Nekromanti Ovetenskaplig statistik - rollspel

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Dante påpekade över på Noir-forumet att det går bra för Noir, baserat på SF-Bokhandelns topplista, där spelet innehar en åttondeplats. Det finns flera, helt ovetenskapliga, slutsatser man kan dra av detta – eller som iaf jag drar, men jag gillar statistik.

En åttoneplats är bra. Dock var Noir slutsåld under ca halva perioden, så jag undrar det har fått för effekt? Vad mer – jo, Noir är enligt SF det näst bästsäljande rollspelsregelsystemet, efter Drakar och Demoner och före Dungeons&Dragons – det känns djävligt kul!

Vad som däremot känns mindre kul är att bland topp-femton finns inga av de mindre svenska spelen med. De som finns är Neogames, Riotminds och Järnringen. Och Noir dårå. Men nyligen släppta spel som En Garde!, Oktoberlandet och Saga lyser med sin frånvaro. Skymningshem likaså. Noctum har inte hunnit kvalificera sig för perioden dock så det ligger utanför analysen den här månaden. Är det så illa ställt med nya svenska rollspel? Och vad har gjort att Noir har lyckats så pass mycket bättre?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Men nyligen släppta spel som En Garde!, Oktoberlandet och Saga lyser med sin frånvaro. Skymningshem likaså."

Fast Saga och Skymningshem har väl ändå sålt skapligt tidigare? Jag har inte fått intryck av att de skulle ha sålt under förväntan i alla fall.

"Och vad har gjort att Noir har lyckats så pass mycket bättre?"

Att ni är aktiva på nätet med egen hemsida och stor forumnärvaro. Att flera av författarna är kända sedan tidigare. Att ni får en viss draghjälp av Neogames. Jag tror att Noir exponeras mycket mer runt om i rollspelssvärlden än ett spel som till exempel Skymningshem.

"Är det så illa ställt med nya svenska rollspel?"

Personligen tycker jag att det inte har varit så bra ställt på många år. Visserligen säljer kanske inte nykomlingarna vansinnigt bra, men de flesta svenska spelskapare har nog ganska realistiska förväntningar numera. Utbudet av rollspel är stort och mycket nytt har kommit de senaste åren. Särskilt roligt är det när det kommer överraskningar som Hammaren & trollspöt eller Noctum ifrån person som man aldrig har hört talas om tidigare.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
Både Saga och En Garde! har legat på listan en månad var (elfte resp. femtonde plats).

Men alltöverskuggande Drakar och Demoner fortsätter att lägga beslag på flest placeringar på listan.

Då jag brukar spana in SF-bokhandelns topplista med jämna mellanrum har jag rätt bra koll på hur det har sett ut under åren.

Och om topplistan skulle vara representativ för försäljningen i hela landet skulle de fyra mest säljande rollspelen i Sverige vara (och ha varit under flera år):

1. Drakar och Demoner
2. Eon
3. Mutant: undergångens arvtagare
4. Dungeons & Dragons 3.5
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Grattis Marco!

Saga var också på topplistan när det var nytt, och sen var det näst bäst säljande svenska spelsystem ett tag efter DoDT på SF... om man räknar grundregelbok (tror att Hindenburg sålde bättre, men det är ju ingen regelbok utan en hett efterängtad kampanjbok till ett etablerat spel).

Sen har den sjunkit utanför listan, men säljer fortfarande stadigt. Antagligen sprang ett gäng och köpte det direkt, och nu har de boken.

Gissar att de andra spelen har utsatts för samma fenomen. Och kanske kommer det hända Noir också.

Sen finns det lokala avvikelser helt klart. Saga säljer enormt mycket bättre i Stockholm än resten av landet av nån anledning. Har för mig att Neogames grejer säljer bättre i västsverige, men det är bara nåt jag hört. Det är även mäjligt att Noir har draghjälp av eon/neogames-kopplingen när det gäller distribution och kundbas.

Fast å andra sidan så verkar inte Götter ha haft nån större hjälp av kopplingen till DoD och att det är riotminds som gjort det. Enligt mina högst osäkra uppgifter säljer Saga bättre än Götter på många butiker.

Sen är det kanske inte så konstigt att ett spel som H&T har en lägre försäljning, det är ju ett smalt spel med mindre kommersiell design än säg Trudvang och Noir...

Sen handlar det nog om resurser.. hade jag kunnat lägga det tredubbla på tryck och illustrationer (fast jag gissar att Trudvang kostat det femdubbla i tryck/design än Saga) så hade säkert Saga sålt mer än nu. Jag hade gärna kunnat köpa in proffsillustrationer och trycka mer i 4-färg, i större format. Marknadsförning funkar. Fast då kanske Saga tappat en del av charmen.
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Kul att Noir säljer!

Dock är det väl inte ovanligt att nya spel säljer så det är kanske tidigt att dra några slutsatser redan nu. Du får återuppta diskussionen om ett halvår. :gremwink:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Är det så illa ställt med nya svenska rollspel?
Nej, det tycker jag ionte. Snarare tvärtom, de jag har bläddrat i & ska fördjuma mig mer i har haft en helt ok kvallite. iaf har jkag inte hittat något bttenapp ännu. Vilket känns jäkligt skönt.

Och vad har gjort att Noir har lyckats så pass mycket bättre?
Utan att ha nått befog för detta påstående så känns det på nått sätt som Noir har synts mer. Iaf här på forumet.
På nått sätt så har man sett Noir mer än t. ex En Garde eller Oktoberlandet..
Det kan kanske ha haft nån form av inverkan.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det stämmer nog, och det är ju inte heller så konstigt... eftersom Noir är gjort av Neo-killar så har de naturligtvis kunnat bygga upp en fan/kundbas under en längre tid, av folk som spelat olika Neo-spel. Vilket naturligtvis ger ett försprång jämfört med, säg, Oktoberlandet. Sen är Noir mer kommersiellt också... det har rätt "look" för att sälja. Vilket det givetvis inte är nåt fel på.
 

Winterquist

Veteran
Joined
23 Jan 2005
Messages
107
Location
Malmö
tomasarfert said:
Sen finns det lokala avvikelser helt klart. Saga säljer enormt mycket bättre i Stockholm än resten av landet av nån anledning.
Kanske för att Spel på Djäknegatan här i Malmö inte tagit in det. Och när jag var upp i Götet noterade jag att det var slut på SF-bokhandeln också.

//e - som gärna hade impulsköpt Saga om han fått chansen.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
SF i Göteborg har tydligen beställt från stockholmskontoret och inte fått några än... jag vet inte varför tyvärr... Men Goblin Games ska ha i alla fall.

Spel på Djäknegatan vet jag inte vilka de är ens... de kanske köper in från nån annan än mina grossister. Jag mailade dom för ett tag sen (oktober/november) men har inte fått svar. Men du får gärna be dom höra av sig!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: [OT:ANT] Vem är din grossist?

VINCIT, The Card Cabinet, eller så kan man som företag beställa direkt från mig mot faktura (då fungerar "min" reklambyrå som grossist).
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: [OT:ANT] Vem är din grossist?

De tar in produkter från bland andra VINCIT om jag minns rätt så visst borde han kunna ta in något ex till butikerna.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Marco Behrmann said:
En åttoneplats är bra.
Grattis till placeringen, Team Noir!

Marco Behrmann said:
Vad som däremot känns mindre kul är att bland topp-femton finns inga av de mindre svenska spelen med. De som finns är Neogames, Riotminds och Järnringen. Och Noir dårå. Men nyligen släppta spel som En Garde!, Oktoberlandet och Saga lyser med sin frånvaro. Skymningshem likaså. Noctum har inte hunnit kvalificera sig för perioden dock så det ligger utanför analysen den här månaden. Är det så illa ställt med nya svenska rollspel? Och vad har gjort att Noir har lyckats så pass mycket bättre?
Men det är inte det minsta illa ställt med Oktoberlandet. Boken har tvärtom fått ett väldigt gott bemötande och har så långt jag vet (fram till nyår) sålt bra. Jag har ingen aning om vilka siffror per månad som krävs för att ta sig in på topplistan på SF-bokhandeln, men jag vet att Oktoberlandet säljer minst en tredjedel av sina böcker via Sveriges ökänt billigaste nätbokhandel.

Dock är det helt självklart så att Oktoberlandet aldrig kommer kunna sälja ens i närheten av Noir. Eftersom Marco verkar tycka att det ändå är intressant att jämföra spelen med avseende på försäljning, kan jag ju peka ut vad jag menar är uppenbart:

* Noir har en minst tjugo gånger större budget än Oktoberlandet. Jag grundar detta på det här inlägget.
* Eftersom Noir kostar så mycket pengar, måste det också kunna sälja mycket. Därför har det säljanpassats. Och jag gissar att det har en reklambudget. Oktoberlandet däremot hoppas på sin höjd kunna sälja så många exemplar som krävs för att få en fungerande community. Det är ett idéspel, inte ett säljspel. Och det har ingen reklambudget.
* Noirs säljanpassning har utförts av branschrävar som hör till de allra skickligaste på just säljanpassning och som har kontakter överallt. Oktoberlandet, som kontrast, är gjort av en person helt utan branscherfarenhet eller branschkontakter.
* Noir har väl etablerade distributionskanaler. Oktoberlandet har inte ens en distributör. Detta innebär att små butiker ute i landet inte kan beställa spelet genom någon av de distributörer som för alla andra rollspel. Det är posten direkt från tryckeriet som gäller, och det innebär sämre vinstmarginal. Kudos till de affärer som trots detta tagit in mitt spel!

Så här kan jag hålla på, men vid det här laget borde vem som helst kunna förstå att Noirs säljsiffror i relation till just Oktoberlandets dessvärre inte säger så mycket om huruvida Noir lyckats bra eller inte under sin första månad. Det är en gissning, men jag kan tänka mig att Saga och En Garde! också upplever det lite skevt att få utgöra fond till Noirs åttondeplacering -- som om projekten vore jämförbara vad gäller förutsättningar och säljambitioner.

Precis som andra i tråden tycker jag tvärtom det ser mycket bra ut för de mindre spelen i Rollspelssverige. De köps, läses, spelas och diskuteras. För egen del känner jag mig nöjd med att ha, helt från scratch, börjat etablera ett varumärke och en spelvärld, skaffat mig flera goda kontakter, lärt mig en massa om branschen, fått i huvudsak *mycket* goda omdömen och sist men inte minst skaffat mig en liten men växande skara läsare. Detta med ett spel som i många avseenden avviker från det gängse både till utformning och innehåll, och som inte stämt in i vår tids mantra: "Yta blir till kvalitet och kvalitet blir till tillfredsställelse vid köp". Jag ser framtiden an med tillförsikt.

Slutligen tror jag få förväntar sig annat än att se Noir som nummer ett på SF-bokhandelns säljlista i nästa månad.

Hälsar

Christian
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
tja, jag tycker att det kändes lite underligt att som du så passande beskrev det "utgöra fond till Noirs åttåndeplacering". Nu är jag ju inte helt ensam att ha gjort Saga, har haft hjälp av Johan, som även hjälpt till med tryckkostnader, men det ligger närmare ett solo-race (Saga är ett duo-race) än Noir.

Och vår budget var blygsam, under tiotusen per skalle inklusive marknadsföring. Att Saga ändå lyckades komma upp till plats elva på SF:s lista är jämförelsevis en braksuccé, per krona räknat. Om nu något rollspel i Sverige kan räknas som succé nuförtiden. De har ju också varit så att Saga inte funnits i butiken hela tiden, och lääänge inte alls i Göteborg om jag förstått rätt. Så jag är nöjd.

Sen har jag fått hjälp med kontakter till distributörer och liknade av trevliga forumiter, som Krille och Gillbringarna. Mina gamla kontakter, som jag hade på 80-90-talet har ju de flesta lämnat rollspelsbranschen. Så det var en slags omstart.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Grattis till placeringen, Team Noir!

Grattis själv!

Det är en gissning, men jag kan tänka mig att Saga och En Garde! också upplever det lite skevt att få utgöra fond till Noirs åttondeplacering -- som om projekten vore jämförbara vad gäller förutsättningar och säljambitioner.

Fast nu var det främst SF:s lista jag hade som avgränsning, inte hela Sverige, och hos SF finns alla spelen på lika villkor. Om det har uppfattats som om jag har nedvärderat dig eller någon annan producent ber jag om ursäkt, det var inte meningen. Jag blev bara förvånad över att inte fler spel fanns med på listan.

Jag har ingen aning om vilka siffror per månad som krävs för att ta sig in på topplistan på SF-bokhandeln, men jag vet att Oktoberlandet säljer minst en tredjedel av sina böcker via Sveriges ökänt billigaste nätbokhandel.

Nåja, eftersom du själv har levererat till dem kan du ju göra en kvalificerad gissning, eller hur? ,-)

På samma sätt säljer Noir över hälften av upplagan via Neogames Webshop så jag vet vad du avser. Men att diskutera allmän försäljning överallt blir så skevt, därför valde jag att avgränsa till just SF och deras topplista.

Slutligen tror jag få förväntar sig annat än att se Noir som nummer ett på SF-bokhandelns säljlista i nästa månad.

Händer det jublar jag. Men chansen är mycket liten. Riotminds trycker moduler i upplagor som inga grundregelböcker kan kontra, annat än Eon.

Btw - jag roade (eller vad man nu skall kalla det) mig med att göra en marknadsmässig analys av Noir - vad det skulle ha kostat om allt hade gjort under marknadsmässiga former gällande löner, tryck, avgifter, etc. Då hade projektet kostat ca 600 000 kr...

Och Noirs reklambudget är 15 000 kr fö. Jag ser ingen vits att hålla sådana saker och ting hemliga.
 

Blaren_UBBT

Veteran
Joined
26 Jul 2001
Messages
58
Location
Göteborg, SwärjE
[ QUOTE ]
eftersom Noir är gjort av Neo-killar så har de naturligtvis kunnat bygga upp en fan/kundbas under en längre tid, av folk som spelat olika Neo-spel

[/ QUOTE ]

Meh...

Vi som gjort Noir har väl ändå varit rätt noggranna med att påpeka att Noir INTE är en Neo-titel. Sedan är det väl inte fel att använda existerande distributionsapparater istället för att bygga upp helt nya?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Vi som gjort Noir har väl ändå varit rätt noggranna med att påpeka att Noir INTE är en Neo-titel."

Marco har också varit ganska noga med att påpeka sina tidigare erfarenheter som spelmakare det vill säga konstruktör av titlar som Eon och Neotech. Även RipperDoc:s koppling till Neogames är ganska välkänd, så att många Neogamesspelare hört talas om Noir förvånar mig inte. Jag ser inget fel i det.
 
Top