Nekromanti På resa i Colonan

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Min spelgrupp ska precis lämna Colonan stad för att ta sig upp mot bergen till grunvbtyn Garalnånting där ett fenixäventyr utspelar sig.

Vad böe man som SL tänka på när de reser igenom Colonan och vilka typiskt colonska möten kan de tänkas stöta på? Det står väldigt lite om Colonan i olika moduler, men det verkar vara en ypperlig plats för alla tänkbara hemskheter.

För övrigt tycker jag man bör släppas en statsmodul om Colonan och stadens omgivande ruinstäder.
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Jag har precis börjat värva spelare till ett forumrollspel som utspelar sig i Colonan, så jag söker liksom du information. En Colonan-modul hade kommit väl till pass. Visst går det att höfta, och det finns en del brödsmulor utspridda i olika moduler och tidningar, men helheten är ganska glest portionerad.

Som äventyrsplats är Colonan rätt dynamisk: det som en gång var civilisationens mittpunkt har nu fått stiga åt sidan för Pereine, som fått i Coloniska ögon orättmätig uppmärksamhet och support. Colonan får däremot klara sig självt: magikraterna samlar till krig och återinlemmande av provinsen, medan Colonan självt minns den tid då man styrde ett imperium. En ny nationalism har fötts, och en en gryende religiös nytändning. Sabriernas närvaro är tunn, avvaktande, medan krigets moln hopar sig på horisonten. Här finns självfallet också pengar att tjäna på vapen och krigsmateriel, vilket gör att både dvärgarna och cirefalierna flockas till området.

På det mer faktiska planet borde Colonans arkitektur vara svårslagen -- man var en gång en av de få miljonstäder som existerat på Mundana, med närapå obegränsad rikedom. Nu har det som en gång var stad återgått till åkrar och landsväg, och den ekonomiska tillbakagång som följde provinsens utträde lär ha lett till vidare infrastrukturellt förfall (även om en militär upprustning och nybyggnation av vissa delar känns troligt).

I korthet antar jag att jag ser Colonan som Mundana i stort, bara mer av det: vidsträckt, urgammalt, ödesmättat, varierat, och nu i rörelse.
 
Top