Nekromanti Pappersfanzin, en döende företeelse?

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
I går kväll när jag läste genom hela wrnuforumen slog tanken mig att pappersfanzinen verkar vara mycket färre idag än för en 10 år sedan, en slutledning jag grundar på läsandet av gamla Signaler från Sverok och ett nummer av Rubicon. Det är ju inte så svårt att räkna ut vad som tagit dess plats heller, datorn. Med mycket mindre bekymmer kan man lätt lägga upp sitt alster på internet. Jämför man det med att leta tryckeri, skriva ut, övertala folk att skriva så att det är en viss tjocklek och illustrera det, samt att distribuera det och även finansiera det hela är det lätt att förstå varför fanzinen minskat i mängd.

Det här var bara en tanke som slog mig och var bättre att publicera mina tankar än här på nätet istället för att skicka ett brev till diverse (3-4) fanzin där jag inte ens är garanterad att komma med.

En liten sidonotJag föredrar själv siter som inte lägger upp sitt material som nedladdningsbara fanzin, pdf-filer är tröga, tar längre tid än att läsa direkt från skärmen och behöver speciella program, så de håller jag mig ifrån och dessutom bojkottar jag medverkan i dem.

Daniel "Warduke" Schenström
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Ett av nätets stora fördelar gentemot gamla hederliga fanzines är också möjligheten till direkt respons. Du kan lägga ut ditt fanzine, eller bara en artikel som du skrivit, och sedan i teorin ganska direkt få respons på det du skrivit. Pappersfanzines har en mycket högre tröghetsfaktor på det området, vilket lätt kan ses genom att man lätt kan räkna på fingrarna på hur många fanzines som faktiskt lyckats att hålla sig med en aktiv och bra insändarspalt. Det är inte många, även om försöken varit tappra.

Jag själv skulle se det som en stor förlust om alla pappersfanzines försvann till förmån för digitala dito. Men utan att överdriva så är det nog dit det är påväg. När man i forntiden satte sig ner för att göra ett pappersfanzine (ni som var med, klippa, klistra, tip-ex och kopieringsmaskin... those where the days) så är inte det längre det första alternativet bland unga spelare, utan ganska snabbt tror jag valet för dem istället faller på en hemsida av något slag just på grund av att det är snabbt, enkelt och billigt.

-Hasse, som just påminde sig själv om att det kanske är dags att avsluta artikelserien på ZineScene... ^_^
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Om man ser på utvecklingen i stort tror jag att pappaerstidningar som företeelse kommer att försvinna. De kommer dock inte att ersättas av "hemsidor", utan förmodligen se ut som de gör idag (i varje fall samma princip) bara att de läses på en mobil och behändig skärm.

Läsarna behöver ngn som sorterar i allt material, väljer ut sådant som är bra, ansvarar för att texterna är schyssta och skapar en geniun känsla. På så sätt kommer fansin/tidningar att leva vidare, om än möjligtvis i annan form. Tror jag.

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan
 

Aron Ambrosiani

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
137
Location
Stockholm
pappersfansinen (och alla andra pappersprylar) ryker inte av ett enkelt skäl. För att tillfredsställa sitt ego måste man efterlämna något åt eftervärlden. Papper är ett utmärkt medium för detta. Nätet är kasst. En bok går att plocka fram fem, tio, tjugo, tvåhundra år senare och det är fortfarande fullt läsbart. Vem kan säga det om en hemsida?

/Aron
 

Dandelion

Veteran
Joined
21 Mar 2001
Messages
42
Location
Karlskoga
Jag gillar papperstidningar lite bättre för dom kan man läsa på jobbet, toaletten osv. Nu kan man ju alltid skriva ut material från internet men det är ju inte samma känsla..

Men om man nu måste välja så får det bli .pdf filer som man skriver ut och läser precis vart man vill och inte där datorn står.

Men visst fan har du rätt... PÅ nätet får man information, rättelser en ANING snabbare!
 

ion

Veteran
Joined
30 Mar 2001
Messages
14
Location
Falun
Själv har jag alltid trott på kombinationer. Utnyttja papprets fördelar (t.ex. att det består och att folk av nån anledning ser mer värde i något som är trycket på ett papper) med nätets snabbhet. Allt på en gång. Multimedia för sjutton, om man nu lever i ett multimedialt samhälle så är det väl lika bra att utnyttja det. Själv skulle jag vilja ha både tvstation och radio också :)

Fast ska sanningen fram så är det nog svårt att övertyga skribenter att skriva över huvud taget...


/ion (<a href="http://xetrov.cjb.net/" target=_blank>http://xetrov.cjb.net/</a>)
 
Top