Nekromanti På spaning efter den tid som flytt

Benax_UBBT

Veteran
Joined
6 Jan 2001
Messages
75
Ritualmagikern Tsuorp Lecram har utvecklat en ny ritual, "Flyktig tid". Den kräver Alstra Kronotropi (Ob3T6), Alstra Axatropi (Ob3T6), Ritual (Ob3T6), Ritual (Ob3T6) och den tar 16 timmar att utföra. En lyckad ritual kommer dock att innebära att tiden går 64 gånger långsammare för magikern, varaktigheten är Provosorisk.

En fredag bestämmer sig Tsuorp för att kasta denna ritual, 16 timmar och fyra lyckade färdighetsslag senare har han klarat av detta. Vid det här laget är han mycket trött och eftersom han skall på kalas hos sin gode vän Albrecht Zweistein nästa dag tycker han att det är bäst att sova ut ordentligt.

När Tsuorp vaknar efter en god natts sömn (10 h) vaknar han upp. Till Tsuorps stora förvåning är vintern över och träden har börjat få gröna löv. Han undrar givetvis vad som har hänt och till sin stora förskräckelse inser han att han har sovit i drygt en månad (64*10 = 640 h). Han är givetvis mäkta förgrymmad över att ha missat festen och beslutar sig för att gå bort till Albrecht och överlämna sin present i alla fall.

Albrecht bor i andra änden av staden och normalt tar det en timme att promenera dit. Det är morgon när Tsuorp börjar sin promenad, men han har inte hunnit gå mer än i 10 minuter (64*10 = 640 min ~ 10.5 h) innan det börjar skymma. Eftersom man inte vet vad som kan inträffa i dessa kvarter så bestämmer sig Tsuorp för att ta in på ett värdshus. Tsuorp hinner dock inte mer än att komma upp på rummet innan han märker att det börjar ljusna igen. Han tycker att det hela verkar något märkligt, han är varken trött eller hungrig och det var bara 20 minuter sedan han gick hemmifrån.

För att det inte skall ta en hel vecka att ta sig till Albrecht beslutar sig Tsuorp att ta en droska. När han klivit upp på droskan startar den med ett ryck och accelerar upp till hastigheten 3m/s under 3 sekunder. Accelerationen är sålunda 1 m/s^2 för föraren i vagnen. För Tsuorp känns det som om vagnen accelererar under 3/64 s och accelerationen är hela 64 m/s^2. Detta är att jämföra med tyngdaccelerationen på 9.8 m/s^2, sålunda svartnar det för ögonen för Tsuorp när han trycks tillbaka med en kraft som är 6.5 gånger högre än tyngdkraften. Tsuorp hinner nätt jämnt återhämta sig från persen förrän han slungas framåt då vagnen stannar en halv minut senare. Han är just på väg att säga några sanningens ord till kusken då densamme meddelar att man är framme. Tsuorp tycker givetvis att det är hutlöst med ett pris på 2 silver för en så här kort resa.

Hur skall det egentligen gå för den Tsuorp? Är det verkligen så här hans ritual är tänkt att fungera? Tänk bara hur komplicerat det kommer att bli då han hoppar in i sin kompis Albrechts farkost som färdas med 0.9*c? Hur kommer det att gå när han hamnar i strid och hans motståndare hinner uppleva 64 rundor på samma tid som Tsuorp upplever en runda?

/Benax
 

Ratigan

Veteran
Joined
20 Feb 2002
Messages
90
Location
Södertälje
Vi får hoppas att tsuorp inte hamnar i strid då det riskerar att gå övewr riktigt snabbt för hans del./images/icons/shocked.gif
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
mmm

Detta är nog ett sådant område som man kallar för NoGo på NeoTech språk.

NoGo = ett område där man av hälsoskäl inte bör befinna sig i. /images/icons/grin.gif

Seriöst.
Våran världs fysik är inte nödvändigtvis applicerbar på Mundanas naturlagar.
Detta har konstaterats många gånger tidigare av div forum skribenter.
Jag (i funktion av SL) skulle nog inte bry mig ett skvatt om relativitetsteorier när man färdas otroligt snabbt. I sådana fall skulle tex teleportations bli fullständigt uppfuckade.
Om jag var den nämnda magikern så skulle jag fanemig inte gå ut på stan när jag är under en sådan kraftig kronotropisk besvärjelse.
Men visst, det är tungt med kronotropi. Ännu bättre blir det om man kastar besvärjelsen på en fiende /images/icons/laugh.gif
 

Martin Eriksson

Veteran
Joined
13 Jan 2002
Messages
128
Location
Karlskoga
Kan inte Tsourp när han vaknar upp inse sitt misstag och upphäva besvärjelsen...varaktigheten var provisorisk och det fungerar väl som så att magikern behöver väva en ny tidseffekt eller bara lösa upp den......Tsourp visste väl rimligen vad som skulle bli resultet av sin ritual och vävde väl den inte utan att veta hur den funkar....isåfall är han rätt så illa ute /images/icons/smile.gif
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
psy 3 och vad händer om?

men nu är det så att Tsourp har psy 3.
en vanlig människa skulle däremot fatta det och upphäva ritualen, men tyvärr. Tsourp får leva resten av sitt 3000 år långa liv med att försöka fatta.

vad händer om man faller? faller man 64 gånger så snabbt? faller man en 16edel så långsamt ur andras perspektiv? i båda fallen kan man skapa oändliga mängder energi om man gör på rätt sätt...
 

Freelancer

Warrior
Joined
22 Dec 2001
Messages
221
Location
Örebro
frågan är väl varför han väver den besvärjelsen överhuvudtaget?? Speciellt som han ska göra massa struntsaker dagen efteråt!! Anledningen till varför man väver en sån kraftig besvärjelse är ju för att kunna göra kraftfulla ceremonier o dyl som tar sån oerhört lång tid.. Så varför man gör nåt sånt när man ska på kalas är för mig obegripigt... Men i Eon gör man en hel del dumt /images/icons/doh.gif
 

Martin Eriksson

Veteran
Joined
13 Jan 2002
Messages
128
Location
Karlskoga
Magiker med PSY = 3

Hur faán väljer man yrket magiker när man slår 3 i PSY....måste nästan ha 3 i PSY för att göra något sådant =D
 
Top