Nekromanti Pajsare?

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
I studier av diverse inlägg här på forument (bl.a. här och här) verkar ordet "pajsare" ha en negativ klang. Såsom jag har uppfattat ordet betyder det snarare ungefär "skön snubbe", vilket knappast är att betrakta som negativt. Har jag uppfattat ordet fel eller har ordet olika betydelser i olika landsändar? Är det mohända Linköpingsmaffian som lobbar för att ge ordet en mer negativ betydelse än det egentligen har?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Pajsare är väl rätt synomymt med ord som "lirare", "tjomme", "typ", "snubbe", "nisse", "jeppe"... alltså inte skön snubbe, utan bara snubbe... Pajsare är nog en förvanskning av det äldre "Pys" (som i gamla "Pysar och sländor", Guys and Dolls)... en stunsig kvanting, alltså ;-)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,473
Location
Stockholm
Olika betydelse

Vissat har ordet viss glidning i betydelse. Jag har alltid använt det som en variant av "snubbe", med olika positiv eller negativ laddning beroende på kontexten. Jag är från Dalarna.

Min sambo som är från Norrland använder ordet "pajsare" för att beskriva någon som är lite sjavig, klär sig löst och ledigt i myskläder och njuter av att koppla av stressen från det dagliga livet. Så när vi är i stugan i Pirtelahti och fiskar och klafsar omkring i jackor som sinker av rök från den öppna elden och halvskitiga vildmarkskläder så är vi "pajsare". Men vi kan också vara "pajsare" hemma i lägenheten.

/M
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Så vitt jag läst har ordet åtminstone historiskt varit en nedsättande referens till folk av finsk härkomst. Nu är det antagligen urvattnat bortom igenkänning i den meningen. Att Hunk har positiva associationer tror jag beror på att det rimmar så bra på "GAISare". :gremgrin:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Ordet pajsare, vilket är en skön snubbe alternativt ett riktigt fån, fick en negativ klang på forumet i och med detta.


Storuggla, since then...
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Att det över huvud taget används så mycket som det gör här beror ju på den andra tråden som du länkade till, vars sakinnehåll vi absolut inte ska ta upp igen. Begreppets status som grov förolämpning lär inte existera utanför Rollspel.nu i alla fall. :gremlaugh:


/Dimfrost
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
För mig har det, ungefär som någon annan skrev, ungefär samma klang som tjomme eller snubbe. En ganska svag antydan om att vara en som inte tar saker på så stort allvar, lite Baloo-stuk.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Jan Myrdal skriver i ett annat sammanhang detta (i SvD):

"För att förstå den nyare laddningen i ordet svartskalle kan man jämföra med ordet pajsare som numera är ett normalt slangbetonat ord i bland annat idrottsspråk, som i äldre sydlig svenska kunde vara synonymt med ordet lantis men som i Nordsverige var och är en blodig förolämpning (en person av blandad svensk och finsk härkomst)."

Nu vet jag inte hur bra koll han har, men eftersom ämnet inte berör folkmord ser jag inte särskilt stor anledning att misstro honom.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Om man skall tro Myrdal så kan det alltså finnas olika betydelser i norra och södra Sverige...

Så vi säger la som Osborn, denne glade pajsare:
Det är underbart att vara gaisare
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Dimfrost said:
Begreppets status som grov förolämpning lär inte existera utanför Rollspel.nu i alla fall.
Och knappast ens här.

(Till Tibbelins försvar vill jag säga att det näppeligen var just ordet »pajsare« hon upprördes över.)
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Det gäller varken i det Mellannorrland där jag är född eller det Nordnorrland där jag bor och arbetar. Det kanske är nåt de säger i Kiruna eller så?

Erik, ich bin ein Pajsare!
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Om man skall tro Myrdal så kan det alltså finnas olika betydelser i norra och södra Sverige...
Det finns väl något som heter "Finnpajsare" och utan att egentligen har någon aning den exakta innebörden så låter det inte så trevligt. Kan kanske jämföras med "Tattare"? Det skulle förklara den ganska kraftiga reaktionen som begreppet medfört om det sägs till fel person.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Well, för mig är just en pajsare, som du säger, ett ord för en kul kille. Alltså inget negativt laddat för min del. Snarare tvärtom faktisk.
Sen, å' andra sidan så är det ju tyvärr som just tagit illavid sig. Vilket är trist !
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
(Till Tibbelins försvar vill jag säga att det näppeligen var just ordet »pajsare« hon upprördes över.)
Jag undrar vad det annars skulle vara, eftersom det var typ det enda (utöver Feliaths namn) som stod att läsa på statistiksidan i ett sammanhang som involverade Tibbelin.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Oh oh… vet inte om jag vågar men…

Jag undrar vad det annars skulle vara, eftersom det var typ det enda (utöver Feliaths namn) som stod att läsa på statistiksidan i ett sammanhang som involverade Tibbelin.
Att det sas av en moderator utanför gängse kanal?

//erik. öppnar pajsdoras låda?
 

Sanjuro

Warrior
Joined
12 Mar 2003
Messages
298
Location
Luleå
Re: Oh oh… vet inte om jag vågar men…

Jag tror inte att något gott kommer av detta.
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Förvisso, Osborn till VM!
Men jag tycker att jag märkt att även i det finaste sällskap har ordet pajsare används som synonym till flane/julgran/lamadjur. Men inte så många gånger, så det kan la vara en enskild (troligen högljud) individ som använder ordet på det specifika sättet.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Slut på deltråd

Som Dimfrost skrev så är inte Tibbelin och det som hände något som ska tas upp i den här tråden.
 
Top