Påhittade hundar

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Okej, jag har en spelare som tycker det tar dem ut ut världen att det dyker upp moderna hundraser. Så jag har bestämt mig för att hitta på några påhittade hundraser. Så jag behöver feedback på de jag har hittat på och fler raser.

Halfling ridhund: Det är en stor men ganska smal hund. Den är mest grå men kan vara mörkare. De är snälla och lätta att träna.

Orkisk hatpudel: Svarta pudlar med enorma käkar som pitbulls. Orkerna rakar deras fluffiga päls som mohawks och hugger av deras svansar. Hatpudlar är korkade men väldigt lojala och aggressiva.

Blå hatthund: Är små hundar med blå/grå päls som är framavlade för att kunna bo i en trollkarlshatt som ett mode statement.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,888
Location
The Culture
I en fantasyvärld borde det finnas de vanliga hundraserna, som är framavlade för vanliga saker: spåra, valla, sällskap etc. Men det borde också finnas hundraser framavlade för unika användningsområden som bara förekommer i fantasyvärlden. Det mest uppenbara för en normal rollspelsvärld borde vara en magihund. På samma sätt som tullen använder knarkhundar för att hitta droger använder äventyrargruppen sin magihund för att nosa reda på magiska föremål. Många raser kan tränas för detta, men de som framavlats av trollkarlar för ändamålet är de bästa. De är små och taxliknande, men med överdimensionerade nosar och små öron som ligger tätt mot huvudet. Pälsen är rödbrun och mönstrad i ljusare och mörkare virvlar. Tyvärr blir de sällan gamla; deras känsla för magi gör att de nosar upp pyttesmå dimensionssprickor, smiter in i dem och aldrig hittar tillbaka till sina ägare.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
I en fantasyvärld borde det finnas de vanliga hundraserna, som är framavlade för vanliga saker: spåra, valla, sällskap etc. Men det borde också finnas hundraser framavlade för unika användningsområden som bara förekommer i fantasyvärlden. Det mest uppenbara för en normal rollspelsvärld borde vara en magihund. På samma sätt som tullen använder knarkhundar för att hitta droger använder äventyrargruppen sin magihund för att nosa reda på magiska föremål. Många raser kan tränas för detta, men de som framavlats av trollkarlar för ändamålet är de bästa. De är små och taxliknande, men med överdimensionerade nosar och små öron som ligger tätt mot huvudet. Pälsen är rödbrun och mönstrad i ljusare och mörkare virvlar. Tyvärr blir de sällan gamla; deras känsla för magi gör att de nosar upp pyttesmå dimensionssprickor, smiter in i dem och aldrig hittar tillbaka till sina ägare.
Jag älskar detta så, så mycket :D
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,250
Skogsalvisk vinthund: Tyst, smal och snabb skogshund, avlad för att kunna springa i en halv dag utan att stanna. Springer ikapp hjortar utan problem.

Dvärgisk björnhund: Stort raggigt muskelberg på hundra kilo. Framavlad för att bita ihjäl björnar som försöker göra dvärgarnas portar och gångar till sitt vinteride.

Varghund: En hund framavlad för att se ut så mycket ut som en varg som möjligt. Den är endast till för att agera rekvisita på filosofiska föreläsningar hos vargmännen när de ska förklara varför de ser ut som de gör och närheten till deras vargigare förfäder.

Och förstås...

Tindalos-hundar?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,689
Location
Göteborg
Flyghund! Framavlad med vingar. Stor som en chihuahua. Finns även den mindre vanliga drakhunden som kan spruta eld. Dessa hundar är ofta kortlivade då de sätter fyr på sin egen päls.

Sjöjycke. Hund med simhud som kan röra sig snabbt och lätt i vatten. Populär som skeppshund.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag tänker att dvärgarna borde ha goblinihjälbitande grythundar som ålar sig fram i trånga grottgångar och skäller gällt så det ekar i gruvorna.
Råttliknande dvärgtaxar som specifikt tål många stora spindlar och larvers gift. Absolut nödvändighet för dvärgiska prospektörer och hade de här (även för dvärgar) riktigt enstöriga, folkskygga och djuplevande dvärgarna tänkt till lite hade de såklart förstått att varenda äventyrarparty skulle betala ganska mycket guld och ädelstenar för att få köpa en (givetvis kastrerad) sådan.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,337
Location
Helsingborg
Spotthund: En magisk korsning av diverse spottande magiska bestar och mastiffer så är spotthundar framavlade för att spåra upp formbytare och andra hamnskiftare. De har förmågan att spotta illaluktande gift för att markera och skada sitt byte och en kraftig fysik som gör dem extremt lämpade att jaga ner byten i människostorlek.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,689
Location
Göteborg
Planethund: Större hund som går på två ben. Samma storlek som en människa. Klumpiga rudimentära händer som den har svårt att faktiskt använda förutom för att skyffla in mat i munnen medan den sitter på huk.
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Är det ett medvetet val eller är en slump att du valt namnet Farang ? Farang = foreigner = utlänning på thailändska ....
Det är faktiskt en slump. Kontinenten hette Farangheta långt innan jag genom någon filmaffisch en sommar för några år sedan fick reda på att ordet farang existerade och hade en betydelse. En lycklig slump, med facit i hand.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,300
Blå hatthund: Är små hundar med blå/grå päls som är framavlade för att kunna bo i en trollkarlshatt som ett mode statement.
Nästa trollkarl rollfigurerna träffar kommer definitivt ha en hatthund som springer runt på brättet och skäller och tigger godis. Dock för höjdrädd för att någonsin hoppa ner från hatten. Liten hundkoja i hattstruten också. Hunden kommer nog vara någon sorts rosa nakenhund dock. Vem vill ha hundhår på hatten liksom?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Nästa trollkarl rollfigurerna träffar kommer definitivt ha en hatthund som springer runt på brättet och skäller och tigger godis. Dock för höjdrädd för att någonsin hoppa ner från hatten. Liten hundkoja i hattstruten också. Hunden kommer nog vara någon sorts rosa nakenhund dock. Vem vill ha hundhår på hatten liksom?
Hundkoja i struten är så vansinnigt gulligt :love:
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,654
Location
Värnhem, Malmö
Kontersirenhund
Där man kan förvänta sig att förtrollas av skönljudande sång har man nytta av kontersirenhunden. Denna hjulbenta, tunnformade racka utmärks av sin enorma lung- och röstvolym samt sin ingrodda avsky för musik. Där förtrollande toner, eller vilka toner som helst för den delen, slås an är kontersirenen snart där och skäller våldsamt för att på så vis effektivt störa ut harmoniernas onda verkan. Barder avskyr dem, men de gör sitt arbete med stor entusiasm.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Kontersirenhund
Där man kan förvänta sig att förtrollas av skönljudande sång har man nytta av kontersirenhunden. Denna hjulbenta, tunnformade racka utmärks av sin enorma lung- och röstvolym samt sin ingrodda avsky för musik. Där förtrollande toner, eller vilka toner som helst för den delen, slås an är kontersirenen snart där och skäller våldsamt för att på så vis effektivt störa ut harmoniernas onda verkan. Barder avskyr dem, men de gör sitt arbete med stor entusiasm.
Det är så jävla bra! :D
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vilken värld är det, så man vet vilka monster som borde finnas?
Ska man ha specialicerade hundraser borde de vara anpassade efter befintlig monster-ekologi.
Jag antar att det är standard DnD-monster.

Innan vi tittar på nya hundraser, låt oss ta en titt på de befintliga och vad man kan göra med dem.
Folk har redan varit inne på att olika raser avlat fram olika hundar, som halfling-hundar, dvärghundar, orkhundar o.s.v.
Alvhunden heter cooshee: https://www.d20pfsrd.com/bestiary/monster-listings/magical-beasts/cooshee-tohc/
Sedan är det bara att gå igenom alla humanoida raser som finns i spelet och kunstruera en hundras till var och en.

En annan klassisk hund är blink dog som hatar displacer beasts https://roll20.net/compendium/dnd5e/Blink Dog#content

Spelar man DnD har har med en mörk dimension som shadowfell är givetvis shadow mastiff ett måste https://www.5esrd.com/gamemastering/monsters-foes/monsters-by-type/other-types/shadow-mastiff/

På tal om skuggvarelser skulle man kunna tänka sig the grim från Harry Potter https://harrypotter.fandom.com/wiki/Grim

Ett annat klassiskt DnD-monster är Yeth Hound https://www.5esrd.com/gamemastering/monsters-foes/monsters-by-type/other-types/yeth-hound/

Sedan har vi
Hell Hound: https://roll20.net/compendium/dnd5e/Hell Hound#content
Winter Wolf: https://roll20.net/compendium/dnd5e/Winter Wolf#content
Varför inte fortsätta med alla elementen?
Earth: alla hundar älskar att gräva. Varför inte en earth elemental dog?
Water: det finns sjöhästar, sjölejon, sjökor och sjökatter? Varför finns det inga sjöhundar? Jag kan tänka mig att de tar sig fram med svansar som liknar bäverns och att de är mycket omtyckta följeslagare till sjöjungfrur.
Air: kan man tänka sig hundarna från the wild hunt? https://en.wikipedia.org/wiki/Cŵn_Annwn

Så har vi kobolder,
I DnD beskrivs de som en korsning mellan reptiler och hundar, men de lägger ägg så de är mer reptillika.
I spelet Kobolds Ate My Baby är de dock mer hundlika https://www.koboldsatemybaby.com/

Man kan även tänka sig en ras med hundmänniskor. Medan vargmänniskor och rävmänniskor har öron som står rakt upp, har hundmänniskor hängande öron.
Hundmänniskor tycker givetvis om hazardspel https://en.wikipedia.org/wiki/Dogs_Playing_Poker

Sedan kan man utveckla Hound of Tindalos som inte alls är hundlik, utan har fått namnet från att de kan spåra folk genom tid och rum.
Jag kan tänka mig en hundras som kan spåra och färdas mellan olika dimensioner (dock inte genom tid). En sådan hundras skulle vara populär bland prisjägare.
 
Top