Nekromanti Pantheon

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Säg att man i sin fantasyvärld vill ha en pantheon med imperfekta bråkiga gudar som i det gamla grekland (och rom för den delen)... är det bättre att:
A: Rippa koncepten i pantheonen, ändra litet småsaker och döpa om alla gudar.
B: Ta mytologin rakt av med disclaimern att detaljer kan ha ändrats?

I fall A har man problemet att folk rätt snabbt kommer fatta att Mook är Zeus och genomskåda ens lånande...

I fall B har man problemet att, well, man har snott rakt av. Man har i.o.f.s. varit ärlig med det.

Är kanske rent av båda alternativen så dåliga att man måste
C: Utveckla en helt ny pantheon med helt andra gudar och annorlunda grundpremisser?

Det är ju ganska mycket jobb om man skall få det bra och inte bara annorlunda för att vara annorlunda (Hades, eller ehm, Froplek, de dödas rike är nu ljust och trevligt och flyter omkring till havs :gremwink:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag skulle göra som alternativ A. Då känns det iallafall som om man har lagt ner lite arbete. Om man inte har en helt unik egen värld så är det ändå ytterst sannolikt att ens egna påhittade gudar i slutändan inte skiljer sig ett dyft ifrån redan existerande. Vill man vara lite "wild and crazy" kan man slänga in en massa smågudar utan någon större makt som var och en kontrollerar något litet område.
Ninok: skalbaggarnas gud
Bedevan: de små bäckarnas gud
osv, osv
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Alternativ B men jag tycker gott du kan slänga in nya gudar och göra större ändringar om du behöver såna. Det är trevligare att läsa det ärliga namnet Apollo direkt än att se igenom "bluffen" efter 3 rader text.

Men du kan gott ha regionala variationer på namnen och gudarnas funktion, det fanns gott om sånt i antika grekland. Många gudar har helt bytt områden genom åren också.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Tja...

Alla verkar ju sno överallt. och man blir ju mest besviken om man efteråt får reda på att något man tyckte var orginellet och bra är kopierat utan att berätta det...

Du skulle ju kunna ändra dem lite, byta namnen på dem och hävda att de är starkt inspirerade från grekerna?

Eller så snor du rakt av. Det funkar ju bra i Planescape till exempel...

Då får man däremot räkna med att alla inte har samma föreställningar om gudarna. så man kan stöta på problem med personer som är extremt säkra på att de har hört "rätt" historia...

chrull
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Alternativ D givetvis

Alternativ D är egentligen en kombination av alternativ A och C. Om du inte känner att du har tillräckligt mycket fantasi för att fundera ut en helt egen pantheon, låna litegrann, kanske grunden, från en känd mytologi. Gör sedan om den för att den ska passa din spelvärld. Sen utvecklar du den på ett logiskt sätt och kommer på egna gudar etc.
På det sättet kommer du tillslut att sitta med en helt egen pantheon, som dock på något sätt påminner om ursprunget.

Exempel på hur man kan utveckla den grekiska mytologin (tänkte försöka inspirera);

Försök ändra på den grundläggande maktstrutkuren . En gud inte är enväldig, utan ett krig mellan gudarna pågår (eller så kan de inte, eller vill inte mäta sin styrka). Ingen Gudarna kan då göra precis vad de vill utan att Zeus ska komma och bestämma.

Gudar för raser . Kanske skapargudarna för de olika raserna. Detta fanns inte i den grekiska mytologin (tror jag). Kanske olika starka, och därigenom rasernas styrka och egenskaper?. Kanske i krig vilket förklarar rasers ovilja mot varandra?.

gudarna finns inte på en fast plats .... som grekiska gudarna gjorde (olympen).

fler gudar inom samma område det kanske finns exempelvis 198347927301746290732038 kärleksgudar som strävar efter titteln som DEN STORA kärleksguden /images/icons/love.gif. Luktar konflikt och gudsliga intriger.

gudar inom inga områden Guden kanske inte karnaliserar sin makt genom nåt naturelement eller känsla eller företeelse. han kanske bara är.

hmm.. kommer inte på något bra mer.. men det gör jag säkert senare.. skicka ett msg om du vill ha fler tips.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Jag satsar på

D; Man tar en köpt världsbok som det står gudar i och kör enligt detta.

Vilket är: 1)Slött
2) Bra, för då vet alla spelarna vad som gäller i världen om dom bara orkar sätta sig in i modulen som alla kan skaffa eller kopiera sidor ur.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Det är ju i princip en lista av påhittade namn och vilka mytologiska entiteter de motsvarar... I.o.f.s. blir man av med en mängd problem genom en ful omdöpning; folk kan inte längre klaga på att "Zeus" beter sig fel eftersom det är "Mook" man talar om o.s.v...

När jag tänker efter så är det ju många spel som använder den tekniken; t.ex: DoD Samuraj med "Jih-pun" istället för japan :gremsmile:
 

Wolfmaster

Warrior
Joined
22 Oct 2000
Messages
209
Location
Karlskrona, Blekinge, Sweden
Alternativ D tycker jag låter som en bra idé, kan dock leda till en hel del jobb.
Är du inte intresserad av att lägga de timmar som krävs så är ju helt klart alternativ B det som jag anser är bäst. Det finns klart och som sagt det är ärligt..../images/icons/smile.gif
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Ett tips kan vara att man lägger ner mer tid på att ge gudarna andra mer unika egenskaper och beteenden och helt enkelt accepterar att de när det gäller krafter och verksamhetsområde liknar många andra gudar.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"När jag tänker efter så är det ju många spel som använder den tekniken; t.ex: DoD Samuraj med "Jih-pun" istället för japan :)"

Inte bara rollspel använder tekniken, utan även verkligheten: Zeus-Jupiter-Oden/Tor, Afrodite-Venus-Freja etc.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Problemet är att det då är en modul som är gjord på sätt a,b eller c. A och B är ju ganska fånigt att betala för. C är ovanligt och behöver trots allt inte passa in så bra i spelet...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Alternativ D givetvis

Det var många bra tips... De kommer säkert till god användning då jag inte tänkte ha en statisk mytologi utan en det händer saker i... (Apollon blir avsatt, Zeus gifter om sig o.s.v...)
 

Robert Ek

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
37
Location
Sthlm
Re: Alternativ D givetvis

Du skulle ju också kunna köra den gamla klassikern gamla vs nya gudar. De gamla gudarna skulle ju kunna vara Zeus o Co medan de nya är dina egna skapelser. De nya behöver kanske inte vara så många... Konflikter är alltid kul.

/Robert
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Alternativ D givetvis

En mycket bra idé... Hade funderat på att använda den konflikt som redan finns i grekisk mytologi mellan Titanerna och de nya gudarna. Det är dock mycket roligare att skapa sin egen konflikt... DÅ är man ju genast inne på ny mark folk inte kan ha förutfattade meinigar om :gremsmile:
 
Top