Pamflettäventyrstävling till Call of Cthulhu Sverige

I en annan tråd (som jag inte kan hitta längre) pratades det om hur kasst det är när ett äventyr säger att en spelare måste klara ett slag mot färdighet X för att lyckas.

Jag skriver ofta så men efter den diskussionen har jag tänkt på det en hel del.

Så i detta äventyr undvek jag det och skrev saker som "en observant RP kan lägga märke till" eller "en RP som studerar ... förstår att".

Så kan spelledaren lägga svårighetsgrad och färdighet själv. Det sätter lite press på SL men det funkar.

Hur gjorde ni andra inför detta pamplettakrivande?
Jag skrev väldigt lite, Inga alls faktiskt "slå mot..." utan det tänker jag att spelledaren får lösa

Färdighetsslag? Inforutor? Handling? Hur fick ni plats med allt det?
Precis. Jag strök alla bilder och allt som hade något med regler att göra för att bara få plats med information. Hur man också får plats med något som en logotyp det förbryllar mig.

I en annan tråd (som jag inte kan hitta längre) pratades det om hur kasst det är när ett äventyr säger att en spelare måste klara ett slag mot färdighet X för att lyckas.

Jag skriver ofta så men efter den diskussionen har jag tänkt på det en hel del.

Så i detta äventyr undvek jag det och skrev saker som "en observant RP kan lägga märke till" eller "en RP som studerar ... förstår att".

Så kan spelledaren lägga svårighetsgrad och färdighet själv. Det sätter lite press på SL men det funkar.

Hur gjorde ni andra inför detta pamplettskrivande?
Brukar hålla mig till fritext och skriva något i stil med "Om utredarna vinner Karl Erikssons förtroende kan han..." och lämna det upp till spelledaren att välja hur han vill hantera det i spel.

Slog till med 2 ordentliga bilder, lite små illustrationer, ett stat-block, en ny besvärjelse och en liten ruta med ett esoteriskt föremål och kände ändå att det blev ett relativt komplett om än lite mindre äventyr.

Fråga... Nog blir det väl som i andra tävlingar, att man får tillgång till alla dessa alster? Vi har ju ändå plågats i en månad av både gnäll och viss del skryt. Kul att få se hur stor del av det som varit överdrivet och hur mycket som var rena påhitt 😅

Fråga... Nog blir det väl som i andra tävlingar, att man får tillgång till alla dessa alster? Vi har ju ändå plågats i en månad av både gnäll och viss del skryt. Kul att få se hur stor del av det som varit överdrivet och hur mycket som var rena påhitt 😅
Ja, planen är att skapa en nedladdningssida för alla bidrag.
Alla förutom 1 måste jag nog ändå lägga som brasklapp redan nu, då det ser ut som att ett blir diskvalificerat direkt pga flera allvarligare övertramp mot reglerna och vi inte vill hänga ut vem det är.

Är det någon mer än jag som hittade ett stavfel i sitt bidrag och nu vill ta livet av sig själv? 😆

Efter tävlingen är över ska jag korrigera det och lägga upp en korrigerad variant. Är också sporrad att skriva en fortsättning i samma format.

Är det någon mer än jag som hittade ett stavfel i sitt bidrag och nu vill ta livet av sig själv? 😆

Efter tävlingen är över ska jag korrigera det och lägga upp en korrigerad variant. Är också sporrad att skriva en fortsättning i samma format.
Ni är välkomna att skicka in korrekturer för de filer vi sedan lägger upp för nedladdning, men vi kommer bedöma efter de bidrag vi fick innan deadline

Jag är helt övertygad om att det finns missade stavfel i mitt bidrag också. Men jag har långsamt acceptera att stavning inte är min starkaste sida... eller inte ens en i närheten av stark sida.

Back