NYHET Paizo avskedar 12 efter Diamond-konkursen

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ni minns kanske att distributören Diamond gick i konkurs förra året? Och att konkursförvaltaren då helt sonika sa att "allt i vårt lager är vårt, även sånt vi inte har betalat för och som olika förlag bara lagrar hos oss"?

Det har nu fått Paizo att behöva omorganisera och avskeda 12 personer.

JP Morgan, som hanterat konkursen, snodde till sig 10 miljoner dollar i värde av Paizos grejer.

Skulle det fungera så i Sverige också om man hade saker i en annans lager men som de inte betalat för?

Det kan nog hända även i Sverige, ja. Jag är definitivt inte expert på området, men jag tror att det fungerar så att du anses ha en fordran (prylarna du har stående där) mot dem, men har andra (banker, myndigheter, m.fl.) högre prioriterade fordringar så ersätts de först, och finns det något kvar i lagret i slutändan så kanske du kan få ditt.

Måste ju vara hela deras lager för en rätt lång period? Kommer JP bli en konkurrent då, och sälja Paizoprylar för att få in pengar till konkursboet?

Så mycket galenskap på så liten textmassa.

Diamond‘s exclusive contract prevented Paizo moving to a new distributor, even after their collapse. A judge terminated ther contract earlier this year, but Diamond have appealed delaying the resolution.
Alltså, tolkar jag det här rätt i att de inte kan skaffa en ny distributör förrän konkurssituationen är löst? Varför överklagar en något sånt?

Alltså, tolkar jag det här rätt i att de inte kan skaffa en ny distributör förrän konkurssituationen är löst? Varför överklagar en något sånt?
Inte alltför ovanligt. Var en liknande situation härikring, där man skulle dra in internet i ett område, och avtalet gav företaget ensamrätt. Företaget gick omkull, och man var tvungen att vänta ut avtalet (som jag tror var 5-10 år) innan man kunde anlita någon annan (och betala igen...).

Back