Nekromanti [PÅsys] Första utkast för dissekering.

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Halloj!

Mitt namn är Patrik Åkervinda. Jag har lurat lite, lite på forumet tidigare men inte skrivit något (shame on me). Jag satt en kväll och funderade på ett one-shot zombieapocalypse scenario när mina fingrar började knappa lite på tangentbordet. Efter ett tag så upptäckte jag att det var kul att sätta tankarna på pränt. Jag fortsatte att skriva och vips fanns det en rå, kantig text till ett litet regelsystem som skulle passa just mitt scenario.

Min tanke med att lägga upp det här är att jag önskar få lite feedback kring språket, upplägget och själva systemet.

Googledocs - PÅsys

Jag är tacksam för all input!
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Du skriver mycket bra, tycker jag. Oturskonflikter låter som en rolig mekanik. Överväg att ha alla spelares olika egenskaper på kort så att de lätt kan flyttas runt till olika spelare. Ser helt enkelt kul ut. Skriv gärna ett kort scenario och fixa lite illustrationer, så blir det mer lättillgängligt. Även fast texten i sig redan är det.

Tycker du är lite taskig mot George Michael.
 

KamiFisk

Hero
Joined
1 Feb 2010
Messages
928
Location
Uppsala
- Behövs större dicepool?
Nej, för många tärningar gör det bara krångligt. 'Rolling thunder syndromet.

- Är 5 lagom för lyckat slag?
Gör som shadowrun lägg in att man kan använda olika svårighetsgrader. 6 eller 7 om man vill ha ett svårare spel 4 eller 5 för mer episkt spelande.

- Förstår folk “Ytterligare effekter”-reglerna?
Yes, tyckte att det framgick bra.

- Skriv regler för “Turkonflikt”?
Osäker tycker att det räcker med otur, men tur kan också vara roligt.
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Ah, tack för komplimangerna och feedback!

Jag ska titta vidare på material som kort för karaktärer och fixa ett scenario. Prio ett är nog att knyta det till praktiskt spel (som scenario). Bra tips!

Illustrationer är ett aber. Jag ska ordna illus när jag knyter systemet till en setting tänkte jag.

Gamle (inte fullt så gode) George gör ju inte de bästa valen, så han får illustrera min poäng. Jag får nog ta och skriva in honom i scenariot kom jag på!
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Tack för din feedback!

Ang. dicepool. Jag håller helt med dig. Mitt personliga mardrömssystem är en blandning mellan Eon och Exalted. Jag funderade bara om tärningarna ofta blir så få att utfallskurvan blir för snäv.

Tack för idén med att höja och sänka vad man ska slå under. Det hade inte ens slagit mig tidigare. Jag får genast lust att skriva ett stycke om heroiska scener, dramatiska klimax där turen tippas till fördel för karaktärerna.

Mjo, tur och otur. Jag tror jag knåpar ihop något stycke för turkonflikter för att se hur det ser ut. Det var ett önskemål från gruppen i mitt första speltest.
 

Hrimfar

Veteran
Joined
23 Aug 2010
Messages
124
Location
Skåneland
Jag har en sak att anmärka på, är det inte lite väl klurigt att behöva slå de negativa tärningarna? Kan man inte dra bort dessa direkt från tärningspoolen alternativt öka svårigheten på T10an (från 5 till 6 eller liknande)?
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Javisst! Helt utmärkt fundering.

Min initiala tanke var att det troligtvis kommer samlas en hel del negativa tärningar om man spelar ett tag med samma karaktär. Om jag fixerar den ökade svårigheten en negativ tärning kan medföra så blir det kanske rätt stor påverkan (eller en konstant medelmåttig påverkan) på spelarens chanser att lyckas.

Genom att slå de negativa tärningarna så blir det istället ett slump/riskmoment som jag känner stämmer väl med känslan av en negativ bonus.

Jag vill inte att karaktären alltid ska bli knäsvag när en pampig matrona höjer rösten mot henne. Bara ibland återväcks minnet!

Bara ibland börjar granatsplittret i vänsterknät värka så förbannat.

Eller verkar det fortfarande som ett onödigt moment?

Jag tittar på det och jag håller med dig. Jag vet inte riktigt hur jag får in känslan av att den negativa bonusen bara träder ikraft ibland om man inte slår tärningen.

Någon som har en idé?
 
Top