Nekromanti På jakt efter juläventyr

lofty

Veteran
Joined
2 Dec 2018
Messages
7
Hej, jag kommer spelleda en Hjältarnas tid för barn mellan 8-13 denna julen och jag letar efter ett mysigt juläventyr som både innehåller tankenötter, mystik och strid.

Hjältarnas tids juläventyret från 2017 är lite väl mörk för den gruppen barn jag skall spelleda för och jag vill gärna ha flera miljöer att utforska och undrar om det finns andra systemoberoende juläventyr som kan rekommenderas.

Det behöver inte vara för komplicerat, jag gillade verkligen Greve Kallarys skatt men också startboxens äventyr var helt rätt nivå.

Har äventyret en dos utav Bauer och nordiska folksagor är det ett stort plus!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,221
Har inget färdigt förslag men vad sägs om ett koncentrat av Vildhjärta? Mycket sagostämning i det.
 

lofty

Veteran
Joined
2 Dec 2018
Messages
7
Intressant tack! Det skall tilläggas att jag är relativt ny inom rollspelsvärlden (drygt 1 år erfarenhet av varselklotet och coriolis), men jag har läst om Trudvang och vildhjärta.

Vildhjärta finns att köpa i softcover på engelska enbart, art kan man få tag på svenska versionen?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,221
lofty;n302293 said:
Vildhjärta finns att köpa i softcover på engelska enbart, art kan man få tag på svenska versionen?
Det är nog bara begagnat tyvärr. Fast en del bibliotek har den. Annars kan du nog ganska lätt plocka grundkonceptet och göra något eget:
- Spelarna fångas i en magisk skog de inte kan hitta ut ur
- För att komma ut måste de hitta frågan & svaret på [lämpligt antal beroende på hur långt äventyret ska vara] gåtor
- Olika invånare och mystiska väsen har delar av ledtrådarna eller vet var de kan hittas och de kan övertalas att lämna dem ifrån sig på olika vis
- En slumptabell avgör vilka möten som händer varje dag men i takt med utvecklingen kan spelarna hittar "stigar" (magi som leder en rätt) till den plats man vill komma till
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Det finns IOFS en bunt jul- (och halloween-) äventyr till Dungeon Crawl Classics. De är alla ganska våldsamma är jag rädd. Man kanske kan följa grundhandlingen och ersätta striderna med något annat?
 

lofty

Veteran
Joined
2 Dec 2018
Messages
7
Tackar för alla tipsen, skall kolla upp dessa. Det är lite irriterande att vildhjärta är så svårt att få tag på. Får se vad jag knypplar ihop för äventyret.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
lofty;n302479 said:
Tackar för alla tipsen, skall kolla upp dessa. Det är lite irriterande att vildhjärta är så svårt att få tag på. Får se vad jag knypplar ihop för äventyret.
Som sagt ovan, Tradera för ca 200kr just nu (men iofs 10 dagar kvar).
 

lofty

Veteran
Joined
2 Dec 2018
Messages
7
Supertack för Stenhjärta äventyret. Som helt ny inom hobbyn är det svårt att sätta sig in i allt som finns, och uppenbarligen finns det en hel skatt därute med hemmasnickrade äventyr. Är det scenariobiblioteket som är stället att gå till för sådant här, eller finns det mera databaser?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
lofty;n302929 said:
Supertack för Stenhjärta äventyret. Som helt ny inom hobbyn är det svårt att sätta sig in i allt som finns, och uppenbarligen finns det en hel skatt därute med hemmasnickrade äventyr. Är det scenariobiblioteket som är stället att gå till för sådant här, eller finns det mera databaser?
Scenariobiblioteket är det bästa på svenska. Om du vill ha saker på engelska som är gratis så kollar DriveThruRpg under kategorierna Pay what you want (du kan betala noll kr) och Free. Många bra nya saker och gammla klassiker finns gratis där.

Pay what you want: https://www.drivethrurpg.com/browse.php?pwyw=true

Gratts: https://www.drivethrurpg.com/browse.php?pto=0&pfrom=0
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Jag kan passa på att tipsa om det danska scenariobiblioteket https://alexandria.dk/ men det kräver som sagt kunskaper i danska (eller iaf att man tar hjälp av google translate).
 

illuzive

Veteran
Joined
8 Aug 2018
Messages
155
Jag försökte då dum som jag är att använda länkfunktionen här på forumet. Det gick ju sådär, då delar av adressen inte kom med. Då jag inte heller kan ta bort eller ändra länken så att den fungerar så kommer den här:

https://helmgast.se/hjaltarnas-tid/

Edit: Och nu såg jag att Krille postat länken ovan. Det går bra nu. Suck.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Tack för tipset. Men...

Henke;n302934 said:
... det kräver som sagt kunskaper i danska (eller iaf att man tar hjälp av google translate).
..eerrr det behövs väl inte Google translate gör att läsa danska....
 
Top