform" var ett tydligt barn av sin tid (och de konflikter som uppstod därigenom), och även om man sysslade med "regelspel", var man i någon mån tvungen att definiera sitt rollspelande utifrån en ny diskurs.
Detta ledde in i den andra krisen, när den gamla uppfattningen om att rollspel kunde delas upp i friform-regelspel (som i många sammanhang påminde lite om konflikten skräpkultur-finkultur) utmanades av komplicerade regelspel (mycket på grund av spel som använde regler till andra saker än strid och magi osv) och friformens allt mer svårdefinierade och hetrogena natur. Den omoderna regelspel-friform dialektiken tvingade fram nya begrepp, och termer som samberättande, narrativa system och... ja... en massa annat uppstod.
Och här antar jag att vi står nu, i någon slags postmodern rollspelskultur, med fler begreppsapparater än någon orkar använda, och med en normlöshet som ganska mycket fasar ut gamla tiders polariseringar helt.
- l
Hur som helst, jag satt och funderade lite på Kuhn och rollspel och sådär, och tänkte på om vi har haft några paradigmskiften. Nu är väl inte direkt rollspel en vetenskap (inte akademiskt erkänd ivf), men jag tänkte såhär:
I rollspelens gryning låg de första fantasyspelen som grund för alla iakttagelser av rollspel. Begrepp och mekanismer var enkla, och rollspelet ännu inte självmedvetet - det saknade metanivå.
Men rollspelet utvecklades i takt med att fler engagerade sig i hobbyn, och den första krisen var de traditionella rollspelens svårigheter att definiera skillnaden mellan rollspel som traditionellt spel och rollspel som drama.
Den första krisen, även kallad Friformkontroversen, skapade ett nytt sett att se på rollspel och dess möjligheter. Uppdelningen mellan "regelspel" och "friform" var ett tydligt barn av sin tid (och de konflikter som uppstod därigenom), och även om man sysslade med "regelspel", var man i någon mån tvungen att definiera sitt rollspelande utifrån en ny diskurs.
Detta ledde in i den andra krisen, när den gamla uppfattningen om att rollspel kunde delas upp i friform-regelspel (som i många sammanhang påminde lite om konflikten skräpkultur-finkultur) utmanades av komplicerade regelspel (mycket på grund av spel som använde regler till andra saker än strid och magi osv) och friformens allt mer svårdefinierade och hetrogena natur. Den omoderna regelspel-friform dialektiken tvingade fram nya begrepp, och termer som samberättande, narrativa system och... ja... en massa annat uppstod.
Och här antar jag att vi står nu, i någon slags postmodern rollspelskultur, med fler begreppsapparater än någon orkar använda, och med en normlöshet som ganska mycket fasar ut gamla tiders polariseringar helt.
- l