Nekromanti Parad med trästav

Glork

Veteran
Joined
13 Feb 2007
Messages
44
Location
Stockholm
Jag har en fundering som jag inte riktigt hur jag ska omsätta i regeltekniska termer:

I Eon, precis som i verkliga livet, är det ganska riskabelt (för att inte säga rent livsfarligt) att försöka parera med trästav. Med BRYT 7 känns det lika dumdristigt som att blockera med en glassköld.

Saken är den att en person som är någorlunda skicklig med sin trästav, åtminstone i de österländska stridskonster som finns i vår värld, parerar inte själva vapnet utan armen som håller vapnet. Exempel: Person A har en trästav och är van att använda den. Om person B hugger med svärd mot A med ett vertikalt hugg (uppifrån och ned), skulle A inte försöka parera svärdsklingan med sin trästav (eftersom han då skulle få sig ett stort jack i pannan om inte svärdet var väldigt lätt). Han skulle sätta upp staven mot B:s handled (i realiteten slå mot handleden) och därigenom parera attacken.

Det är möjligt att en ovan kombatant skulle försöka parera stav mot klinga, men han skulle antingen lära sig snabbt eller inte alls.

Frågan är hur man implementerar detta rent spelmässigt. En tanke jag har haft är att man adderar färdighetsvärdet i aktuell vapenfärdighet/stridskonst till BRYT, för att representera att en tränad krigare har bättre kontroll över sitt vapen och vet dess svagheter, samt vet hur han ska parera på ett effektivt sätt med det.

Förslag någon?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Lägg till en stridskonstteknik som går ut på att man lärt sig slåss med trästav så pass bra, att man får dubbla dess BRYT vid parad.

Aggressiv parering-tekniken på Drunoks Drängar hade också kunnat funka; snarare är det nog så man parerar med en trästav, men det åtgärdar inte problemet med stavens låga BRYT, direkt.

- Ymir, föreslår
 

Eon-Viktor

Veteran
Joined
31 Dec 2006
Messages
24
Location
Sigtuna, Uppland.
Ett förslag på en teknik:

Stavparering: När rollpersonen parerar med staven slås ett slag mot stridskonsten samtidigt som man slår mot Stav och med samma svårighet. Om båda slagen lyckas har anfallet parerats utan att staven har tagit skada, dvs att man inte behöver slå mot BRYT och att BRYT inte sänks. Om bara själva slaget mot Stav lyckas blir det en normal parad och om bara slaget mot stridskonsten misslyckas... misslyckas hela paraden.

Eller nåt?
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
I grund låter det som ett bra förslag att lägga BV + FV = Ny BV.

Skulle dock vilja sätta en övre gräns: Max BV*2.

Efter det börjar vi nog komma in på stridskonster. :t6:

Alternativt att det kan få gå långsammare: BV+½fv= Ny Bv.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Ny teknik: Tränad parad (2/1)

Användaren av tekniken kan använda ett vapen som har lägst SI X/4 för att parera ett anfall utan att blockera anfallarens vapen, dvs genom att stoppa anfallarens händer eller armar. Svårigheten för en sådan blockering är en nivå högre (+Ob1T6), men i gengäld behöver inget slag mot bryt slås för försvararens vapen. Vapnet tar helt enkelt inte skada av paraden.

Frivilliga tillägg:

-Tekniken kan endast användas som instinktivt försvar om den kombineras med tekniken mental koncentration.

- Den ökade svårigheten gäller inte i kombination med medföljning. (Dvs man får en nivå lägre svårighet tack vare medföljning och ingen ökad svårighet av tränad parad. Grundsvårigheten blir Ob2T6.)
 

Glork

Veteran
Joined
13 Feb 2007
Messages
44
Location
Stockholm
Den tanken har slagit mig (och uppenbarligen nordan också). Samtidigt vill jag inte exkludera stavkämpar utan stridskonster. (I och med Krigarens väg/Vapenmästaren har strid i Eon blivit väldigt stridskonstfokuserad.)

En variant jag har fnulat lite på är att man vid varje separat parad lägger till differensen vid pareraslaget till Bryt. Det skulle ju onekligen gynna erfarna kämpar (och spelare med flyt), dock kanske inte så mycket att det gör någon jätteskillnad.

Det är svårt att få det balanserat: Antingen blir det en stridskonstteknik och därmed ouppnåeligt för alla dem som inte har möjlighet att träna en stridskonst; eller så får man ta till någon husregel som antingen gör så liten skillnad att det inte spelar någon roll, eller gör staven mer eller mindre obrytbar ... Knepigt!
 

Glork

Veteran
Joined
13 Feb 2007
Messages
44
Location
Stockholm
Det blir nog lite otympligt. Man måste då använda två färdigheter för en parad. Karaktärer som bara har den ena av färdigheterna skulle då inte kunna parera på det sättet.

Om bara själva slaget mot Stav lyckas blir det en normal parad och om bara slaget mot stridskonsten misslyckas... misslyckas hela paraden.

Så om slaget mot Stav lyckas både lyckas och misslyckas paraden? :gremwink:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Lägg till en stridskonstteknik som går ut på att man lärt sig slåss med trästav så pass bra, att man får dubbla dess BRYT vid parad.

Så skulle jag ha löst det. Enkelt, lätt och smidigt.
 
Top