Nekromanti Påbörja Sylfens Vrede (Spoilers!)

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Först av allt: Henrik, Marcus, Emma: Keep out!

Efter att ha planerat att vänta in del 4 och 5 i sviten om Sylfens vrede har jag bestämt mig för att köra ändå. Dock har detta medfört att jag har en del frågor och funderingar som jag skulle behöva lite tankar kring. Allt är inte viktigt, förstås: en del saker är mest sådant jag funderar på för att anpassa till min och gruppens spelstil och intressen.

Jag är mycket tacksam för alla svar och råd, vare sig ni har spelat något eller några av äventyren eller ”bara” har goda idéer! I synnerhet skulle jag uppskatta förslag om det finns karaktärer eller företeelser som jag bör plantera redan tidigt, SLP jag måste se till att hålla vid liv till varje pris, och liknande.

Diamantäpplet
Är Ödets tjänare (s 17) just en tjänare till Malik, eller är de samma individ? Beskrivningen av Malik (s 27) är mycket lik, men denne verkar sakna vingar. Borde jag trycka på skillnader i ansiktsdrag och så, så att det framgår att de inte är identiska?

Också på sidan 17, under rubriken Drömmen: den fjättrade mannen är väl rimligen Katre? (Stolt uppsyn, röda kläder från en svunnen tid...)

Kanske en petitess, men det stör mig lite: Herr Kandaris påstående att Vitabrek såg Diamantäpplet i templet (s 14, sista stycket, vänstra spalten) motsägs av texten som beskriver vaktrummet i templet (s 28, punkt o). Känns det rimligt att s 28 har rätt, och att Kandari istället själv har kopplat samman upptäckten av templet med legenderna om att där ska finnas ett diamantäpple? Jag lutar åt detta eftersom jag har svårt att tro att Vitabrek inte skulle ha försökt norpa åt sig äpplet om han faktiskt sett det.

Hur lång gjorde ni resan längs Gröna floden – två dagar (s 16) eller fyra dagar (s 17)?

Några förslag på hur man kan få Krole att inte vara en så stereotyp barbar som Neogames avråder från att man använder men ändå har med i sina produkter? Räcker det att göra honom smartare (kanske den drivande av de två?), eller har ni andra idéer? Jag har lekt med tanken att ersätta honom med en eyren...

Jag lär uppdatera tråden med kommande delar...
 

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Är Ödets tjänare (s 17) just en tjänare till Malik, eller är de samma individ? Beskrivningen av Malik (s 27) är mycket lik, men denne verkar sakna vingar. Borde jag trycka på skillnader i ansiktsdrag och så, så att det framgår att de inte är identiska?
Det är lite oklart. Det kan mycket väl vara så att Maliks utseende inspirerades av Sagnitaurer eller att någon medlem av den rasen (till exempel ödets tjänare) låssades vara guden eller faktiskt var gudens talesman och att Ramorierna designade sina avgudabilder därefter. Avbildningarna av Malik borde ofta vara så gamla och slitna vid det här laget att det inte går att utläsa ansiktsdragen särskilt bra, och kanske kan man medvetet försöka göra rollpersonerna osäkra på om Ödets Tjänare och Malik är samme person eller ej.

Också på sidan 17, under rubriken Drömmen: den fjättrade mannen är väl rimligen Katre? (Stolt uppsyn, röda kläder från en svunnen tid...)
Jepp, det är han. Detta bekräftas i Katres gåtor (där man hittar samma bild målad på väggen i Himmelsbrödernas kloster).

Kanske en petitess, men det stör mig lite: Herr Kandaris påstående att Vitabrek såg Diamantäpplet i templet (s 14, sista stycket, vänstra spalten) motsägs av texten som beskriver vaktrummet i templet (s 28, punkt o). Känns det rimligt att s 28 har rätt, och att Kandari istället själv har kopplat samman upptäckten av templet med legenderna om att där ska finnas ett diamantäpple? Jag lutar åt detta eftersom jag har svårt att tro att Vitabrek inte skulle ha försökt norpa åt sig äpplet om han faktiskt sett det.
Man kan antingen gå på din variant och säga att Kandari läst om Diamantäpplet någonstans och insåg att det måste vara beläget i templet. Den andra varianten är att säga att Vitabek faktiskt vågade sig hela vägen ned, men att när han såg Diamantäpplet kände han av Ödets Tjänares närvaro (som kanske medvetet använde sig av magi eller något annat knep för att se till att han skulle ge sig därifrån) och fick stora skälvan och sprang innan mumierna hann vakna, övertygad om att "Det var något som kändes fel med hela platsen". Men ditt alternativ känns nästan som det bättre av de två.

En annan detalj: Om man inte gillar konceptet med paddfolksmumumier så tänkte jag att man kan göra om dem till mänskliga mumier i gyllene paddmasker som får dem att likna Maar.

Hur lång gjorde ni resan längs Gröna floden – två dagar (s 16) eller fyra dagar (s 17)?
Man skulle kanske kunna kompromissa och säga att det är fyra dagar uppströms och två dagar nedströms?

Några förslag på hur man kan få Krole att inte vara en så stereotyp barbar som Neogames avråder från att man använder men ändå har med i sina produkter? Räcker det att göra honom smartare (kanske den drivande av de två?), eller har ni andra idéer? Jag har lekt med tanken att ersätta honom med en eyren...
Det vore utan tvekan rätt kul att ersätta honom med en Eyen, så det är jag för.

En grej är dock att han kanske inte är så stereotyp som han först verkar, han är i grund och botten en skojare som råkar ha gott om muskler som saknar heder och som inte har något emot att hugga folk i ryggen (vilket kanske var skälet till att han slängdes ut från Kragg).

Dessutom är den stereotype barbaren, som Conan, inte egentligen dum utan bara outbildad. Om man gjorde Krole smart och driven skulle han riskera att bli väldigt lik Conan och det blir lite svårare att förklara varför han och Nattros håller samman om han redan både har muskler och hjärna.

Fast han kanske inte skall göras för uppseendeväckande som karaktär, då den baksluga, lögnaktiga bondfångerskan Nattros är en så totalt ostereotyp missla och redan totalt stjäl föreställningen.

En detalj: han nämner i förbigående att han har tre bröder, vilket innebär att han måste vara en medlem av de rauntroende snarare än de Siriontroende kragg, där alla män i stammen betraktas som bröder.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Avbildningarna av Malik borde ofta vara så gamla och slitna vid det här laget att det inte går att utläsa ansiktsdragen särskilt bra, och kanske kan man medvetet försöka göra rollpersonerna osäkra på om Ödets Tjänare och Malik är samme person eller ej.
Bra idé! Att jag inte tänkte på det...

Jepp, det är han. Detta bekräftas i Katres gåtor (där man hittar samma bild målad på väggen i Himmelsbrödernas kloster).
Tack!

Man kan antingen gå på din variant och säga att Kandari läst om Diamantäpplet någonstans och insåg att det måste vara beläget i templet. Den andra varianten är att säga att Vitabek faktiskt vågade sig hela vägen ned, men att när han såg Diamantäpplet kände han av Ödets Tjänares närvaro (som kanske medvetet använde sig av magi eller något annat knep för att se till att han skulle ge sig därifrån) och fick stora skälvan och sprang innan mumierna hann vakna, övertygad om att "Det var något som kändes fel med hela platsen". Men ditt alternativ känns nästan som det bättre av de två.
Bara att fatta ett beslut, då. Jag gillar i och för sig din lösning.

En annan detalj: Om man inte gillar konceptet med paddfolksmumumier så tänkte jag att man kan göra om dem till mänskliga mumier i gyllene paddmasker som får dem att likna Maar.
Det här lär jag nog använda, de mumifierade paddorna är inte riktigt mitt favoritinslag i äventyret.

Man skulle kanske kunna kompromissa och säga att det är fyra dagar uppströms och två dagar nedströms?
Det är ju om inte annat lätt att hålla i minnet. :gremsmile:


Angående Krole uttryckte jag mig nog lite korkat; framför allt menade jag att jag tycker att Neogames tyvärr har lanserat barbarframställningar som bryter mot vad man som spelare/spelledare rekommenderas att använda i exempelvis Barbarer och människofolk. Att conanifiera Krole skulle mycket väl kunna vara en miss, även om han då i alla fall skulle skilja sig från flera kragg vi har sett. Allt sammantaget känns det dock kanske som om han bör få vara något av en kuliss till Nattros? Att göra honom till eyren skulle i och för sig göra skvallret i Rampor ännu roligare i del 2... Jag är fortfarande tveksam.


Tack för all hjälp!
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Bara att fatta ett beslut, då. Jag gillar i och för sig din lösning.
Exakt vad som var bakgrunden till Herr Vitabreks ord behöver du inte nämna för spelarna. Börgar de undra, låt dem fråga om det in game. Herr Kandari berättar förmodligen bara vad Herr Vitabrek sa att han såg. Det kan finnas många anledningar varför han sade som han sa. SJälv tror jag att han såg diamantäpplet i en dröm eller något liknande, men sa att han sett det personligen till Herr Kandari för att få mer pengar för kartan.

Det här lär jag nog använda, de mumifierade paddorna är inte riktigt mitt favoritinslag i äventyret.
Varför inte? :gremsmile: Om det en gång i tiden levt gigantiska paddmonster i denna (mycket våta) del av världen är det mycket troligt att dessa blev dyrkade av lokalbefolkningen, speciellt med tanke på att en av deras gudar sades vara en stor padda. Varför göra dem till människomumier? Är inte redan de flesta mumier i människoskepnad?

Angående Krole uttryckte jag mig nog lite korkat; framför allt menade jag att jag tycker att Neogames tyvärr har lanserat barbarframställningar som bryter mot vad man som spelare/spelledare rekommenderas att använda i exempelvis Barbarer och människofolk. Att conanifiera Krole skulle mycket väl kunna vara en miss, även om han då i alla fall skulle skilja sig från flera kragg vi har sett. Allt sammantaget känns det dock kanske som om han bör få vara något av en kuliss till Nattros? Att göra honom till eyren skulle i och för sig göra skvallret i Rampor ännu roligare i del 2... Jag är fortfarande tveksam.
Vad som står i Barbarer & Människofolk är att man inte skall skapa "Uggh Stor krigare kan slåss med yxa"-barbarer. Att kragg är ett starkt och stolt folkslag med stor muskelmassa ser jag inget fel i. Varför tycker du att Krole går emot detta? Han är en ganska simpel man som råkar ha förälskat sig i en söt missla. Han jagar åt henne och hjälper henne så gott han kan, även om det inte alltid fungerar som han vill. Jag tycker deras relation är helt underbar och att trycka tillbaka Krole till kulisserna ser jag ingen mening med.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Jag låter gärna spelarna undra hur det hänger ihop med Vitabreks berättelse, jag vill bara gärna ha lite koll själv. :gremsmile:

Varför inte? Om det en gång i tiden levt gigantiska paddmonster i denna (mycket våta) del av världen är det mycket troligt att dessa blev dyrkade av lokalbefolkningen, speciellt med tanke på att en av deras gudar sades vara en stor padda. Varför göra dem till människomumier? Är inte redan de flesta mumier i människoskepnad?
Stort om på dessa monster; jag gillar dem helt enkelt inte något vidare. Jag har nog med ödlemänniskor, sumpmonster och kamorfer, för att ta några exempel på träsklevare. (I Mundana, då, inte just i äventyret.)

Vad som står i Barbarer & Människofolk är att man inte skall skapa "Uggh Stor krigare kan slåss med yxa"-barbarer. Att kragg är ett starkt och stolt folkslag med stor muskelmassa ser jag inget fel i. Varför tycker du att Krole går emot detta? Han är en ganska simpel man som råkar ha förälskat sig i en söt missla. Han jagar åt henne och hjälper henne så gott han kan, även om det inte alltid fungerar som han vill. Jag tycker deras relation är helt underbar och att trycka tillbaka Krole till kulisserna ser jag ingen mening med.
Nja... jag tycker nog att en person som enligt egen utsago kan komma ihåg tre saker går över gränsen från "ganska simpel" till "efterbliven". Han kanske inte behöver ändras särskilt mycket för att passa mig bättre, dock.

Tack för svar, jag uppskattar det mycket!
 

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Nja... jag tycker nog att en person som enligt egen utsago kan komma ihåg tre saker går över gränsen från "ganska simpel" till "efterbliven".
Fast just den repliken kanske var självironi?

Å andra sidan så har Krole Psyke 7... vilket är lika mycket som "typiska busar" eller tiraker i Diamantäpplet, men mindre än en av jättespindlarna man springer in i! Något poäng smartare kanske vore bra?
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
ermine said:
Fast just den repliken kanske var självironi?
Jag önskar det, men jag tvivlar tyvärr.

Å andra sidan så har Krole Psyke 7... vilket är lika mycket som "typiska busar" eller tiraker i Diamantäpplet, men mindre än en av jättespindlarna man springer in i! Något poäng smartare kanske vore bra?
Är alla i trakten bakom flötet, eller är det jag som komplett har misstolkat hur dum en person med PSY 7 är?
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Ungefär var sjätte person har ett PSY på 7 eller mindre. Visst, det är under normalt, men jag tror inte att det nog för att göra honom efterbliven. Han är ingen Einstein, men han försöker. Om man enbart fokuserar på att porträttera supersmarta problemlösare förlorar man mycket av känslan i spelet. Läser man texterna mellan kapitlen om Krole och Nattros får man en mycket finare bild av deras relation. Vad de råkar ha för värden spelar föga roll om man lyckas visa den bilden av paret för spelarna.
 

marcuslinder

Veteran
Joined
12 Apr 2003
Messages
184
Location
Göteborg
Du kanske skulle uppskatta lite noveller om hur andra spelgrupper upplevde de två första äventyren för inspiration. T.ex. blev för oss mötena med syskonen och sedan trollet nästan magiska (något oväntat för mig som SL, och kanske bra att vara förberedd på potentialen i). Du hittar novellerna som resulterade från genomspelningen här:

Diamantäpplet från krigaren Silver Stridshammars perspektiv:
http://lokesvargar.org/filer/Diamantapplet%20av%20Silver%20Stridshammar.pdf

Diamantäpplet från magikern Isis Skuggfrändes perspektiv (samma spelgrupp):
http://lokesvargar.org/?Isis%20Skuggfr%E4ndes%20Journal

Katres gåtor från Silver Stridshammars perspektiv:
http://lokesvargar.org/filer/Katres%20Gator%20av%20Silver%20Stridshammar.pdf

Finns även en del betydligt kortare noveller från samma spelgrupp, varav en stor andel av EON-novellerna anknyter till Sylfens vrede.
http://lokesvargar.org/?Noveller
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Tack för tipset! Jag har hittat, och börjat läsa, Silvers anteckningar, men det andra hade jag lyckats missa. Jag har gott hopp om att hinna få inspiration, äventyret rör sig rätt makligt framåt... :gremsmile:
 

Nolsoy

Veteran
Joined
5 May 2011
Messages
20
Min spelgrupp spelade klart Av Blod Komna igår, och det var såklart med kluvna känslor. Å ena sidan slutade det på ett vis som gör fortsättningen extremt spännande, å andra sidan... kommer kampanjen med stor sannolikhet aldrig få någon fortsättning. :gremfrown:

Vi är en liten spelgrupp bestående av gamla barndomsvänner från en och samma stad, nu utspridda över landet, som av tidsbrist och geografiska skäl spelar högst 1-2 gånger i månaden. Vi påbörjade kampanjen hösten 2009, då det fortfarande verkade troligt att böckerna skulle fortsätta släppas i liknande takt (Diamantäpplet kom väl 2004 redan? Katres gåtor 2006, Av Blod Komna 2007?). På ganska precis två år har vi nu tagit oss igenom de tre första böckerna, fördelat på 17 olika spelmöten, och står alltså utan någon som helst aning om huruvida uppföljaren/uppföljarna ens planeras att släppas längre.

Inga uppdateringar från Neogames what-so-ever på evigheter. Detta om en produkt som alltså skulle ha släppts våren 2010, men blev försenad, och sedan hade ett 100% färdigt manus i maj 2010. Det är, för den som inte är bekväm med matten, 16 månader sedan. Vad hände? Ingen vet. Vad kommer hända? Ingen vet.

EN liten kommentar från Dan Johansson, Carl Johan Ström eller någon annan på Neogames som rimligtvis vet någonting - är det för mycket begärt? Om produktionen är nedlagd, kan de åtminstone inte vara stora nog att tala om det? Just nu känns det som att all kraft läggs på EON 4, med helt nya regler och massvis av förändringar.

OM det skulle släppas en del fyra och (jag vågar inte ens föreställa mig när) del fem, vilket regelsystem skulle de luta sig mot? Jag har svårt att se att Neogames släpper en produkt till EON 3, när man planerar att släppa EON 4. Samtidigt har jag svårt att tro att man släpper Del 4 i en spelserie till EON 4, som omöjliggör för nya konsumenter att spela de tre första delarna utan att först köpa EON 3. Eller?

Är det kanske ett desperat försäljningsknep för att tömma lagret på EON 3-moduler? Eller finns det kanske en plan på att "översätta" del 1-3 till de nya reglerna, släppa nyversioner eller någon form av översättare som gör att man enkelt kan använda de nya reglerna på de gamla produkterna? Nja. Varför skulle man isåfall inte ha nämnt något om detta redan, om sådana planer fanns?

Min kritik riktar sig inte primärt mot den uteblivna releasen, utan mot den totala tystnaden omkring den. Om det inte kommer någon fortsättning, förtjänar inte alla spelledare där ute att få veta det? Så att de åtminstone kan försöka sig på en egen fortsättning och ett eget slut, utan att riskera att gå miste om det officiella slutet OM nu Ödesväven slutligen skulle släppas? En liten rad från Dan Johansson, till alla spelledare, om hans grundläggande tankar och visioner kring ett slut? Eller varför inte lägga upp det 100% färdiga manuset på internet, som plåster på såren till alla som väntat och väntat.

Som sagt, ett litet ord hade räckt. Ett besked. Kommer Del 4 någonsin släppas, ja eller nej?


Just nu har jag väldigt svårt att känna mig som något annat än en missnöjd konsument. Om inte Sverker Olofsson hunnit sluta som programledare på Plus sedan Neogames senaste uppdateringen hade det väl varit lägligt att kontakta honom nu.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
avatarex said:
Ja. När vet jag inte och det är Kims (Legions) beslut.
Jga bara gissar (så rätta mig om jag har fel) men jag antar att det handlar om när det finns pengar för att trycka det för neogames. Men har inte print-on-demand (pod) spritt sig och blivit både bättre och billigare på senare? Är det kanske vägen att gå för (vissa) av produkterna man släpper eftersom man slipper göra en investering i tryckkostnader?

Äventyr känns t.ex. som en given pod-produkt t.ex.
Jag som konsument kan tycka att det lite högre priset som brukar gå hand i hand med att köpa pod-produkter är värt att betala för att få tillgång till nya produkter oftare och mer regelbundet.

Känns hur som helst som ett produktionssätt som är värt att undersöka vad det finns för möjligheter inom för vissa släpp.
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
LordTengel said:
Några förslag på hur man kan få Krole att inte vara en så stereotyp barbar som Neogames avråder från att man använder men ändå har med i sina produkter?
En lite parentes ifrån min sida; när vi spelade Diamant Äpplet och stötte den tjuvaktiga duon Krole & Nattros, blev följden att spelarna från och med den dagen skydde misslor som pesten. Det kom sig att Nattros var den första misslan de stötte på i Eon. I efterhand är det roligt, men då satte det många käppar i hjulet för mig som spelledare. Äventyrsgruppen var de enda i hela Mundana med fördomar som: -Misslor är de mest vidriga små gynnare en ärlig äventyrare kan råka!
 

Nolsoy

Veteran
Joined
5 May 2011
Messages
20
Oreh said:
LordTengel said:
Några förslag på hur man kan få Krole att inte vara en så stereotyp barbar som Neogames avråder från att man använder men ändå har med i sina produkter?
En lite parentes ifrån min sida; när vi spelade Diamant Äpplet och stötte den tjuvaktiga duon Krole & Nattros, blev följden att spelarna från och med den dagen skydde misslor som pesten. Det kom sig att Nattros var den första misslan de stötte på i Eon. I efterhand är det roligt, men då satte det många käppar i hjulet för mig som spelledare. Äventyrsgruppen var de enda i hela Mundana med fördomar som: -Misslor är de mest vidriga små gynnare en ärlig äventyrare kan råka!

Kan meddela att samtliga spelare i min spelgrupp delar liknande fördomar numera, då Nattros var första misslemötet även för oss. :gremwhistle:
 

Nolsoy

Veteran
Joined
5 May 2011
Messages
20
avatarex said:
Som sagt, ett litet ord hade räckt. Ett besked. Kommer Del 4 någonsin släppas, ja eller nej?
Ja. När vet jag inte och det är Kims (Legions) beslut.
Tack för det raka beskedet, som dock innebär ytterligare oviss väntan. Om nedanstående två frågor kan besvaras ser jag det som ren bonus:

1. Finns det några som helst bestämda tidsramar? Inom ett/två/fem/tio år? Före/efter/tillsammans med EON IV?

2. Kommer Ödesväven vara kompatibelt med EON III, EON IV eller båda två (och isåfall hur)?

För övrigt tycker jag POD-upplägget låter som gjort för Neogames.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Jag bara gissar.

1. Finns det några som helst bestämda tidsramar? Inom ett/två/fem/tio år? Före/efter/tillsammans med EON IV?
Absolut inte före Eon IV. Förmodligen inom ett år efter då många längtar efter äventyret.

2. Kommer Ödesväven vara kompatibelt med EON III, EON IV eller båda två (och isåfall hur)?
Jag tror inte att Ödesväven kommer att vara kompitabelt fullt ut med 3an, men det kommer troligtvis att finnas en konverteringshjälp för de tre föregående äventyren i början eller i slutet. Det är i alla fall hur jag hade lagt upp det. Alternativt kanske det kommer att släppas en trevlig .pdf på hemsidan med nya stats för spelledarpersoner och dylikt i de tre föregående delarna. Jag tror hur som helst inte att vi kommer att bli besvikna.
 
Top