Nekromanti Pacific Rim

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Ja då har man sett den och undrar vilka andra som har sett den och vad ni tycker?

Personligen gillade jag den, fick precis vad jag ville, en action film med stora robotar och monster. Perfect, snygg CGI och lagom story/humor.
Så då jag förväntade mig det får den tre katter ur en lövhög.

Om ni spolar filmen kom ihår spoiler tags.
Men här ta det som fick mig att se filmen:
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/9EEtGLLDhNY"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/9EEtGLLDhNY" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Jag har redan skrivit vad jag tycker, i filmklubben-tråden:

Jag har sett Pacific Rim.

Jag hörde en del klagomål på den lite tidigare. Jag förstår inte riktigt vad som är problemet. Vad hade folk för förväntningar egentligen?

Jag menar, jag tänkte mig typ att det skulle vara en film där stora robotar slog mot stora monster, och där det fanns nån hyfsat episk story kring det där jag bryr mig om (varför det finns stora monster, hela "ramverket") och ganska vet story bakom det där jag skiter i (personerna och deras relationer och personliga problem etc).

Och det var väl ungefär vad jag fick också.

Robotarna var stora och rätt OK designade, även om den ryska kändes lite för mycket "superdeformed" för min smak. En grej de lyckats bra med, tyckte jag, var "sense of scale". Det är nämligen rätt viktigt när man har med stora robotar, framför allt om de är humanoida: Det måste finnas en glidning i skalan så att man både ser dem ninja runt och får en känsla av att de är skitstora. Transformers lyckades hyfsat, men jag tycker den här lyckades bättre.

Och den som inte kan skilja på olika robotar i den här, eller i Transformers, behöver kanske skaffa nya glasögon.

Plotten bredvid var väl rätt OK, tyckte jag. Bättre än den tråkiga "en korkad pojke med grav hyperaktivitet och antagligen ADHD och hans bil" som var motsvarande sidostory i Transformers. Det var ju liksom inte Shia Leböff som fick mig att gilla TF. I det här fallet tyckte jag skådespeleriet och manuset var helt okej för genren.

Jag gillade som sagt den episka delen av plotten, med sprickan och monstren och experimenten och Hur Funkar Det Egentligen. Det göttiga. Jag menar, det fick inte plats så mycket av det, eftersom filmen bara var två timmar lång och skulle ha en massa robotfläsk och onödig sidostory också. Men det som var där tyckte jag om.

Jag gillade designen på nästan allt. Ett par av monstren var lite för Pokemon för mig, och en av robotarna var som sagt lite superdeformed. Men det funkade, eftersom effekterna kring dem var så snygga.

What else... Fet bechdelfail. Jag tror de har två namngivna kvinnor, men de pratar aldrig med varandra. Det är en riktig korvfest.

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">Den enda kvinnan som får någon backstory har backstoryn att hon räddades av en man. Och att hon nu behöver räddas av en man till. Typ. Men hon fick vara duktig på att fajtas iaf, alltid nåt.
</div>

Finns det en massa science fail här? Som att man pratar om robotar som är "analoga" för att de drivs av kärnkraftverk och därför är okänsliga mot EMP? You betcha. Men det är inte hard SF, så man får se det som generiskt technobabbel för att underlätta coola robotslagsmål.

Jag såg den i 3D, och det höjer såklart betyget. Jag gillar 3D.

Så; om jag nu ska utgå från betygsystemet jag brukar använda...

Alltså, den ligger och väger mellan 4 och 5. Jag skulle kunna se om den om ett par dagar, tror jag, men jag känner ingen absolut drift att göra det och jag gick inte från biosalongen med ett lika fånigt grin på läpparna som jag haft efter mer klockrena femmor. Det får nog bli en stark fyra.

BETYG: 4/5
</div></div>
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Efter en timme kollade jag på klockan trots att det innebär att tända upp mobilen i näven och eventuellt störa andra biobesökare. Jag hade tyvärr tappat intresset helt.
Konstigt nog fanns det inte en enda bild eller scen som kändes ny. Hela rasket var ett derivat av bättre tidigare filmer.

Jag gillade skarpt temat i filmmusiken och kände en rysning när temat framfördes på elgitarr inför ett bad ass moment.

Grabben sa att han gillade filmen men han var nog lite färgad av att få gå på bio själv med sin pappa.

Jag ger Pacific Rim två krumelurer. (Godkänt men platt.)
 

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
Jag tyckte att den var fantastiskt dålig. Den är extremt inspirerad av Neon Genesis Evangelion men den fick ingen utav tyngden i den.

Jag hade följande invändningar:
<ul style="list-style-type: disc">[*]
Ingen humor, allt som var tänkt att vara humor var bara sjukt överspel eller extremt trötta klicheer. Ron Perlman var skrattretande men på helt fel sätt, de två forskarna kändes som att de försökte att gestalta animearaktärer men det hela innebar bara att de spelade över något fruktansvärt.
[*]
Värdelös huvudrolls innehavare, han saknade all karisma jag kan inte fatta hur någon kan sätta honom i spetsen för en 230 miljoner usd film.
[*]
Varför testade man potentialla pilot partners i närstrid mot den andra piloten 0.0 det känns ju självklart att simuleringarna skulle kunna testa koordinationsförmåga och att det som man skulle behöva träna är mindmeldingen.

[*]
Varför var kompabiliteten mellan förarna så viktig när chefen helt plötslig kunde styra en med en ny partner.
[*]
Hur kunde "the wall" någonsin vara ett alternativ då monstrena rev sönder robotarna som papper...
[*]
Varför ha robotarna överhuvudtaget då de bästa vapnen de hade generellt var avståndsvapen, om plasman är så mäktiga kan du lika gärna avfyra den ifrån en kanon eller en helikopter. Detta förklarades mycket väl i evangelion men här sket man i det.
[*]
Varför skickar man iväg forskaren på en löljligt snitlsad bana för att hitta svarta börshandlaren istället för någon form av agenter eller kanske ringa sin samarbetspartner.
[/list]

Allt som allt en sjukt irriterande film, det känns som att man utan någon ansträngning skulle kunna skriva ett bättre manus själv.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Rob said:
Den är extremt inspirerad av Neon Genesis Evangelion men den fick ingen utav tyngden i den.
Jag tyckte väl i och för sig den var lik rätt många mecha-animes. Balatack, till exempel.

Men visst, förväntade man sig att den skulle vara lika bra som typ den bästa mecha-animen som någonsin producerats så förstår jag att man blir besviken.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,740
Location
Göteborg
Den var helt sjukt dålig. Jag kände mig förolämpad. Hela filmen gav ett intryck av "Ni kommer att se den oavsett vad vi gör så vi tänker inte ens anstränga oss". Huvudrollsinnehavaren var värdelös och verkade inte riktigt fatta vad han sade. Alla roller var totalt endimensionella. Huvudrollen var som tagen ur en Wikipediaartikel om "All American Hero". Man måste inte ha en djup ståry och utforska mänsklighetens frågor i en actionfilm, men det räcker liksom inte att bara ha en hög specialeffektsbudget. Man behöver ha en eskalering i fajterna. Här var alla fajter precis likadana, trots att karaktärerna ständigt påminde om att det här monstret visst är en kategori farligare än det förra, trots att det verkar likadant. Man behöver rapp dialog med schyssta oneliners, och här var dialogen platt och oinspirerad. Och även om jag anser mig ha hög tolerans mot hollywoodfysik och plotthål så var det mer hål än plott och man behövde föreställa sig att den utspelade sig i något parallellt universum för att inte slängas ut ur sin suspension of disbelief stup i kvarten.

Filmen var extremt generisk. Man fick känslan av att den var skriven av en algoritm, eller av någon som var upptagen med något annat. Den enda förmildrande omständigheten var att man hade lagt ned så mycket pengar på specialeffekterna, men det räcker liksom inte. De var också ganska oinspirerade och saknade all form av kreativitet och wow-känsla. Och monstren var rätt fula (för att inte tala om utomjordingarna).

Åh, och de gjorde Hongkong rätt, med traditionella tecken. Dock verkar dess innevånare prata mandarin istället för kantonesiska.

Övergripande betyg: en av de sämsta filmer jag någonsin sett. Det är synd att de ska slösa bort sådana höga budgetar på sådana skitfilmer. Ge dem till någon som kan göra något coolt med dem istället. En riktigt maffig film om robotar som slåss mot monster, till exempel. Det skulle jag vilja se. Men en sådan film kommer aldrig att komma från Hollywood. Det är bara att hoppas att kineserna får tillräckligt med specialeffektsexpertis för att göra en. En sådan film skulle vara kommunistpropaganda från början till slut, men skulle ändå vara att föredra framför den här pappkartongen till film.

(Och det känns inte som att man behöver spoilertaggar till den här filmen, för den är så generisk att alla redan har sett den.)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,740
Location
Göteborg
krank said:
Jag hörde en del klagomål på den lite tidigare. Jag förstår inte riktigt vad som är problemet. Vad hade folk för förväntningar egentligen?
Jag hade inga förväntningar alls, egentligen. Jag hade inte hört talas om filmen innan jag gick för att se den, så det enda jag visste var att det skulle vara robotar som slåss mot monster. Det enda mecharelaterade jag har konsumerat innan var första transformersfilmen som var helt okej, så jag förväntade mig väl något i stil med den, antar jag.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Bland det bästa jag sett i filmväg i genren (det vill säga - Kaiju-filmer och jätterobotar).

Kände igen Getter Robo och Godzilla blinkningarna, striderna var feta och karaktärerna var... ganska platta, men för en gång skull var det här inte en film som försökte utge sig för att ha en komplicerad handling.

Den stora hjärnfjärten är när någon verkade ha skrivit ihop analog (EMP-skyddad) och kärnreaktor (orelaterat). Jämfört med Hollywoods vanliga träck så är det bra.

5 av 5. Förväntar du dig något annat än jätterobotar slåss mot jättemonster så... Vad fan väntade du dig? :gremconfused:

(Som jämförelse ger jag Transformers 1 3 (svaga) av 5 och Transformers 2 1 av 5).
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Jag älskade den. Hade gärna sett att den var ännu längre, med mer utvecklade personbeskrivningar. Settingsmässingt var den i mitt tycke lysande. Det här är den typ av film som kräver en stor skärm.

Visst det finns en del plotholes, och typisk Hollywoodfysik. Men jag köper det, för det blir coolt på film. Och den här filmen var fan så mycket bättre än World War Z. Det här var stora mechs gjord rätt till skillnad från Transformers skakiga handkamera (enda de gjorde rätt där var inledningen).

Skådespeleriet var ju inte direkt Shakespereanskt drama, men det var ju å andra sidan inte heller vad jag förväntade mig. Det var schysst action, med tydliga nickar mot Anime och Manga imo.

En känsla jag får är att jag vill spela Cthulhutech igen. Ja, jag är väl en av de få som gillade settingen där, även om regelsystemet var lite skumt om jag minns rätt.

/Ulfgeir
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag såg den för att William Gibson rekommenderade den så ivrigt på Twitter. Men jag kom ut med en besvikelse.

Bra: Inte bara snygga effekter, utan i allmänhet en snygg design med känsla för detaljer, ett konsekvent stilspråk, färgschema, etc. Snyggt filmad. Snygga/coola karaktärer.

Inte bra: Total avsaknad av story, komplikationer, drama (det fanns några försök, med Mako Moris backstory, men den utvecklades mest till ett "meh"). Idén om hur de fick reda på och löste monsterproblemet var extremt krystat. Och ja, hela premissen är krystad, men det kan jag nästan leva med (dock - de torde märka att det enda som gör någon större skada på monstren var de feta avståndsvapnen - spendera då för fasiken budgeten på fler sådana på lämpliga plattformar, lyfta av de superhlikoptrar som de tydligen har för att lyfta in robotarna).

Coolt med HK som centrum, men inte coolt att helt skippa chansen att ta med bra HK-skådisar eller ens kantonesiskan. De enda asiatiska rollerna är "bad guys" bakom helt omotiverade Perlman-rollen, som är värre än motsvarande figurer i närmsta van damme-film.

En pet peeve, som kan ha visst samband med att jag såg den i 3D, var att striderna var nästan helt obegripliga, särskilt i början. Det var för snabba klipp och för mycket ljus och partikeleffekter. Var svårt att få ett grepp om hur striderna gick. Så stridskoreografin var dålig. Det var lite principen "blinka med en ficklampa i ansiktet på publiken så slipper vi tänka på koreografin".
 
Top