Nekromanti Påverka varandras rollpersonsskapande

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,785
Location
Göteborg
Så i ganska många spel så får varje spelare göra en massa val och/eller slå lite tärningar och så får de en rollperson i slutet av den processen. Spelet och spelaren har inflytande över hur rollpersonen blir. Eventuellt finns det en spelledare som också kan ha (begränsat) inflytande.

I ett par av mina spel gör gruppen gemensamt en grupp personer med relationer till varandra, och väljer sedan rollpersoner från den gruppen. Det innebär att det är sällan man har fåt bestämma helt själv över sin rollperson.

I AW får man ju hitta på lite detaljer om andras rollpersoner genom Hx. Man säger "Du lämnade mig för att dö" eller "Du är förälskad i mig".

Vad finns det mer för spel där spelare hittar på saker om andra spelares rollpersoner under förberedelsefasen/rollpersonsskapandet?
 

Hainen

Veteran
Joined
20 Dec 2010
Messages
14
I One Last Job går man runt bordet och skapar karaktären för nästa person i ordningen när man planerar sin Heist. Typ, "För att ta oss in i valvet behöver vi en dynamitexpert. I know just the guy. Han har inte varit sig själv sen han sprängde av halva nyllet och båda armarna vid stöten -97, men han har tränat en lemur för att täcka upp."

Det är ju bara en oneshot så det är i spelets anda att försöka skapa så jobbiga karaktärer för varandra som möjligt.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Två av mina spel har stora bitar av det där i sig, The Academy och OKULT.

Roligast är kanske OKULT, där RP-skapandet går till enligt:

1. Du introducerar din rollperson som tonåring och ställer en fråga.
2. En annan spelare besvarar din fråga. Utvecklar beskrivningen av din rollperson och ställer en ny fråga. (Den frågan blir ditt första "issue" att besvara när ni spelar scener i det förflutna.)

3, En annan spelare beskriver vad som hände din rollperson när den växte upp och ställer en fråga.
4. Du besvarar frågan och utvecklar beskrivningen av din rollperson som vuxen och ställer en ny fråga. (Den frågan blir ditt första "issue" att besvara när ni spelar scener i nutid.)
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,172
Fate Core har sin Phase Trio där två spelare åt gången skapar en berättelse om hur deras RP träffades.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,513
Location
Helsingborg
Du känner redan till Psychodramé, där spelarna ger rollpersonerna egenskaper baserade på de andra individerna.

I Spirit of the Century (FATE-derivat) skriver spelaren en baksidesblurb och får aspekter utifrån det, men sedan ska andra spelare skriva in sin rollperson som en del av berättelsen, vilket kommer att generera fler aspekter till den ursprungliga rollpersonen.

Under karaktärsskapandet Alienór hittar man på något som utmärker en annan rollpersons utseende och delar med sig av en hemlighet till någon annan.

Star Wars d6 låter spelarna hitta på varför de hänger samman.

Under spelandet i InSpectres kan andra spelare hitta på egenskaper åt andra personer via flashback-scener.

I Drakar och bananer får spelarna bara köpa nya egenskaper till andra.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,785
Location
Göteborg
wilper;n284436 said:
1. Du introducerar din rollperson som tonåring och ställer en fråga.
2. En annan spelare besvarar din fråga. Utvecklar beskrivningen av din rollperson och ställer en ny fråga. (Den frågan blir ditt första "issue" att besvara när ni spelar scener i det förflutna.)

3, En annan spelare beskriver vad som hände din rollperson när den växte upp och ställer en fråga.
4. Du besvarar frågan och utvecklar beskrivningen av din rollperson som vuxen och ställer en ny fråga. (Den frågan blir ditt första "issue" att besvara när ni spelar scener i nutid.)
Det här låter asfränt! Är det strukturerat hur frågorna kan se ut, ungefär?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,785
Location
Göteborg
Rickard;n284464 said:
Du känner redan till Psychodramé, där spelarna ger rollpersonerna egenskaper baserade på de andra individerna.
Nja, i Psychodrame hittar spelare på en svaghet åt sin egen rollperson, men andra spelare kan "svara" genom att hitta på en egenskap åt sin rollperson som sätter press på eller på annat sätt lyfter fram svagheten. Viss mån av påverkan, men den är väldigt subtil.

I Spirit of the Century (FATE-derivat) skriver spelaren en baksidesblurb och får aspekter utifrån det, men sedan ska andra spelare skriva in sin rollperson som en del av berättelsen, vilket kommer att generera fler aspekter till den ursprungliga rollpersonen.
Det här gillar jag. Spelaren får ge en riktning hen vill ta sin rollperson i, men de andra spelarna kan ge en twist på detta. Känns som att det kan minska risken för att spelare får rollpersoner de inte vill spela.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Genesis;n284469 said:
Det här låter asfränt! Är det strukturerat hur frågorna kan se ut, ungefär?
De handlar om rollpersonen?

Den fjärde frågan skall vara något i stil med "Varför återvänder jag till Hemby?" eller "Varför får det här mig att återvända till Hemby?" spelet börjar ju med att rollpersonerna återvänder till staden där de växte upp.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,773
Location
Stockholm
Fiasco har ju absolut det, även om det är valfritt.
Skriver en inte öden åt varandra i Archipelago?

Ska fundera vidare :)

?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,513
Location
Helsingborg
Genesis;n284470 said:
Nja, i Psychodrame hittar spelare på en svaghet åt sin egen rollperson, men andra spelare kan "svara" genom att hitta på en egenskap åt sin rollperson som sätter press på eller på annat sätt lyfter fram svagheten. Viss mån av påverkan, men den är väldigt subtil.
Ja, för egentligen har spel med särskiljande roller inom en grupp en subtil påverkan i vad en ny spelare väljer för roll. "OK, det saknas en healer så jag gör en sådan."
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Rickard;n284541 said:
Ja, för egentligen har spel med särskiljande roller inom en grupp en subtil påverkan i vad en ny spelare väljer för roll. "OK, det saknas en healer så jag gör en sådan."
Jag tänkte på detta och fick tanken att när man spelar något väldigt taktiskt, som D&D 4ed eller Pathfinder, på en högre svårighetsgrad så måste man samordna. Jag kan inte göra en Cleric med Chanel positive energy som huvud helning om vi har en Dhampir karaktär i gruppen så jag anpassar mig. På samma sätt ändras vilka formler jag tar som Sorcerer jättemycket av om jag har en Druid i gruppen. Och finns det en boost Witch gör jag en helt annan monk än annars.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
I spelserien "The End of the World" av Fantasy Flight ska spelarna göra rollpersoner av sig själva (man spelar sig själv när jorden går under).
Att skapa en rollperson är ett nollsummespel (tänk ett point buy-system där alla får lika många poäng).
När alla rollpersoner är färdiga får man korrigera varandra rollpersoner ifall man inte tycker att de speglar spelarna som ska spela dem (kom ihåg att man spelar sig själv).
Nackdelen med detta system är givetvis att systemet förutsätter att spelarna känner varandra, annars kan de ju inte korrigera varandras rollpersoner så de liknar spelarna.

Det kanske inte är världens bästa spel, men reglerna är buslätta och man kan förklara dem på 5 minuter för en person som aldrig spelat rollspel.
Ett trevligt rollspel om man vill köra ett annorlunda one-shot en kväll. inte lika kul om man vill köra en längre kampanj.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
anth;n284557 said:
I spelserien "The End of the World" av Fantasy Flight ska spelarna göra rollpersoner av sig själva (man spelar sig själv när jorden går under).
Att skapa en rollperson är ett nollsummespel (tänk ett point buy-system där alla får lika många poäng).
När alla rollpersoner är färdiga får man korrigera varandra rollpersoner ifall man inte tycker att de speglar spelarna som ska spela dem (kom ihåg att man spelar sig själv).
Nackdelen med detta system är givetvis att systemet förutsätter att spelarna känner varandra, annars kan de ju inte korrigera varandras rollpersoner så de liknar spelarna.

Det kanske inte är världens bästa spel, men reglerna är buslätta och man kan förklara dem på 5 minuter för en person som aldrig spelat rollspel.
Ett trevligt rollspel om man vill köra ett annorlunda one-shot en kväll. inte lika kul om man vill köra en längre kampanj.
Hur hanterar man knytnävsslagsmålet när folk säger att någon annan är korkade eller fula? :p
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
God45;n284559 said:
Hur hanterar man knytnävsslagsmålet när folk säger att någon annan är korkade eller fula? :p
Det är inte så svårt som det låter. :)

För det första kan de andra spelarna inte ändra hur mycket som helst, de kan bara ändra ett värde ett steg.
Om en spelare säger: "min rollperson är jättesmart" kan de andra inte säga: "nä du är jättedum", utan de måste säga: "nä, inte så smart".

För det andra är rollpersonsskapandet ett nollsummespel.
Om de andra säger: "nä, du är inte så smart" måste de också säga något positivt: "och du är inte så ful"*.

*Det är inte riktigt så reglerna fungerar, men det är enklast att förklara så.
 
Top