Nekromanti Paddans inverkan på rollspelslayout?

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Jag undrar vilken effekt, om någon, som paddan har fått eller är på väg att få på rollspelslayout.

När jag läser Mothership, som ju är döläckert på avstånd, önskar jag att texten var större. Jag kan inte läsa spelet -- jag är väl för gammal! Men det slår mig nu att de flesta kanske läser spelet på en padda, där sidorna är större och enkelt kan förstoras ännu mer? Och när jag idag var nere på SF-bokhandeln och gluttade dels på Alien och dels på The Spire, blev jag på omvänt vis förvånad över att texten var så stor. Ska jag vara helt ärlig tyckte jag nog inte att det gjorde sig jättebra i något av spelen jämfört med förhandsvisningarna på nätet. Men så tänkte jag igen att majoriteten av spelarna kanske läser de här spelen digitalt, på en padda, och då kan storleken på texten vara jättebra? Kanske kan man till och med på en vanlig padda se de här spelen dubbelsidigt utan att texten blir för liten?

Så nu undrar jag -- ni spelskapare och ni som känner spelskapare och layoutare -- hur mycket det digitala mediet påverkar de val som görs när det gäller layout och grafik. Jag är också lite nyfiken på hur stor del av intänkterna från ett stort mainstreamspel som kommer från det digitala.

Spill the beans!

Önskar

Christian
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Fiktionslek;n337705 said:
Så nu undrar jag -- ni spelskapare och ni som känner spelskapare och layoutare -- hur mycket det digitala mediet påverkar de val som görs när det gäller layout och grafik.
Inte ett förbaskat någe, i mitt fall. Jag layoutar mina spel för tryck i första hand, sedan gör jag också versioner av samma PDF:er som har bokmärken och sådant för digital läsning. Sedan föredrar jag ganska små bokformat och enkelspaltigt, så jag tror att mina spel funkar hyfsat även på surfplattor.

Men egentligen tycker jag att Epub är det bästa formatet för digital läsning, ganska överlägset. Så jag erbjuder sådana filer också, för den som vill läsa digitalt. Då kan man ju själv välja typsnittsstorlek och så vidare, och jag vet också folk som uppskattar det pga att det är lättare att få att funka med uppläsningsprogram och sånt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
I Neotech, som är så jävla postmodernt att vi har QR-koder överallt i spelet, och hade seriösa planer på att ha VR-element i det, låg 95% av layoutfokuset fortfarande på den tryckta produkten. Digitala alternativ upptog oerhört lite av vår mindspace. Varenda person i teamet drömde om att hålla en perfekt layoutad bok i sin hand.

Detsamma gäller basically magiböckerna till Eon, även om där fanns en lite större tanke på det digitala i det att vi tänker att många nog kommer använda pdf:erna av aspektböckerna som referens. Men det allt överskuggande målet var fortfarande en perfekt layoutad tryckt bok.

I bägge fallen var PDF:er endast en mycket liten andel av försäljningen. Tryckta, fysiska produkter är solklart vad rollspelskonsumenterna i Sverige vill ha. Däremot finns ofta en stor efterfrågan på en kompletterande PDF av produkten. Men nästan ingen vill bara ha en PDF.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Jag gör det lätt för mig och utgår ifrån A5-format och 10-punkters text i det mesta jag gör. Då vet jag att det funkar helt okej på min telefon och rentav väldigt bra på de flesta paddor. Det sagt så skulle jag nog köra samma sak även i enbart tryckta produkter, för att jag tycker det är ett otroligt bekvämt format.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,037
Jag tillhör minoriteten som i stort sett enbart läser på paddan – och inte ens köper tryckta versioner av spelen om jag inte måste för att få tag på en PDF (irriterande nog kommer det fortfarande ut en del svenska spel där du måste köpa tryckt bok för att få PDF:en!). Jag skriver mest för min egen spelgrupp, och då är det självklart layoutat för digital läsning (mitt bidrag till scenariotävlingen här på rollspel.nu är enda undantaget de senaste fem åren).

Jag vet inte hur det är i andra länder (jag har inga siffror), men mitt intryck är ändå att det finns en mer tydlig marknad för PDF-versioner än i Sverige. Dock utan att layouten anpassas tyvärr – det är fortfarande oftast frågan om stora sidor och en massa bakgrundskrafts i marginalerna (som jag alltid, alltid avskytt! Fattar inte varför det nästan blivit standard i rollspel).
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Någon gång skulle jag vilja göra ett spel i typ iBooks, där man kan stoppa in filmer, rörliga bilder, länkar och grejer. Och bara släppa det som ebok. Men än så länge är den tryckta boken av mina spel huvudprodukten, och PDFer är ett komplement.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,037
kwarnberg;n337726 said:
Någon gång skulle jag vilja göra ett spel i typ iBooks, där man kan stoppa in filmer, rörliga bilder, länkar och grejer. Och bara släppa det som ebok.
Ja!!!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,496
Jag läser typ endast rollspel på min mobiltelefon... För den har jag ju när jag spelleder också. Ibland läser jag på Ipad dock.

Fysiska böcker är så opraktiskt när det är rollspel. De är som tekniska manualer med lite fluff. Ja, vissa konstprojekt kräver fysisk form, men de är inte så många.

Jag designar bara för PDF:er. Eller saker man kan printa på en vanlig skrivare.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Avskyr att läsa på paddan, och hade samma problem med Mothership och Death Planet—ser inte texten, och upplever det spm rörigt och svårtillgängligt. Men det är säkert så att om man kan förstora upp delen man läser så blir det skillnad. Eller är jag också gammal och virrig :) Men för att svara på din fråga: ingen aning :)
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Jag kan tänka mig att Sverige är lite speciellt i detta precis som McKatla säger, och det vore konstigt om inte en stor internationell marknad för paddans format också fick en effekt på hur man layoutar.

Jag håller ju helt med dem som föredrar den fysiska boken, men bara om man gjort boken "bokig" till skillnad från broschyrig. När jag har att göra med en stor (letter size) och tung (ca 300+ sidor) bok i fyrfärg med glatta sidor, då är paddan ofta att föredra. Jag tycker nya Star Trek har lyckats fantastiskt med sin fysiska bok, och jag gillade nya Eberrons fysiska , men det är ett par av ganska få exempel. För många andra spel med samma sorts böcker är textstorleken inte optimal i boken och färgerna och bilderna tjänar mer på en paddas skärm än de gör på det glattiga pappret. Plus då att paddan väger typ 650 gram medan boken väger 1.2 kg.

Det är också nåt i grunden konstigt, tycker jag, när man har boklayouter som försöker efterlikna äldre böcker men på glattigt papper. Varför har man inte helt enkelt vanligt bokpapper och låter detta förse med samma känsla som man istället försöker återskapa genom ett wallpaper? Är det en prisfråga? I vilket fall är det ju något som makear mycket mer sense på en padda än i en bok.

Funderar

Christian
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,305
Location
Kullavik
Jag är förvisso enbart konsument, men jag läser mer eller mindre enbart spel på Ipad. Den kräver ingen extern ljuskälla och man kan reglera ljusstyrkan, tillsammans med molntjänst gör den samtliga PDF:er tillgängliga vart jag än är och utan att för mig ta någon fysisk plats samt att jag behöver aldrig vara oroad att böckerna försvinner. Enkelt att söka med sökfunktion både för att hitta rätt PDF och rätt plats i PDF:en. Den väger oftast mindre än böckerna. Man får (iaf oftast) produkten mycket tidigare än om man skall vänta på att produkten skall tryckas. Det går enkelt att förstora eventuella otydliga textstycken utan att behöva plocka fram ett par läsglasögon. Framför allt: Det ger ingen miljöpåverkan i varken i tillverkning eller transporter (mer än givetvis själva Ipad:en i sig).

Kan hålla med om att det är en bättre känsla i att hålla i en bok, men den känslan är inte försvarbar när jag ser på fördelarna i Ipad:en...
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Henke;n337774 said:
(mer än givetvis själva Ipad:en i sig).
Det är väl lite en annan diskussion, men miljöpåverkan är ju ett intressant perspektiv också, förstås. En bok har extremt mycket längre livstid än en padda, kräver ingen ström och går att återvinna. Paddor byter du ut efter ett par år. De går inte alls lika bra att återvinna och innehåller en massa miljöfarliga delar. De tillverkas på olika ställen i Asien, på fabriker med dåliga löner och arbetsförhållanden. De kräver ström och har giftiga batterier. Dessutom bidrar du till en digital kultur där du behöver omges av skärmar (med liknande miljöproblem) -- din dator, din telefon kanske även din klocka -- för att fungera som vuxen. Stress och andra fysiska problem kommer för många av detta.

Det vore spännande att se någon riktigt miljökunnig person analysera saken (finns säkert redan!), men jag skulle bli förvånad om skärmhobbyn visade sig vara mer miljö- och hälsovänlig är bokhobbyn.

Hälsar

Christian
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,305
Location
Kullavik
Fiktionslek;n337776 said:
Det är väl lite en annan diskussion, men miljöpåverkan är ju ett intressant perspektiv också, förstås. En bok har extremt mycket längre livstid än en padda, kräver ingen ström och går att återvinna. Paddor byter du ut efter ett par år. De går inte alls lika bra att återvinna och innehåller en massa miljöfarliga delar. De tillverkas på olika ställen i Asien, på fabriker med dåliga löner och arbetsförhållanden. De kräver ström och har giftiga batterier. Dessutom bidrar du till en digital kultur där du behöver omges av skärmar (med liknande miljöproblem) -- din dator, din telefon kanske även din klocka -- för att fungera som vuxen. Stress och andra fysiska problem kommer för många av detta.

Det vore spännande att se någon riktigt miljökunnig person analysera saken (finns säkert redan!), men jag skulle bli förvånad om skärmhobbyn visade sig vara mer miljö- och hälsovänlig är bokhobbyn.

Hälsar

Christian
Ja, du har såklart rätt i detta. Det finns såklart en otrolig massa parametrar som spelar in här.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,471
Location
Helsingborg
Fiktionslek;n337776 said:
En bok har extremt mycket längre livstid än en padda, kräver ingen ström och går att återvinna. Paddor byter du ut efter ett par år.
En bok innehåller bara en sak. En padda innehåller oändligt med resurser. Sedan har vi också Kindle och andra e-pub-läsare.

Det sagt. Användaren kan ställa in rätt sidvisning på en padda med zoom. Paddor kommer i olika skärmstorlekar och med olika pixeldensitet. Med andra ord går det inte att göra en layout för alla på ett enkelt sätt. Webben (och Android) försöker och med e-pub så behövs det ett sådant tankesätt där det ser tillräckligt bra ut på alla tänkbara upplösningar.

Men nej, paddor är aldrig i min tankevärld när jag gör en layout eftersom användaren själv kan ställa in hur boken ska visas.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Rickard;n337794 said:
Men nej, paddor är aldrig i min tankevärld när jag gör en layout eftersom användaren själv kan ställa in hur boken ska visas.
Jag tänker att det ändå finns ett par väldigt lika skärmstorlekar och format som går igen, så att man kan gå efter den ungefärliga storleken på en maximerad pdf. T.ex. så funkar ju letter-formatet väldigt bra på alla paddor jag haft (ca 10 tum, give or take), men sidan blir lite mindre än boksidan. Det var därför jag tänkte att spelmakare kanske börjat tänka på detta och börjat ha något större text än tidigare. Även om man kan ställa in storlek själv, är det ju bra om något omedelbart ser snyggt ut på en standard-padda. Jag tänker att man kan föra samma resonemang kring pdf på telefoner, men där har jag inte sett någon ännu som ger ut rollspel i ett smalt format i telefonstorlek. Det finns en bok som heter Rest in Pieces av Bess Lovejoy. Den är coolt formgiven, och med lite större text inuti gissar jag att den skulle vara fin att läsa på en modern smartphone.

Hälsar

Christian
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,526
Location
Göteborg
Jag dubbelkollar textstorleken på min iPad innan jag spikar layouten, men i övrigt har jag den tryckta versionen som huvudmål. Det kvadratiska formatet på mina böcker funkar förvånansvärt bra på skärm, trots att de avviker från standardformaten.

Om jag skulle anpassa layouten mer för paddor, så skulle jag i första hand skapa fler klickbara korsreferenser.

Annars kan jag rekommendera en app som heter LiquidText. Den öppnar en PDF som vanligt, men man kan markera text och bilder och flytta över till en helt flexibel arbetsyta. Där samlar man lätt ihop de delar man behöver - kartor, spelvärden - och flyttar runt och redigerar vid behov.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
clarence redd;n337848 said:
Annars kan jag rekommendera en app som heter LiquidText. Den öppnar en PDF som vanligt, men man kan markera text och bilder och flytta över till en helt flexibel arbetsyta. Där samlar man lätt ihop de delar man behöver - kartor, spelvärden - och flyttar runt och redigerar vid behov.
Shit vad smart -- det måste jag kolla upp!

Tack för tips!

C
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
clarence redd;n337848 said:
fler klickbara korsreferenser.
Delvis OT; men en av mina favoritfunktioner (jag har många, det är mitt favoritprogram bar none) i InDesign är att om man använder programmets inbyggda system för korsreferenser så får man inte bara korsreferenser som automagiskt uppdateras när sidor läggs till eller layoutas om, man får dessutom korsreferenser som blir till länkar när man exporterar till PDF.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
krank;n337852 said:
Delvis OT; men en av mina favoritfunktioner (jag har många, det är mitt favoritprogram bar none) i InDesign är att om man använder programmets inbyggda system för korsreferenser så får man inte bara korsreferenser som automagiskt uppdateras när sidor läggs till eller layoutas om, man får dessutom korsreferenser som blir till länkar när man exporterar till PDF.
Den funktionen finns också i LaTeX (och i synnherhet Org mode + LaTeX)!

Hälsar

Christian
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Jag handlade julklappar idag på SF-bokhandeln och kollade nu på flera böcker, och det var påtagligt hur stor texten och hur liten marginalen blivit i flera titlar. Jag gillar det inte i böckerna, men å andra sidan skulle jag inte gilla de böcker där typsnitt och marginaler ser bra ut om man gav dem till mig att läsa i PDF-format på en padda.

Min teori är att det finns ett magiskt snitt där marginaler och teckenstorlek funkar i både letterstorleksböcker och på paddor, men där det kanske inte är helt optimalt för någondera. Är det någon som har bra exempel så bidra gärna med dem!

Edit: Jag kom på ett bra exempel själv! Mutant Crawl Classics har ganska stor text men ser ändå bra ut både digitalt och i bok. Det finns lite att säga om typografin ändå, men just storleksförhållandena funkar!

Hälsar

Christian
 
Top