Nekromanti På tal om Viking.

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Kom på en sak till om spelet. Eftersom jag och mina vänner bor rätt långt ifrån varann (går dock i samma klass, fast det är stora avstånd) har vi bestämt att spela nästa vecka efter lovet. En heldag med mitt nya spel Viking.
Ett problem. Vi blir minst 5 spelare och jag, men som mest 7 spelare. Huh..! Jag kan inte bara knuffa ut någon och säga att "Du får inte vara med!" eftersom jag frågade alla samtidigt. MEN det verkar som om Viking går att spela med riktigt många spelare, som 7 tex., så vad säger ni om det? För många eller är det ett lagom antal vikingar?

Mac - förbereder sig på det värsta
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Kan bli spännande

det verkar som om Viking går att spela med riktigt många spelare, som 7 tex., så vad säger ni om det? För många eller är det ett lagom antal vikingar?

Det bror mycket på spelarna... med fel spelare kan t.o.m tre bli för många för en SL att hantera :)

Sedan beror det nog litet på reglerna också... DoD brukar t.ex bli svårhanterligt (för mig) vid mer än 5+SL. I min nuvarande In Nomine grupp är vi 7+SL osv.

Jag är inte så insatt i Vikings regler men om de är något i närheten av Eon i komplexitet skulle jag i.a.f. få stora problem av så mycket som sju spelare.

Berätta gärna hur det gick...
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Kan bli spännande

Tja, jag tror inte det är så svårt att hantera spelarna eftersom jag har varit sl i så många år. Men det jag mest tänkte på är spelarna - eftersom de är så många kommer det ta sån tid innan de får göra saker. Det kanske lätt blir tråkigt. Sen är det också så att just två spelare älskar att leda och hitta på idéer, så oftast blir det mest de som spelar och de andra lyssnar. Det kan vara lite tråkigt.

Föresten, är det någon mer än jag som är emot att man blir utkastad ur spelrummet för att "man inte ska veta vad som sägs eller görs"! Sånt är patetiskt, i alla fall när det är strid. Jag fick sitta och vänta i 40 minuter på att de skulle döda ett monster i eon. *jättekul*

Mac - hatar att bli utkastad.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Utkastning är viktigt!

Utkastning är ju viktigt! Hur skall man annars hantera det? Men du har helt rätt, ibland kan SL ta tid på sig. Skyll inte på honom dock! Ett tips: Ha ett litet spel vid sidan av i nåt annat rum (Typ brewhouse bash, om du vet vad det är.. Fullständigt underbart!)

Ondska är svaghet -Var stark.
Krigaren Arvidos' motto.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Kan bli spännande

Korta grejer som små meddelanden räcker med att skicka en lapp.

Annars bör som sagt var du skicka ut den eller de som inte skall höra det...men gör dessa fall så korta som möjligt, max 10-15 min styck, speciellt om gruppen delar sig. Är någon avsvimmad kan det ju vara svårt, eftersom denne ändå inte kan göra något.

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Carilion

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
61
Location
Nyköping
Re: Kan bli spännande

*eh*
Jag måste säga att det inte låter så farligt...
Vid minst två eller tre tillfällen har diverse otrevliga händelser _precis i början av spelmötet_ (främst extrem otur med tärningarna och oerfaren SL i kombination med stor grupp) gjort att jag blivit utkastad och inte fått spela mer under hela kvällen. Flera timmar dvs.. :(

Iofs händelser ur min gamla _dåliga_ grupp, men ändå...
Att man fick lämna rummet i 40 minuter hände minst två gånger per spelträff - under gynnsamma förhållanden.

Carilion -- har fått sin beskärda del av utkastning och koboldism. Och lite till.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Kan bli spännande

Men det jag mest tänkte på är spelarna - eftersom de är så många kommer det ta sån tid innan de får göra saker.

Det är sant... det är det jag menar... Olika system är IME olika lämpade för många spelare. Ju bättre flyt i systemet desto mindre behöver varje spelare vänta mellan sina handlingar.

Föresten, är det någon mer än jag som är emot att man blir utkastad ur spelrummet för att "man inte ska veta vad som sägs eller görs"! Sånt är patetiskt, i alla fall när det är strid. Jag fick sitta och vänta i 40 minuter på att de skulle döda ett monster i eon. *jättekul*

Det varierar litet. Oftast tycker jag att det går bra om spelarna helt enkelt rollspelar sin okunskap men det finns tillfällen då hemligheter är bra.
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Utkastning är viktigt!

<I>Utkastning är ju viktigt! Hur skall man annars hantera det?</I>
Man spelar sina rollpersoner som de är och inte som man själv är. Det bör man klara. Är det vissa saker som är svåra att spela som man inte vet om, t.ex. att man jagar en annan rollperson och denna gömmer sig på ett ställe, kan den personen bara skicka en lapp till sl, som riddaren sa i sitt inlägg.

Mac - är emot utkastning annat än i extremfall (och då på max 10 min).
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Ja-a.

Japp lappar är bra.. Men ändå! Idag så spelade vi min (något debatterade /images/icons/wink.gif) versionen av "tre häxor" och spelarna var uppdelade i början (2 nya rollpersoner.)

Alltså: Kobold-Anders' alv, Sanders adelsman och Filips antireligösa tjuv hängde på murgrönan. (Tavernan i början.) Enögde Pyar och hans bästis buspirat-tiraken fick i uppgift av Stryprot att hitta häxorna, och begav sig till samma taverna. Klematos tappar kartan, pyar tar den, pyar+tirak sticker. (Pyar+tirak låter kanske konstigt, men pyar räddade tiraken när han gick vilse i skogen. Inte van vid land.) pyars spelare säger: Nu sticker vi till båten!

Vad göra? Ska dom andra RP:na INTE sticka till båten? Näh. Speciellt inte om någon är lite halvkoboldig.. Jag straffade pyarspelaren med att hans rollperson sa ovan nämnda fras högt.. Nåja! Det slutade ju bra, men det var inte det som var poängen! Faktum är att poängen är: Att rollspela som om man INTE visste det tycker jag är lite svårt.. Ska man:
1) Sticka till hamnen. Då är det ju lite fusk..
2) INTE sticka till hamnen. Det tycker jag faktiskt är ännu värre.. Om det fanns chans att dom skulle misstänka möjligheten hade det bara varit tråkigt om dom tvingas göra fel nu. Om man som SL ska avgöra vad som är rätt? Men det är ju svårt! Usch nej.. Jaja, jag får nog byta mellan grupperna oftare.. Jag brukar byta när dom når någon tankenöt eller så, så dom klarar sig utan SL lite. Men jag tycker - Utkastning är viktigt.

Ondska är svaghet -Var stark.
Krigaren Arvidos' motto.
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Njaa-a.

Okej, i sånna fall kan utkastning vara viktigt. Men lyssna på mitt exempel:

Vi var 4 spelare och nere i några grottor. Efter ett tag (det var rätt mörkt) kom vi bort från varandra och då kastade spelledaren ut mig och min vän. Efter 10 minuter undrade vi vad de höll på med. De sa att det var strid och skulle ta ett tag. Vi stack. Nästan en timme senare ringde de hem till oss där vi satt och spelade dator hemma hos mig. De hade precis blivit klara. Vi gick tillbaka, och de andra blev utkastade. Vi mötte ett monster nere i gångarna, och med vår petiga Sl tog det en timme att bekämpa den. De andra (som också tröttnat och varit och köpt godis mm) kom tillbaka. Efter några minuters spelade möttes vi igen. Då visade det sig att vi stridigt mot samma typ av monster på två olika ställen. Slöseri med tid! Alla brev sura!

Alltså: När man ska göra en handling kan man bli utkastad. När man ska strida ska man inte bli utkastad för det tar sån tid och det är roligare att sitta och lyssna. Och ett utkast får under inga omständigheter vara längre än 10 minuter.

Mac - har som sl själv aldrig kastat ut någon och det har gått bra i 8 års tid.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ja. Jag håller med.

Det verkar som vi är överens.. Utkastning har en viss funktion, men om det är för länge så blir det bara tråkigt.


/[color:green]Slutet gott, allting gott!</font color=green>
/images/icons/smile.gif/images/icons/smile.gif/images/icons/laugh.gif/images/icons/smile.gif<-Dom lyckliga små älvorna.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Ja. Jag håller med.

<I>Det verkar som vi är överens.. Utkastning har en viss funktion, men om det är för länge så blir det bara tråkigt</I>

En variant som vi ofta har använt i vårt WFRP-gäng (förutsatt att det inte bara är en person eller så som behöver gå ut) är att SL istället tar sina grejor under armen och går ut med spelaren/na som ska vara med; om man måste stå ute i en kylslagen hall medan man finkammar ett rum efter ledtrådar så tar man inte längre tid på sig än nödvändigt. (-:

--
Åke
 
Top