Nekromanti Paizo släpper MASSOR av monster tokens.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,926
Återigen verkar Paizo ha läst folks tankar. När de släppte beginners box tänkte jag att "hmm, de där monstermarkörerna vore ju fantastiska som enskild produkt", och mycket riktigt: Bestiary Box.

Så snart kan man köpa mängder av monster tokens, utan att få med några andra mer eller mindre användbara prylar. Låter inte det som en perfekt grund för den som vill börja köra med miniatyrer, utan att behöva ruinera sig fullständigt? Eller för den som redan har en massa miniatyrer, men som vill utöka samlingen för att slippa köra proxys?

Är Paizo överhuvud taget kapabla till att göra någonting fel?
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Superbra! Och jag har aldrig ens spelat pathfinder eller nåt sånt.

Just nu är det en grej i brädspelssammanhang att proppa spelet fullt med plastminis. Omålade. :gremfrown: Jag saknar de gamla pappgubbarna från drakborgen och Talisman. Hoppas fler tar efter Paizo, för det måste väl vara billigare än plastgubbar?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,926
Lilla My said:
Hoppas fler tar efter Paizo, för det måste väl vara billigare än plastgubbar?
Oh ja, 250 spänn för trehundra tokens, det är mindre än en krona per monster :gremsmile:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Just nu är det en grej i brädspelssammanhang att proppa spelet fullt med plastminis. Omålade. Jag saknar de gamla pappgubbarna från drakborgen och Talisman. Hoppas fler tar efter Paizo, för det måste väl vara billigare än plastgubbar?
Jag föredrar också pappfigurer framför omålade tenn- eller plastditon. De är betydligt billigare, och dessutom mer detaljrika. Om jag tillverkade rollspel på samma skala som Paizo skulle jag se till att det med varje köpeäventyr följde ett eller två ark med pappfigurer som visade de motståndare man kan möta i just det äventyret.

/tobias
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,926
Gurgeh said:
Om jag tillverkade rollspel på samma skala som Paizo skulle jag se till att det med varje köpeäventyr följde ett eller två ark med pappfigurer som visade de motståndare man kan möta i just det äventyret.

/tobias
Inte riktigt samma sak som du beskriver, men Paizo brukar släppa PDF:er med paper minis till deras Adventure Paths: Pathfinder Paper Minis.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
Något WotC borde ha gjort för länge sedan när 3ed släpptes. Men tjäna pengar på dyra prepaint miniatyrer var ju också en del av marknadsstrategin. Visserligen så har det funnits markörer från exempelvis Swords&Sorcery och Fiery Dragon.
Jag tycker det är bra att det finns en medventenhet och förståelse från Paizo officiellt att det är för de flesta gamers är en ren orimlighet att skaffa minis för hela PF Bestiary plus PC´s och NPCer. Det är ett grundläggande krav för ett spel så beroende av rutnätstrid för mig och bidragit till att jag varit avtänd på nyare D&D versioner. Beginners Box och markörerna har fått mig seriöst fundera på att haka på PF.

(Vet att D&D Essentials har markörer men de säljs inte löst så om man bara vill ha corebooks så är det klippt)
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Schtajner said:
(Vet att D&D Essentials har markörer men de säljs inte löst så om man bara vill ha corebooks så är det klippt)
Hm, nu har jag inte Monster Vault hos mig här i Norrland, men jag har för mig att de markörerna är liggande "tokens" med monsterbilder på - inte några plastfötter alltså.

För övrigt gillar't jag det här släppet av Paizo, men tycker att 250 kanske är aningen i överkant.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Skulle det gå att använda de här prylarna hjälpligt till D&D4e, tro?
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
krank said:
Skulle det gå att använda de här prylarna hjälpligt till D&D4e, tro?
Det borde gå utan problem. Pathfinders monster är D&D´s monster. Mer eller mindre. Och skalan för rutnät är densamma.

Något jag funderar på dock är hur skalan blir med storlekskategorierna med stående platta markörer och ytan de är täckta att ta upp. Är baserna anpassade?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Schtajner said:
Något jag funderar på är dock hur skalan blir med storlekskategorierna med stående platta markörer och ytan de är täckta att ta upp. Är baserna anpassade?
Bra fråga.

Om det funkar finns det ju inte på kartan att jag inte köper den här produkten.

Finns det liknande för hjältar? Och viktigast av allt: Finns det isf några dragonborns? =)
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Bra fråga.

Om det funkar finns det ju inte på kartan att jag inte köper den här produkten.

Finns det liknande för hjältar? Och viktigast av allt: Finns det isf några dragonborns? =)"


Jag tror, men det här är bara min tanke och jag har inte läst ett jota om saken på nätet, att alla stands är samma storlek och det är själva minin som är större bara. Hjältar finns i Beginnerlådan, inte i monsterboxen. Och Dragonborn finns inte alls, om man inte accepterar en lizardman som standin.


Storuggla, tar en paus från ökendrogerna
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Återigen verkar Paizo ha läst folks tankar."

Tankar, eller internetforum.

"Så snart kan man köpa mängder av monster tokens, utan att få med några andra mer eller mindre användbara prylar. Låter inte det som en perfekt grund för den som vill börja köra med miniatyrer, utan att behöva ruinera sig fullständigt?"

Det där är ärligt talat tipptoppbäst av dem. Man får alla basmonstren, utan att man behöver samla och ha sig och betala skjortan. Tänk vad kul det ska bli att se buletten!


Storuggla, kunde behövt mer salt
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Baserna är gjorda för standardstorleken för rutnät. Tex. Chessexmattor eller paizos/wizards battlemaps.

Jag använder dessa till mitt demospelande av Pathfinder (beginnersboxen kommer ju med ett bra antal "figurer" och plastfötter.)

Jag har börjat göra egna monster, med bilder från internet som jag lägger in i en egengjord mall, skriver ut och limmar på kartong. Sen är det bara att sätta dem i plastfötterna vid behov. Riktig nöjd är jag med denna lösning.

Den enda negativa saken jag kommit på är att det bara finns fötter för Medium sized monsters, inte större för huge eller mer. Men det löser jag genom att göra själva figuren två rutor bred, mina spelare har inga problem med att se att det där monstret tar upp fyra rutor.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,926
Max Raven said:
För övrigt gillar't jag det här släppet av Paizo, men tycker att 250 kanske är aningen i överkant.
Tycker du verkligen att mindre än en krona per monster är i överkant? Det tycker inte jag.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Hm. Blir faktiskt sugen - trots att jag tidigare inte tyckt PF är min tekopp. Detta i kombination med Beginners-lådan... ser riktigt trevligt ut. Väldigt sympatiska produkter, och rimligt prissatta, får man säga.
 

Patrick Bateman

Warrior
Joined
25 Oct 2000
Messages
224
Location
Stockholm
Lilla My said:
Jag saknar de gamla pappgubbarna från drakborgen och Talisman. Hoppas fler tar efter Paizo, för det måste väl vara billigare än plastgubbar?
WFRP 3rd ed. använder också pappfigurer stående i plastfötter. Där använder man dock inte rutnät i strider, utan mer abstrakta zoner.

Man kan inte köpa pappfigurerna separat utan de kommer i de olika boxarna till spelet.
 
Top